Det är intressant hur många som beskriver liknande som du gör i inlägget. För mig, min mamma och mina syskon (med flera) så är detta något vi är uppvuxna med för att ha råd med vettig mat och förr lite godis och snacks också. Har alltid kikat i reklamblad vad som är rabatt på kommande vecka och var när jag ska handla, varför betala mer för samma liksom. Jag blir förvånad över hur många som börjar nu.
Nu drar vi in på allt onödigt + en hel del "nödigt" också känns det som. Det har blivit lite nya maträtter, kombinationer och röror jag inte tänkt på tidigare, av rester och sådant som finns till buds i kyl och frys. Gott, nu är det höst också så det är ju absolut rätt period för röror, grytor osv
Har ju Hello Fresh matlåda vilket faktiskt ger en del idéer har jag märkt.
Köpte i veckan två påsar med frukt och grönt för 25 kr stycket där grönsakerna snart går till komposten av sig själv. En skrynklig paprika är väl inte det godaste i en sallad, men duger fint på pizza tex, men upptäckte i dag att sonen slängde nästan en hel sådan skrynklig paprika i går när han gjorde pizza... vi hade en diskussion om just den, att man faktiskt KAN äta den, att det inte är något fel på den. Han har ätit sådana ofta, bara aldrig sett mig använda för då matvägrar han. Blir så himla besviken faktiskt. I dag använde jag paprika, tomater och morötter (och annat) i en köttfärspaj, det verkar ha gått ner trots att sagda grönsaker inte var i topskick
Gott och mättande tyckte jag dock! Blev matlådor över både överbliven hemlagad pizza i går och köttfärspajen jag gjorde i dag. Det är precis vad jag behöver för att hålla efter så jag äter som jag ska enligt matschema efter gastric sleeve operationen. Så trots att allt det här med priserna på mat, el och allt annat ger mig ont i magen, så känner jag ändå att det finns positiva saker som följer med.
Ibland känner jag dock att mat är på väg lite grann mot att bli något man äter för att man måste och inte något man väljer vad som är gott. Hello fresh skickar med rätt mycket broccoli och råkostsallad osv och allt går inte åt, jag himlar gräsligt med ögonen ibland åt den stora mängden de tror att två personer äter och försöker komma på hur jag ska trycka in mer (enligt uppgift i min familj tydligen) äcklig broccoli och råkostsallad i måltiderna. Gäller att vara uppfinningsrik! Inte slänga! Ibland kan jag känna att det är lite som att man utfodrar sig själv liksom, äter sig mätt, men gott? Not so much. Det får man planera till något annat mål istället.
Gjorde kaka med äpplen i i dag, men sonen ville inte ha eftersom den är äcklig då äpplena var från den påsen med grönsakerna och frukten också och lite mjuka/skrynkliga=oätbara i hans värld (absolut inte alls!!). Fine liksom, in i frysen med kakan, vi andra kan äta den. Den var jättegod faktiskt. Kan tycka att det var förbaskat synd att vägra sådär, han fyller 19 år i dag, kakan hade vi för att fira hans födelsedag (vi är trötta på tårta, han tycker inte heller om grädde och jag tål inte grädde).