de olika snitten.

Sv: de olika snitten.

och just därför skulle mina förlossningar aldrig visas på TV. No drama, inget skrik ingen dramatik. Boring skulle nog de flesta anse. TV... Tja jag vet inte. De vill ju göra bra TV. Det är liksom inget facit.

Jag vet inte hur mycket du sätt på dessa program men de visar alla sorters förlossningar. Både sådana som slutar i akutsnitt och de som går väldigt lugnt och stilla till. Jag tycker programmen ger samma bild som när man läser om förlossningarna i mamma-trådarna, vissa går jättebra och vissa går inte alls bra.

Att säga innan hur man kommer att må går ju inte om man inte är synsk och att därför säga att man hellre utstår en lång men jämn plåga än en kort men intensiv sådan går inte om man inte vet vilken typ av plåga det handlar om eller hur man kommer att uppleva den. Jag visste inte alls hur jag skulle trivas som gravid innan det väl hände.

Det var precis det jag skrev, att min åsikt utan att ha upplevt något av det är sådan. Det är klart man kan ha en åsikt grundad på de erfarenheter man har idag och sen när man skaffat sig andra erfarenheter ändra sig (eller stå kvar).

Men varför är det då så många som säger att de sett på TV hur det går till och att det var jättehemskt och det vill de aldrig göra. Mina förlossningar var inte alls hemska och hade man sett det på TV hade man ju inte kunnat säga att det ser hemskt ut.

tillägg:
lustgas funkar bra för vissa, medan för andra (mig själv) är det vidrigt och totalt värdelöst som smärtlindring. Det är bara att prova sig fram för de olika smärtstillande metoderna fungerar väldigt olika från person till person.

Besvarar ursprungsfrågan ;)

Jag snittades. Planerat och bikinisnitt som knappt syns idag ( 2 ½ år efter snittet ). Det sitter så lågt att det inte ens syns om jag har låga hipster. Full känsel runt om och vid ärret och jag hade inte alls ont av snittet efteråt men givetvis öm.

Antar att du skall snittas i Götet eller?

Men varför är det då så många som säger att de sett på TV hur det går till och att det var jättehemskt och det vill de aldrig göra. Mina förlossningar var inte alls hemska och hade man sett det på TV hade man ju inte kunnat säga att det ser hemskt ut.

Kanske för att det ser hemskt ut att bara se själva förlossningen på tv när man saknar upplevelsen av att bära fram, längta och se fram emot att föda sitt barn (för det är rätt svårt att föreställa sig). Fick jag inget barn i slutändan skulle jag nog också tycka att alla förlossningar verkar vidriga. Inte ens lugna och stillsamma förlossningar är helt smärtfria, och det är fortfarande ett "stort barn som ska ut genom ett litet hål" och diverse oaptitliga saker som blod, svett, tårar, fostervatten, fosterfett osv.

Besvarar ursprungsfrågan ;)

Jag snittades. Planerat och bikinisnitt som knappt syns idag ( 2 ½ år efter snittet ). Det sitter så lågt att det inte ens syns om jag har låga hipster. Full känsel runt om och vid ärret och jag hade inte alls ont av snittet efteråt men givetvis öm.

Antar att du skall snittas i Götet eller?

jo, det är meningen så.
om det blir snitt, är lite osäkert om hur det hela kommer gå till.
det enda jag med säkerhet vet är att ja kommer va i de bästa händer och känner mig helt trygg med det. :love:

Det beror väl på vad man tycker är hemskt. Sen tror jag nog mamman kan uppleva det på ett sätt och den som "tittat på" kan uppleva det på ett annat. Jag inbillar mig att jag sett alla sorter, både de där mamman är fullkomligt panikslagen och de där mamman är lugn och harmonisk.
För min del hör ju det värsta med förlossningar ihop med min gynekolog-skräck. Och alla förlossningar jag sett innebär att MINST en person står och gräver i ens underliv vilket är det största problemet för mig och då spelar det ju ingen roll hur lugn förlossningen är i övrigt.

Inte på någon av mina förlossningar har någon grävt i mitt underliv.

Av någon outgrundlig anledning så verkar TV producenter ha en lite vriden bild av vad som blir bra TV och vad som är verkligheten.

Senast ändrad:

Av någon outgrundlig anledning så verkar TV producenter ha en lite vriden bild av vad som blir bra TV och vad som är verkligheten.

Brukar man inte alltid känna hur öppen mamman är, dvs hur öppningsarbetet framskridet? Då måste barnmorskan känna med fingrarna en bit in. Det är ju ganska avgörande för hur förlossningen går framåt.
Personligen tyckte jag det var okej, i det läget tänkte jag inte speciellt mycket på den "detaljen"...
Man brukar också sätta såna där små mätgrejjer (kommer inte på ordet nu....) på bebisens huvud när den kommit ner så pass att man kan känna huvudet. För att hålla koll på hjärtverksamhet mm hos barnet.
Men mycket sådant som man tycker känns ovärdigt och obehagligt vid en vanlig gynundersökning, kan gå förbi ganska obemärkt under ett förlossningsarbete!

Det beror väl på vad man tycker är hemskt. Sen tror jag nog mamman kan uppleva det på ett sätt och den som "tittat på" kan uppleva det på ett annat. Jag inbillar mig att jag sett alla sorter, både de där mamman är fullkomligt panikslagen och de där mamman är lugn och harmonisk.
För min del hör ju det värsta med förlossningar ihop med min gynekolog-skräck. Och alla förlossningar jag sett innebär att MINST en person står och gräver i ens underliv vilket är det största problemet för mig och då spelar det ju ingen roll hur lugn förlossningen är i övrigt.

Jag avskyr också gyn undersökningar, men har fött vaginalt. Ungarna har någonsin GRÄVT i mitt underliv, däremot har de givetvis känt hur öppen jag är. Alla var otroligt försiktiga och frågade om lov först. Jag fick en filt över benen och bm kände försiktigt m fingrar och var aldrig ens där med huvudet.

Det är inte ens i närheten av att vara en gyn-undersökning!

Det var det mest smärtsamma med hela mitt snitt, fy fanken.

Säkerligen är det inte samma smärta för alla, men för mig var den urk urk!

Absolut, min man tyckte det var jättejobbigt å se mig föda, han kunde ju lixom inte direkt göra någonting. Medans jag själv inte alls har den uppfattningen.

Jag blev bara undersökt 1 ggr. Och enbart för jag hade EDA som förslag då måste de veta hur man ligger till.
Dottern stod jag på knä. Med rocken hängandes ner till britsen så ingenting av min kropp blottades mer än vaderna. När hon sen skulle ut la jag mig på sida och tog emot henne själv.
Efteråt lyste hon bara med en lampa för att kolla så allt såg ok ut.
En liten berättelse om att föda utan att knappt blotta sig.

Jag har satt i en del katetrar och de flesta tycker att det är väldigt obehagligt.
Kan tänka mig att det känns värre än att bli undersökt lite snabbt för att se hur mycket man öppnat sig.

Om man verkligen inte klarar av gynundersökningar kanske man inte bör bli gravid. Det kan bli komplikationer som gör att man måste bli undersökt ett flertal gånger.
Att föda med snitt garanterar inte att ingen "gräver" i ens underliv.

Bikinisnitt, vet bara en som fått andra hållet och det var nästan för 30 år sedan och katastrofsnitt.

Akutsnitt var det bästa som kunde hända mig. Och jag fick fullt med lugnande innan, så det var ingen risk att jag skulle "flippa" av panik.

(Har inte läst svaren du fått, men hoppas du får en possitiv upplevelse av snittet!)

På mig kollade dom säkert 20 ggr.
Kan väl tycka att det var väldigt onödigt i efterhand då jag redan haft vattenavgång 4 dagar innan. Jag fick inte helt oväntat livmoderinfektion och det slutade i akutsnitt efter 36 timmar av försök att få igång mig (öppnades endast 3 cm, vilket inte är så konstigt då jag infekterades).

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 108
Senast: Amha
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 081
Senast: monster1
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 235
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar