de olika snitten.

Sv: de olika snitten.

Med snitt så minimerar du ju risken för att barnet ska lida syrebrist under förlossningen. Har själv en släkting som råkade ut för detta och fick ett mkt svårt skadat barn.
Så rent för barnets skull tror jag snitt är att föredra men för mig som fött både med akutsnitt och vaginalt hade jag alla gånger valt vaginalt. Men jag var heller inte förlossningsrädd och är man det så är snitt att föredra även för modern (det tycker nog de allra flesta som varit med om en total sfinkterruptur också...).

Och du har (enligt mig) helt fel i stycket om att "smartan du känner vid en vaginal förlossning är i de allra flesta fall den underbaraste känslan som finns"
Det är en pärs men det leder ju i det allra flesta fall till något gott. Och för mig gick det betydligt snabbare att bli återställd från den vaginala förlossningen men det där verkar vara helt olika från person till person.

Att föda vaginalt är ju en otrolig smärta under en kort tid, en underbar smärta skulle jag inte beskriva det som, för mig var det en fruktansvärd smärta och hade värkar konstant i 4 timmar, utan ens 5 sekunders paus...

Jag har inte gjort kejsarsnitt någon gång men ett annat ingrepp i buken och det gjorde fruktansvärt ont, jag minns hur jag vaknade ur narkosen och bara skrek rakt ut av smärta.

Så ont gör det, det kommer man nog inte ifrån. Sedan är det ju väldigt olika från person till person. Jag hade tex väldigt lätt "latensfas" och var i stallet och longerade hästen, kom sedan in på förlossningen och var helt öppen. Medans andra har sjuka smärtor.

MEN jag trodde att vaginalt var det bästa, att man skulle läka snabbare än efter kejsarsnitt... så var det inte, jag blev uppklippt och ihopsydd, kunde inte sitta, stå eller gå normalt. Det tog 3 veckor innan jag kunde promenera som vanligt. Ungefär lika länge tog det att vara återställd efter min bukoperation. Vaginalt ska väl vara det bästa för barnet, så jag försöker se det så...

Flera av mina vänner, alla i olika storlekar och former har nyss fått barn och alla säger att det var det absolut jävligaste dom har varit med om och inte alls ett underbart gjädjerus, tvärtom har flera blivit så skakade att dom inte vill ha fler barn vaginalt....

Herregud, vi lever på 2000-t, då ska kvinnan få bestämma över sig egna kropp, det finns inget som heter naturligt eller "måste vara så för det har det alltid varit" längre"!

Jo, man kan alltid åka till Schweiz som Vickan gör... :angel:

Med snitt så minimerar du ju risken för att barnet ska lida syrebrist under förlossningen. Har själv en släkting som råkade ut för detta och fick ett mkt svårt skadat barn.
Så rent för barnets skull tror jag snitt är att föredra men för mig som fött både med akutsnitt och vaginalt hade jag alla gånger valt vaginalt. Men jag var heller inte förlossningsrädd och är man det så är snitt att föredra även för modern (det tycker nog de allra flesta som varit med om en total sfinkterruptur också...).
Och du har (enligt mig) helt fel i stycket om att "smartan du känner vid en vaginal förlossning är i de allra flesta fall den underbaraste känslan som finns"
Det är en pärs
men det leder ju i det allra flesta fall till något gott. Och för mig gick det betydligt snabbare att bli återställd från den vaginala förlossningen men det där verkar vara helt olika från person till person.

Tack! :bow:

Men det där är svårt att veta innan, många hamnar ju i ett glädjerus och svävar på rosa moln trots överdjävlig förlossning. Jag gjorde inte det, och kommer aldrig mer föda vaginalt.

Precis som mina vänner, jag lider med dig, herregud vad du är duktig! :bow::bow:

Jag tror dock, att om jag är så fruktansvärt rädd för att föda vaginalt att jag hellre ger upp drömmen om barn istället för att testa vaginalt så borde jag få snitt.... Annars får jag helt enkelt betala för det, min pojkvän är absolut beredd på det, han vill MITT bästa, tack o lov! :love::love::love:

Flera av mina vänner, alla i olika storlekar och former har nyss fått barn och alla säger att det var det absolut jävligaste dom har varit med om och inte alls ett underbart gjädjerus, tvärtom har flera blivit så skakade att dom inte vill ha fler barn vaginalt....

Herregud, vi lever på 2000-t, då ska kvinnan få bestämma över sig egna kropp, det finns inget som heter naturligt eller "måste vara så för det har det alltid varit" längre"!

Jo, man kan alltid åka till Schweiz som Vickan gör... :angel:

Vi lever även i ett samhälle där skattebetalarna finansierar sjukvården och det bör ju finnas vissa gränser för vad man ska kunna få bestämma själv när det finns andra alternativ som faktiskt sjukvården rekommenderar de som klarar det.

Naturligtvis ska man få snitt om man inte kan föda vaginalt eller har en rädsla, men då efter att rädslan behandlats och inte för man vill.

Jag tycker de som vill ha snitt, utan psykiska eller fysiska problem borde ha möjligheten till planerade snitt på privat klinik och bekosta detta ur egen ficka.
De som BEHÖVER tycker jag absolut ska ha rätt till skattefinansierad sjukvård.

Om vi måste betala för att idiotjävlar som knarkar ska bli friska kan vi väl :devil: betala för att kvinnor som tillför samhället något ska må bra? :mad:

OAVSETT om dom har kropp för att föda vaginalt eller inte!

Om vi måste betala för att idiotjävlar som knarkar ska bli friska kan vi väl :devil: betala för att kvinnor som tillför samhället något ska må bra? :mad:

Missbruk är inte riktigt samma sak som att man är rädd för smärta och att få ett fult underliv.

Vad är din idé, alla missbrukare av narkotika ska utvisas eller hur får vi bort samhällskostnaden för dem?

Hur kan vi veta att ditt barn inte blir en idiotisk knarkare? Betalar du tillbaka då eller vaddå?

Nja alltså, det känns som att det är rätt stor skillnad.. Kan man föda vaginalt så tycker jag också att man ska, kostnaden är bra mycket mindre och varför vill man lägga sig under kniven och riskera massa skador på sig själv när man istället kan undvika de flesta av dem helt och hållet?

Om man nu absolut inte någonsin ever i världen kan tänka sig att föda vaginalt så kanske man ska låta bli helt och hållet? Jag kan förstå det om man gjort det och haft stora problem under förlossningen och därefter vill ha snitt vid nästa barn, men då har man i alla fall försökt. Att inte veta hur det är, eller inte ha pratat och sökt hjälp för rädslan eller oviljan och vara så bombsäker känns bara onödigt.. Då får man väl välja vad som väger tyngst, längtan efter barn eller rädslan för förlossning. Sånt där går ju att lösa och är man så förbaskat rädd att man i princip svimmar bara av tanken så är det självklart för mig att man ska kunna få erbjudas snitt, men då ska det också ha genomgåtts x antal samtal och så vidare med läkare och kunnig personal.

Tycker absolut inte att man utan vidare bara ska få bestämma att "hey, jag tänker bli snittad, punkt." Då får man i min mening se till att betala det själv också. Sjukvården är inte till för att bli utnyttjad av personer som inte behöver den.

Jag håller med i det du säger. För någonstans måste man ju dra gränsen, alltså om alla vill göra snitt för att det är "enkelt" så blir ju kostnaden enormt mycket större än den är idag. Och de pengarna behövs (enligt mig iaf) för att ta hand om riktigt sjuka, samt våra stackars gamlingar på hemmen som inte har det så bra, men även till skolor och dyl.

En frisk kvinna och ett friskt barn klarar ju för det mesta en vaginal förlossning utan större problem, självklart är det en pärs och det tar tid att bli återställd. Längre för vissa än för andra

Jag känner mig rätt kluven, samtidigt som jag inte vill göra om en vaginal förlossning så är jag väldigt stolt över mig och min kropp, att jag klarade av det och att jag har fött ett friskt barn enbart med "naturens krafter" och det ÄR coolt på något sätt när kroppen tar över allt. Hahah svårt att förklara, men ni som har fött barn förstår säkert hur jag menar ;)

Dessutom kan väl x-knarkare komma tillbaka till ett normalt liv och tillföra någonting till samhället igen, eller hur ? Vad tillför en jäkla massa påkostade, självvalda kejsarsnitt?

Lovar du att vara med på min förlossning och trycka in barnet igen så att jag kan få mitt snitt om jag får så ont att jag hellre vill ta livet av mig än att fortsätta föda?

:mad::grin::mad::grin:

Nej, jag önskar alla som tänker som er riktigt hemska förlossningar så att ni börjar fatta vad ni pratar om istället!

Vad ger er rätten att leka Gud med andras känslor och kroppar?

Men det finns ju smärtlindringar att få och jag vet ingen som har dött av smärta vid vaginal förlossning. Tro fan det gör ont så in i helvete, det fattar vem som helst men man tar sig igenom det. Om du gör det och har så ont att du hellre tar livet av dig än att göra om det men ändå vill ha ett barn till ja då är det helt okej för mig att du snittas nästa gång, för då har du åtminstone gått igenom det.

Man leker väl ännu mer gud när man drar fram knivarna och skär upp en semi- helsövd människa och hoppas allting går bra?

De flesta kvinnokroppar är byggda för att klara av att trycka ut en bebis, det är lite i grund och botten vad som är tänkt för oss att göra.

Jag säger inte att jag inte förstår rädslan, jag säger bara att man inte bara sådär tjoffpoff ska få snittas bara för att man "inte vill".

Senast ändrad:

Jag håller med i det du säger. För någonstans måste man ju dra gränsen, alltså om alla vill göra snitt för att det är "enkelt" så blir ju kostnaden enormt mycket större än den är idag. Och de pengarna behövs (enligt mig iaf) för att ta hand om riktigt sjuka, samt våra stackars gamlingar på hemmen som inte har det så bra, men även till skolor och dyl.

En frisk kvinna och ett friskt barn klarar ju för det mesta en vaginal förlossning utan större problem, självklart är det en pärs och det tar tid att bli återställd. Längre för vissa än för andra

Jag känner mig rätt kluven, samtidigt som jag inte vill göra om en vaginal förlossning så är jag väldigt stolt över mig och min kropp, att jag klarade av det och att jag har fött ett friskt barn enbart med "naturens krafter" och det ÄR coolt på något sätt när kroppen tar över allt. Hahah svårt att förklara, men ni som har fött barn förstår säkert hur jag menar ;)

Typiskt neandertalarsnack, att vi kvinnor som inte vill föda normalt för att slippa onödiga risker och förmodligen ej heller vill amma skulle vara misslyckade...

Men det finns ju smärtlindringar att få och jag vet ingen som har dött av smärta vid vaginal förlossning. Tro fan det gör ont så in i helvete, det fattar vem som helst men man tar sig igenom det. Om du gör det och har så ont att du hellre tar livet av dig än att göra om det men ändå vill ha ett barn till ja då är det helt okej för mig att du snittas nästa gång, för då har du åtminstone gått igenom det.

Man leker väl ännu mer gud när man drar fram knivarna och skär upp en semi- helsövd människa och hoppas allting går bra?

Just det, och man vill slippa den smärtan då? Om man hellre tar att man får ont efteråt, som går att smärtlindra hela vägen och totalt?

Och om jag INTE tar mig igenom det, lovar du att vara min slav för att du sa att man tar sig igenom det när jag inte alls gjorde det?

Lovar du att vara med på min förlossning och trycka in barnet igen så att jag kan få mitt snitt om jag får så ont att jag hellre vill ta livet av mig än att fortsätta föda?

:mad::grin::mad::grin:

Nej, jag önskar alla som tänker som er riktigt hemska förlossningar så att ni börjar fatta vad ni pratar om istället!

Vad ger er rätten att leka Gud med andras känslor och kroppar?

Men du ärtan, om du läser mitt inlägg så ser du att min första förlossning slutade i akutsnitt och det berodde på att jag inte fick så regelbundna värkar att han kom ut, vilket i sin tur betyder att jag låg ca ett dygn med kryst värkar.
Så ja är förbannat insatt i vad jag pratar om.

Att du, som inte fött barn, sitter och önskar folk jobbiga förlossningar så de ska veta vad du pratar om är ju inte bara korkat, det är elakt oxå. :grin:

Leka gud? Verkligen??

Trycka in barnet om du får så ont att du vill ta livet av dig? Seriöst, tror du det tillbakabildas och åker tillbaka till pappas pung då eller?

Då får man väl låta bli att skaffa barn.

Nej, men jag lovar dig att du inte dör av smärta hur som helst.

Just det, och man vill slippa den smärtan då? Om man hellre tar att man får ont efteråt, som går att smärtlindra hela vägen och totalt?

Och om jag INTE tar mig igenom det, lovar du att vara min slav för att du sa att man tar sig igenom det när jag inte alls gjorde det?

Nej, det går inte att smärtlindra hela vägen och totalt?
Snitt gör jävligt ont om du har otur och bara ont om du har tur.

Men är ditt problem att du är rädd att inte klara det ska du ju naturligtvis ha hjälp med den rädslan.
Men det är ju inte samma sak som att alla ska kunna bestämma över sjukvården vilka ingrepp som ska göras.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 389
Senast: monster1
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 479
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar