Sv: de olika snitten.
Men du måste väl förstå att det är farligare för barnet att födas genom en gång som i stort sett är för trång för barnets huvud och som ofta skadar mamman på olika sätt än att det plockas ut ur magen?
VISST, det är en stor operation och jobbig läkning men man slipper smärta och att förstöra sitt underliv.
nu är ju inte jag utbildad i ämnet, men visst är det väl så att det är bättre för barnet att födas vaginalt...
dels pressas lungorna ihop och driver ut vätskan och de höga halter stresshormon som barnet utsöndrar skyndar på andningen. inte helt ovanligt att snittatde barn behö´ver hjälp med andning, eftersom de har svårt med det själv.
underlivet blir ingalkunda förstört på något sätt, jag födde vårt första barn vaginatl och mitt underliv funkar finfint ändå. något försvagad i bäckenbottsmuskulaturen, men inget som märks i vardan. märker det nu dock, då jag är gravid i v 34 och trycket neråt är ganska stort.
risken för infektion ökar vid snitt.
risken för dödsfall är 2,8 % högre vid snitt.
risken för att inre blödning eller skador på inre oragn hos mamman är högre.
du blir kvar längre på sjukhus.
risken att barnet ska skadas med instrument är större.
smartan du känner vid en vaginal förlossning är i de allra flesta fall den underbaraste känslan som finns och du utsöndrar hormon som drar igång mjölk, samt hjälper dig att känslomässigt ta till dig barnet efter förlossningen.
så nej, jag ken verkligen inte se fördelarna med att bli snittad.
eller jo, en fördel ser ja.
jag slipper göra knipövningar.
har du pratat med någon om detta?
du behöver nog ha lite mer fobi än smärta och trasigt underliv för att få beviljat snitt är ja rädd.