de olika snitten.

Cilla

Trådstartare
ni som blivit snittade, vilken typ av snitt har ni fått, bikinisnitt eller medellinjesnitt?
när använder man vad och kan man välja själv?

jag kommer mest troligt att bli snittad senast i mitten av augusti och nu börjar det kännas verkligt och väldigt skrämmande!
fast hellre snitt än vaginalt i detta läge känner ja.... :crazy:

Sv: de olika snitten.

alla planerade snitt görs med bikinisnitt numera, eller rättare sagt, alla som inte är urakuta.
utan att skriva en hel roman om snitt skulle jag i stället råda dig att ta en promenad till biblioteket och låna Kejsarsnittsboken, som beskriver ALLT man vill veta om snitt på ett väldigt bra sätt!

jag är snittad med bikinisnitt 4 gånger och de har öppnat i samma ärr alla gångerna.

Har absolut inget klokt att tillföra iom att jag aldrig blivit snittad.
Men jag undrar bara hur det går för er?
Minns att du startade en blogg (?) Men har glömt att fråga efter adressen.

inte sådätr superbra kanske.....

uppdaterar lite snabbt:
första 2 medicierna sänkte från 210 bpm till ca 185, men eftersom det inte sänktes ytterliagre och jag hade nått gränsen för vad min kropp klarade, byttes till en annan medicin.
i bytet mellan (måste gå minst 2 dygn, samt att jag är "ren" på medicin, då de påverkar varandra.) började bebisen samla vätska, dels mellan njure och lunga, samt i hjärtsäcken, så sattes den nya medicinen in efter exakt 2 dygn.

pulsen gick ner till 185 igen och vätskan blev borta.
dock vill det inte sjunka lägre, men det är iallafall såpass lågt att vätskan håller sig borta.

vi är hemma nu, med kontroll minst 1 gång/veckan och minsta tecken på vätska, eller avvikelse i rörelse elelr CTG-kurva, så är det pang-bom-göteborg igen för medicinering direkt in i hjärtat via en ven i navelsträngen (risk för att förlossning startar) eller snitt med behandling på utsidan.

är egentligen inte speciellt orolig för snitt i sig, hellre det än vaginalt, vill ju inte att bäbisen ska få hjärtsvikt mitt under pågående förlossning, eller bli urakuatsnittad...

så en vecka i taget tar vi. är 34 fulla veckor på söndag, så from måndag kan jag bli 2-barnsmamma vilken dag som helst, det beror helt och hållet på hur läkarna bedömmer bäbisens tillstånd och hur jag mår.
sjukt spännande egentligen. :D

Får jag lov att fråga hur det ser ut, ser det ut som första gången eller har ärret ändrat sig efter sista barnet om man säger? :o:)

Jag är själv född med snitt då jag låg fel och var ca 3 veckor för tidig och min mamma har ett superfint litet bikinisnitt som knappt syns... :)

Jag vill själv föda med snitt då jag är så extremt rädd för alla risker med en vagnial förlossning (JA, jag har koll på att snitt inte heller är riskfritt!) och kommer att planera detta i god tid så att jag har på papper att jag ska föda alla barn så innan jag blir gravid!
Och jag vill precis som du ha någonstans mellan 2-4 barn, och hoppas givetvis att kunna ta alla ur samma snitt så att det håller sig snyggt! :laugh:

själva ärret är jättefint! (på utsidan i alla fall... :grin: )
inför mitt fjärde barn/snitt hade jag en ny barnmorska och både hon och läkaren uttryckte sin förvåning över vilket bra läkkött jag måste ha...

däremot har jag alldeles förfärliga bristningar runt snittet och en hudpåse som hänger över, men det har ju inte med snittet att göra

Det låter ju underbart! :laugh:

Jamen bristningar och hud är ju från person till person så det tänker jag inte så mycket på, det går ju att ta bort om inte annat! :idea: :laugh:

nu är jag lite nyfiken och hoppas att det är oki med dig att jag frågar...
svara inte om det inte är oki, vill inte att du ska känna dig ifrågasatt, för det är absolut inte min mening!!!!

varför väljer du snitt när det är sämre för både mamma och barn?

Jag har gjort 3 snitt och alla är i samma bikinisnitt. Har 1 ärr som läkt fint efter de 2 första, hoppas det blir lika fint igen när det 3e bleknat (7 veckor sen snitt). Har gjort 2 akuta snitt 2007 och 2010 samt ett planerat 2011.

lite svammel från mig :)

nu är jag lite nyfiken och hoppas att det är oki med dig att jag frågar...
svara inte om det inte är oki, vill inte att du ska känna dig ifrågasatt, för det är absolut inte min mening!!!!

varför väljer du snitt när det är sämre för både mamma och barn?

Skojar du? Varför tror du att det heter just Kejsarsnitt? :grin:

the Roman Lex Regia, (later the Lex Caesarea) of Numa Pompilius (715-673 BC), required that the child of a mother dead in childbirth be cut from her womb. [5] This seems to have begun as a religious requirement that mothers not be buried pregnant, [6] and to have evolved into a way of saving the fetus, with Roman practice requiring a living mother be in her 10th month of pregnancy before the procedure was resorted to, reflecting the knowledge that she could not survive the delivery. [7] Rumours that the term refers to the birth of the Roman Dictator Julius Caesar are false; although Caesarean sections were performed in Roman times, no classical source records a mother surviving such a delivery,[5][8] – the earliest recorded survival dates to 1500 AD[9] – and Caesar's mother Aurelia Cotta lived to serve him as an advisor in his adulthood.[7]
The term has also been explained as deriving from the verb caedo, 'to cut', with children delivered this way referred to as caesones. Pliny the Elder refers to a certain Julius Caesar (not the dictator, but a remote ancestor) as ab utero caeso, "cut from the womb", a godly attribute comparable to rumors about the birth of Alexander the Great.[10] This and Caesar's name may have led to a false etymological connection with the ancient monarch.
Some link with Julius Caesar, or with Roman Dictators generally, exists in other languages as well. For example, the modern German, Danish, Dutch and Hungarian terms are respectively Kaiserschnitt, kejsersnit, keizersnede, and császármetszés (literally: "Emperor's cut").[11] The German term has also been imported into Japanese (帝王切開 teiõsekkai) and Korean (제왕 절개 jewang jeolgae), both literally meaning "emperor incision." Similar in Western Slavic (Polish) cięcie cesarskie, (Czech) císařský řez and (Slovak) císarský rez (literally "imperial cut"), whereas the South Slavic term is (Slovenian) cárski réz, which literally means tzar cut. The Russian term kesarevo secheniye (Кесарево сечение késarevo sečénije) literally means Caesar's section. The Arabic term (ولادة قيصرية wilaada qaySaríyya) also means pertaining to Caesar or literally Caesarean. The Hebrew term ניתוח קיסרי (nitúakh Keisári) translates literally as Caesarean Surgery. In Romania and Portugal it is usually called cesariana, meaning from (or related to) Caesar. According to Shahnameh ancient Persian book, the hero Rostam was the first person who was born with this method and term رستمينه (rostamineh) is corresponded to Caesarean.
Finally, the Roman praenomen (given name) Caeso was said to be given to children who were born via c-section. While this was probably just folk etymology made popular by Pliny the Elder, it was well known by the time the term came into common use.
[edit]

http://en.wikipedia.org/wiki/Caesarean_section

Senast ändrad:

Samma kungligheter som direkt lämnar över barnet till en amma, låter först en barnflicka och sen informator sköta uppfostran, därefter sänder dem på internatskola tills de är gamla nog och redo att ta över sitt ansvar...?

Snittat 2 gånger, det första akut och det andra planerat.
Eftersom jag inte kan föda barn naturligt, så kan jag nu inte få fler barn pga av ärrvävnad och att de kan inte snitta igen efter som det är för skört att sy ihop, samt risken finns att snitten spricker under graviditeten.

Ärrvävnaden är inget jag känner av alls och snittet är snyggt, men ger en påse på magen som lixom hänger över.

Jag har fått tre barn, det första akut då hjärtljuden försvann på barnet. Fick världens fulaste ärr, det var 9 cm brett på bredaste stället ett medellinjesnitt.
Läkaren hade sytt ihop såret med felaktig tråd så de fick klippa upp för att få bort "snörningen" :)
Vid snitt två och tre som var planerade fixade de till så att det numera är rätt snyggt.
Fick sista barnet planerat i v 34, han vägde då 3450 gr.

Men du måste väl förstå att det är farligare för barnet att födas genom en gång som i stort sett är för trång för barnets huvud och som ofta skadar mamman på olika sätt än att det plockas ut ur magen?

VISST, det är en stor operation och jobbig läkning men man slipper smärta och att förstöra sitt underliv.

Men du måste väl förstå att det är farligare för barnet att födas genom en gång som i stort sett är för trång för barnets huvud och som ofta skadar mamman på olika sätt än att det plockas ut ur magen?

VISST, det är en stor operation och jobbig läkning men man slipper smärta och att förstöra sitt underliv.

Man slipper INTE smärta, den kommer bara lite senare.

Sen är det rätt farligt för barn att leva oxå.

nu är ju inte jag utbildad i ämnet, men visst är det väl så att det är bättre för barnet att födas vaginalt...
dels pressas lungorna ihop och driver ut vätskan och de höga halter stresshormon som barnet utsöndrar skyndar på andningen. inte helt ovanligt att snittatde barn behö´ver hjälp med andning, eftersom de har svårt med det själv.

underlivet blir ingalkunda förstört på något sätt, jag födde vårt första barn vaginatl och mitt underliv funkar finfint ändå. något försvagad i bäckenbottsmuskulaturen, men inget som märks i vardan. märker det nu dock, då jag är gravid i v 34 och trycket neråt är ganska stort.

risken för infektion ökar vid snitt.
risken för dödsfall är 2,8 % högre vid snitt.
risken för att inre blödning eller skador på inre oragn hos mamman är högre.
du blir kvar längre på sjukhus.
risken att barnet ska skadas med instrument är större.

smartan du känner vid en vaginal förlossning är i de allra flesta fall den underbaraste känslan som finns och du utsöndrar hormon som drar igång mjölk, samt hjälper dig att känslomässigt ta till dig barnet efter förlossningen.

så nej, jag ken verkligen inte se fördelarna med att bli snittad.
eller jo, en fördel ser ja.
jag slipper göra knipövningar.

har du pratat med någon om detta?
du behöver nog ha lite mer fobi än smärta och trasigt underliv för att få beviljat snitt är ja rädd.

då är ja rädd att du får leva barnlös. :D
men det finns hjälp att få den dagen du vill ha barn.

och du kan absolut inte föreställa dig hur det känns eller vad man upplever innan du själv varit där.
det ÄR en helt otrolig upplevelse och smärtan du känner liknar inte nån annan känsla.
väldigt komlpext, för lika mycket som det är den mest intensiva smärta du känt, lika mycket gör det ondare att bita sig i tungan. ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 108
Senast: Amha
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 081
Senast: monster1
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 235
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar