Dags för bikt!

Sv: Dags för bikt!

Rida med engelsk dressyrsadel 1
Rida med helskodda ridbyxor 5
Använda hjälptyglar (ej inspänningstygel) 10
Använda inspänningstyglar 8

Rida utan spö 2
Använda lindor 1
Rida framdelsvändningar 9
Nosgrimma - löst spänd 2
Rida skänkelvikning 5
Rida ökad trav innan man kan åtminstånde halva steg 10
Rida utan sporrar 2
Ha en häst som inte är av "barockras" 3
"Traditionell" longering/tömkörning 9
Rida lätt 8
Ryggning utanför spöprovet 7
Ha ett halvblod 4
Rutinmässigt använda ledande tygeltag 10
Inte ha svanskappa 4
Inte har varit på någon kurs (rida eller till fots) för Bent 10

Hmm... 110 blev det, inte så värst... inte heller så värst, med tanke på att min tant för närvarande vilar, lindad pga överansträngning i bägge fram... *SKÄMS på mig!!!*

Men rödmarkerade poäng, är väldigt sällan aktiviteter... Läs ca 10 tillfällen/år, så nånstans mellan 80 o 110 ligger det väl med andra ord.

Men INGELA! Inte får man räkna bort saker bara för att man gör dem sällan! Det räcker med att man gör dem EN gång för att det ska vara uppenbart att man saknar vissa väsentliga spärrar för accepterat beteende! :eek: :p

Förlåt, men jag var ju tvungen att komma med NÅGON dålig ursäkt, för förmildrande omständigheter. Men OK... *hänger med huvudet*

Förmildrande omständigheter är dock ett typiskt AR-fenomen.

Synd att vi inte har minus-hädelsepoäng.

Men! :idea:

Jag köpte boken "Akademisk Ridkonst" av BB, på Segersjödagarna. DET borde väl ge pluspoäng? Ett fynd tycker jag, för 200 spänn... Borde eg. köpt "ridning på kandar" också...

Men... Jag har tandläkarebesök att vänta på mellan 2000-4500 spänn och restskatt att betala på 6650 kronor.

Tack för det alliansen. Det är bra, att ni visar var vi sjukpensionärer hör hemma. Finns det ingen mer skatt, att höja för oss... så vi verkligen håller oss hemma innanför hemmets dörr?

Fanken, nu fick jag halsbränna igen. Jag vill inte ha magkatarr i natt med...

nosgrimmor ska väl för allt i världen inte spännas för kung och fosterland!!??
jag har min tillbakaknäppta grimma för att den är så mycket snällare mot hästen käke (på undersidan alltså... )

Alldeles riktigt och en vanlig nosgrimma normalt spänd är väl inte osnäll mot hästens underkäke? Jag har då läder mellan spännet och käken på den också (ja, jag äger och använder en sån på tävling (och usch så många hädelsepoäng man kan få in i en mening :crazy:))

Ha, ha, det har jag inte ens tänkt på...! :D

Om jag tar bort bommen - kan det misstas för en terre-a-terre, då? ;)

Jag har dock dragit ner poängen en del, tror jag, genom att jag börjat ta AR-lektioner... :D

Alldeles riktigt och en vanlig nosgrimma normalt spänd är väl inte osnäll mot hästens underkäke? Jag har då läder mellan spännet och käken på den också (ja, jag äger och använder en sån på tävling (och usch så många hädelsepoäng man kan få in i en mening :crazy:))

min är stoppad på undersidan och jag vill inbilla mig att den är lite snällare mot henne.... men ja kan ju ha fel!!!! :angel:

Ah. Men det är inte det den är till för. Den kallas bland annat för "crank noseband" utomlands, och den goa stoppningen är till för att hästen inte ska få skav när man drar åt så det krasar i tänderna... :(

Det här är väl säkerligen en egen tråd, men jag bara måste hålla med Svea här... ;)

"Draw-tite noseband" är också en förekommande benämning, och några vanliga citat ur produktbeskrivningar är t.ex. "featuring roller buckle on cavesson, to really tighten cavesson", "effective noseband" och "permits tighter fit for more controlby firming horse's mouth on the bit"...

Say no more, liksom, de är åtminstone ärliga. :idea:
En annan intressant observation är att det sällan sitter en sådan nosgrimma på ett komplett träns, utan de säljs löst som extra tillbehör.

Och en sista detalj: En normalt spänd nosgrimma ska väl inte behöva göras bekväm genom mjuk vaddering? Den ligger ju knappt an mot hästen... :angel:

Kandar kan man knappt hitta utan tillbakaknäppning, det kommer som standard.

Skönt att du fanns här.. Jag fick 116..

Får erkänna att med nya pållan har det gått lite mindre bra med AR, mest pga att jag inte har någon tränare. Så nu tränar jag för (skäms för att säja det) en tyskutbildad beridare, som jobbat 7 år i Tyskland.. Hon förespråkar inspänning vid longering- det provade jag och pållan blev jättespänd och krullade ihop sej mellan benen och vägrade gå fram alls! Och så ska man rida med yttertygeln hela tiden och kontakt med munnen och hästen ska ge efter.. Svårt!!!

/ Lavinia, som ska leta fram en AR-tränare igen..

Vilken kul idé!
Det ska bli spännande att se vilket resultat ivrig 'cross-over' ger!
Här kommer årets synder:

Rida med engelsk hoppsadel - flatback 7
Rida med engelsk allroundsadel 3
Rida med westernsadel 2
Rida med helskodda ridbyxor 5 (men vilka byxor är 'korrekta'? Eller får man extra straffpoäng för att man inte vet?)
Rida utan spö 2
Rida skänkelvikning 5
Rida utan sporrar 2
Ha en häst som inte är av "barockras" 3 (blir det värre om man har flera hästar varav INGEN är barock? Finns det olika grader av fel ras? Vilken är värst? Ponnykorsning? Ardennerkorsning? Quarter?)
Tokrida i skogen 3
Hoppa 5
Rida lätt 8
Ha ett halvblod 4
Ha en valack 1
Inte ha svanskappa 4

SUMMA: 62 poäng -en ganska blygsam summa :laugh:

MEN.......

...vad händer om man avviker åt andra håll än mot den 'konventionella' ridningen? Undras hur många poäng man kan skrapa ihop med en kombination av Parelli, Strasser och skogsmullning i valfri hållning hos både häst och ryttare... eller är det kosher? :p
Jag menar när jag kommer ridande barbacka i repgrimma i mina urtvättade träningsoverallsbyxor och omatchande tröja/jacka och min distanshjälm på mitt engelska fullblod som är barfota och går på lösdrift och får välja sin form själv, eller när jag gör 7 games klädd i ridjeans och shortchaps (dock utan frans ;)) med halvblodet så är kanske AR inte det första som poppar upp i en eventuell betraktares tankar :grin:

Du.... om man rider med hoppspö då? Vad blir det för poäng?? Kan väl inte tänka mig att det är värre än helt utan?? eller...:crazy:

Tja... here we go ;)

Hädelselistan efterlystes och jag rotade fram den gamla kompisen ur dess gömmor.

Siffran som följer på varje rad är antalet poäng just den hädelsen medför.

(x) Rida med engelsk dressyrsadel 1 (bomlös)
Rida med engelsk hoppsadel 4
Rida med islandssadel 7
Rida med westernsadel 2
Rida med sadel med trång kanal mellan panelerna 7
Rida med pessoabett 8
Rida med Myler kombinationsbett 10
(x) Rida med helskodda ridbyxor 5
(x) Rida med ridstövlar (ej kragstövlar) 5
Tacka nej till ridplats för BB utan giltigt skäl 10
Tycka att träffar är fjantigt 10
(x) Använda pessoasele 10 (väldigt löst 2 gånger om året) Rida utan spö 2
Shortchaps med fransar 4
(x) Använda benskydd 5
Använda strykkappor utan att hästen egentligen behöver det 8
Använda boots 7
(x) Använda lindor 1
Använda gummityglar 10
(x) Rida framdelsvändningar 9
(x) Inte ha helt slät lädertygel 3
Tillbakaknäppt nosgrimma - hårt spänd 10
(x) Nosgrimma - löst spänd 2
(x) Rida skänkelvikning 5
(x) Rida ökad trav innan man kan åtminstånde halva steg 10
Tävla dressyr 1
Tävla hoppning 2
Tävla inom westernridning 2
Skryta om tävlingsresultaten 6
(x) Rida utan sporrar 2
(x) Ha en häst som inte är av "barockras" 3
(x) Tokrida i skogen 3
(x) Lång framridning utan formgivning 8
(x) Hoppa 5
(x) "Traditionell" longering/tömkörning 9
(x) Rida lätt 8
(x) Fältsits på ridbanan när man inte hoppar 4
(x) Ryggning utanför spöprovet 7
(x) Ha ett halvblod 4
(x) Ha en valack 1
(x) Frisera manen 6
(x) Pastellfärger på utrustningen 3
Nosgrimma hårt spänd 9
Aachenrem 10
Kraftfull belastningssits 8
Rida i ridhuset oftare än ute 9
(x) Inte ha svanskappa 4
(x) Slängtrava in i galoppen 5 (händer ibland) :crazy:
(x) Inte dricka vin 6 (kräks av vin)

134 poäng :eek:

Måste räkna ihop poäng jag oxå..
Hädelsepoäng blåmarkerade

Rida med engelsk hoppsadel 4
Rida med islandssadel 7
Rida med westernsadel 2
Rida med sadel med trång kanal mellan panelerna 7
Rida med pessoabett 8
Rida med Myler kombinationsbett 10
Rida med helskodda ridbyxor 5
Rida med ridstövlar (ej kragstövlar) 5
Tacka nej till ridplats för BB utan giltigt skäl 10
Tycka att träffar är fjantigt 10
Använda pessoasele 10
Rida utan spö 2
Shortchaps med fransar 4
Använda benskydd 5
Använda strykkappor utan att hästen egentligen behöver det 8
Använda boots 7
Använda lindor 1
Använda gummityglar 10
Rida framdelsvändningar 9
Inte ha helt slät lädertygel 3
Tillbakaknäppt nosgrimma - hårt spänd 10
Nosgrimma - löst spänd 2 (fåfänga.. o drygt att ha en "massa" nosgrimmor liggandes oanvända. Bättre att de hänger ihop med sitt träns.)
Rida skänkelvikning 5
Rida ökad trav innan man kan åtminstånde halva steg 10 Tja, med tanke på min avatar så, jo det ökas en del..
Tävla dressyr 1
Tävla hoppning 2
Tävla inom westernridning 2
Skryta om tävlingsresultaten 6
Rida utan sporrar 2
Ha en häst som inte är av "barockras" 3
Tokrida i skogen 3 Wheeee!!! :D
Lång framridning utan formgivning 8
Hoppa 5
"Traditionell" longering/tömkörning 9
Rida lätt 8
Fältsits på ridbanan när man inte hoppar 4
Ha ett halvblod 4
Ha en valack 1 *skratt* är det att häda, haha
Frisera manen 6 Barockfläta, är det att frisera??
Pastellfärger på utrustningen 3
Nosgrimma hårt spänd 9
Aachenrem 10
Kraftfull belastningssits 8
Rida i ridhuset oftare än ute 9
Inte ha svanskappa 4

Slängtrava in i galoppen 5
Inte dricka vin 6

Det blev väl.. 81
Och vinet, det beror mer på hälsan är smaken! :laugh:

Jag rider på vanligt engelskt träns med vanligt tredelat bett och en vanlig nosgrimma

Jag har benskydd både fram och bak

Jag rider i en hoppsadel (den enda sadel som passar just nu)

Jag har två fina täcken med hals och ett med halvhals, samt fem söta fleecetäcken i olika färger och varianter.

Ja, förresten, jag köpte mig en hopphäst att rida AR med :-D

Ojoj, vilken lista:

Rida med engelsk dressyrsadel 1 (det enda jag har råd med)
Rida med engelsk hoppsadel 4 (den enda som passar)
Rida med helskodda ridbyxor 5 (det enda jag äger)
Använda inspänningstyglar 8 (har en inspänningstygel jag sätter mellan frambenen och upp i ett delta så att han inte har så lätt att köra huvudet i vädret och rusa)
Rida utan spö 2 (vid uteritt alltså, vid dressyr behöver jag det för att peta på olika delar av hans kropp)
Använda benskydd 5 (behövs, han stryker sig vid uteritt)
Använda lindor 1 (Gillar lindor)
Rida framdelsvändningar 9 (Bra för att checka av om han lyssnar på min skänkel bra)
Inte ha helt slät lädertygel 3 (föredrar att ha stoppar på, så man vet att man har lika långa tyglar och inte sitter och tjuvhåller på någon sida)
Nosgrimma - löst spänd 2 (ja, det är snyggast så tycker jag)
Rida skänkelvikning 5 (också bra för att stämma av om hjälperna fungerar)
Rida utan sporrar 2 (ja, jag kan inte hantera dem bra och har ännu inte märkt något behov av dem, spöt fungerar bra att peta med bakom skänkeln om det behövs)
Ha en häst som inte är av "barockras" 3 (Ja, jag har inte råd med en PRE som ser ut som jag vill ha den, och min söta P har allt jag vill ha fast han är ett halvblod).
Hoppa 5 (P är ju duktig på det, så då får vi ju göra det).
"Traditionell" longering/tömkörning 9 (utmärkt sätt för P att göra av med energi utan mig på ryggen, så kan han jobba med ryggmusklerna och vi kan träna kommunikation)
Rida lätt 8 (ja, det är faktiskt trevligt att trava i skogen och rida lätt)
Fältsits på ridbanan när man inte hoppar 4 (ja, det behövs variation ibland, samla - rida framåt - samla - rida framåt)
Ha ett halvblod 4 (ja, förlåt, men jag råkar gilla halvblod och tycker de är den snyggaste rasen faktiskt - de är liksom LAGOM)
Ha en valack 1 (Ja, det är inte många stall man får ha hingst i, plus att jag nog tycker synd om dem att behöva gå ensamma).
Frisera manen 6 (Ja, den är finast kort på min häst iaf)
Rida i ridhuset oftare än ute 9 (Ja, nu när det är vinter i alla fall, och då menar jag paddock, inte ridhus)
Inte ha svanskappa 4 (har inte sett något behov av den ännu då min häst har hög manke och sadeln ligger bra)
Slängtrava in i galoppen 5 (ja, ibland fungerar inte vår kommunikation alls, och då brukar jag istället för att vi ska "låsa oss" låta honom trava in i galoppen, fast kanske inte ren slängtrav, men det är ingen fin dressyrfattning i alla fall - mer en nybörjarridskolegruppsfattning...
Inte har varit på någon kurs (rida eller till fots) för Bent 10 (När jag väl fick chansen hade jag ingen häst och ingen tid)

115 tror jag det blev....

Och en sista detalj: En normalt spänd nosgrimma ska väl inte behöva göras bekväm genom mjuk vaddering? Den ligger ju knappt an mot hästen... :angel:

men får jag välja på ett skärp som är tunt och hårt och ett som är lite bredare och mjukt, så väljer jag det senare.....

och hur spänner du nosgrimmor då? lligger an mot hästen? *ptss*
klart som f*n den ligger an mot hästen!

Alldeles riktigt och en vanlig nosgrimma normalt spänd är väl inte osnäll mot hästens underkäke?

Det beror nog på vad man menar med normalt spänd? Och kanske statusen på hästens käkar/bettet/vad den vill göra med munnen?
För när jag har stången på (utan nosgrimma, kapsonen är så lös så den räknas inte, går inte att spänna tillräckligt många hål! :p ) och får plats med hela handen under kedjan (iofs liten hand) så upplever jag ändå att hästen tycker bettet blir störigt när den vill gapa. Och då är det ju alltså bara på underkäken men iofs skarpare bett än jag gissar att du menar.
"Osnällt mot hästens underkäke" är ju relativt beroende på vad man ser som "osnällt". Men jag skulle tro att den tycker det är snällare utan!
Fast det är ju också relativt. Hästarna skulle nog helst skippat sadel + gjord också om dom hade fått välja själva. :angel:

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 145
Senast: Fibusen
·
Hästvård Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 097
Senast: Terja
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV