Hittade en lista:
*Hästen ställer inte upp sig jämnt på alla fyra benen. Vanligen står den över för lite mark med tyngdpunkten förskjuten mot framdelen och bakbenen inunder sig. Men det händer att den "släpper" bakbenen efter sig och står med sänkt rygg. -Nej,inget sådant.
*Svårigheter att sko hästen, framför allt bak. -Nej. Nu är han ju inte skodd bak,men inga problem att verka eller kratscha hovar.
*Hästen har svårt att sätta muskler, och/eller musklar sig ojämnt. -Ja,speciellt över rumpan.
*Hästen har dålig energi och svagt påskjut i bakdelen. -Ja på ridbanan,Nej ute i skogen.
*Hästen går på bogarna, upplevs som framhjuldsdriven. -Ja,i början,kommer igång och känns "jämnare" efter ett tag.
*Hästen visar ovilja och/eller protesterar vid sadling, selning, samling. -Nej,aldrig,lägger aldrig ens ett öra bak.
*Svårt att ställa åt ena hållet, förböjer sig åt andra. -Som sagt så är han ung och vi rider mest bara rakt fram i skogen. Dom gånger jag har provat att ställa så är det ev liiiite lite svårare åt vänster,men knappt märkbart. Svårt att säga då vi inte gjort det så mycket.
*Svårigheter vid galoppfattning åt ena hållet, korsgalopp. -Aldrig korsgalopp,tar bägge galopper utan problem,däremot så valde han Hö galopp oftast ute i skogen tidigare i sommar,men nu tar han bägge.
*Hård i munnen, biter tag i bettet. -Aldrig
*Växlar bakben ofta vid vila. -Mjaaa,inte mer än nån annan.
*Bockar, kastar av ryttaren. -Aldrig under ridning,han har inte ens försökt nån gång,däremot tidigare under uppsittning. (Se längst ner)
*Istadig eller het. -Aldrig,helt tvärt om,lugn,harmoniskt,med bra energi.
*Dålig ryggverksamhet över hinder och/eller lägger bakbenen åt sidan över hinder. -Har inte hoppat med ryttare,utan löshoppat,då har han raka bakben.
*Hältor fram och bak som kommer och går. -Nej,enbart hälta då han blivit skadad,fick två rejäla sårskador en gång,då var han,såklart,halt.
*Ryggont. -Inte vad vi har märkt/han har visat.
*Ojämna resultat. -Tävlingsresultat? Har vi inga pga ålder... Därmemot går han frammåt i ridninge för övrigt med bravur.
*Kortar steget på ena bakbenet. -Något liknande. Det är ju detta "något" som händer ibland.
*Passaktig skritt. -Nej.
*Skolios, karprygg. -Nej.
*Asymmetriska hovar. -Har slitit ena bak snett,nu vid senaste hovisbesöket var den för första gången helt rakt och fin. (efter ET varit ut)
*Sned i korset. -Tycker jag inte.
*Patellaupphakning. -Nej,inte vad jag märkt.
*Sadeltvång. -Ja. Det har dock blivit MYCKET bättre. Innan fick man lov att gå lääääänge eller lina han innan,nu tar jag och promenerar ett varv på ridbanan bara. Han har varit lite spänd när man hoppat upp,nu är han helt avslappnad.