Dags för bikt!

Sv: Dags för bikt!

Hästarna skulle nog helst skippat sadel + gjord också om dom hade fått välja själva. :angel:

och ryttare och jobbiga människoklägg som hittar på det ena efter det andra.
jag vet iallafall att om min karisma fick bestämma skulle alla hästar gå i en hage på minst 1ha/häst. och vi människor ska bara finnas till för att ge häsarna mat närhelst dom själva anser att dom behöver det.

Absolut! Fast om man lyckats skapa en bra relation med hästen tror jag nog många hästar lär sig uppskatta sina människor också, alla tossiga saker vi hittar på.
Även om hästar i naturen inte behöver stimulera hjärnan så mycket så tror jag alltid det kommer saknas viss stimulans av att inte ha en riktig flock i det vilda + att hästar VILL ha en ledare, även de ranghöga. Som jag fått lära mig så blir en ledarhäst bara det för att den inte litar tillräckligt mycket på någon av de andra och känner att den måste ta ansvaret själv. Men liksom oss människor så slipper dom gärna ansvar om dom inte måste! ;)

Åtminstone är det vad jag försöker inbilla mig med min häst som är tokhög i rang i hagen men ändå verkar tycka det är trevligt att umgås med matte och stimulerande med alla påhitt, och sällan ifrågasätter "om han inte tycker att han måste"! :p

Jag gnälde på min häst för han var slö och oengagerad (stavas det så?)
Men sen visade det sej att han hade knäledsinflamation *tittar ner i marken och skämms*

Rida med helskodda ridbyxor 5
Rida med ridstövlar (ej kragstövlar) 5
Rida utan spö 2
Använda lindor 1
Nosgrimma - löst spänd 2
Rida skänkelvikning 5
Rida ökad trav innan man kan åtminstånde halva steg 10
Tävla dressyr 1
Tävla hoppning 2
Rida utan sporrar 2
Tokrida i skogen 3
Lång framridning utan formgivning 8
"Traditionell" longering/tömkörning 9
Rida lätt 8
Ryggning utanför spöprovet 7
Frisera manen 6
Pastellfärger på utrustningen 3
Rutinmässigt använda ledande tygeltag 10
Inte har varit på någon kurs (rida eller till fots) för Bent 10

99 för en nybörjare tycker jag inte är så farligt.
Dessutom kommer poängen sjunka lite om ett tag förhoppningsvis :p

KL

Jag har väl aldrig sett mig som renodlad AR-are.. XD Men kan ju svara för skojs skull:P
Dessutom är hästen borta på inridning (blir det hädelse om man inte rider in själv? Han är iag på AR-lik inridning? :D) men har ju ridit andra hästar..

Rida med islandssadel 7Men det var ju på turridning.. gälls det verkligen?
Rida med helskodda ridbyxor 5 Fast ibland döljer jag dem med kjol.. oftast rider jag med jeans..
Använda pessoasele 10 Räknar inte detta :P Men en fotnot är att jag ''uppfann'' en elektrisk longersele - som jag dock bara gjort för att se folks reaktioner och aldrig skulle använda ;)
Rida utan spö 2 Har aldrig spö :P
Nosgrimma - löst spänd 2...bara till muserolan? Räknas det?
Rida ökad trav innan man kan åtminstånde halva steg 10 Antar att det räknas att tölta innan man kan skritta ordentligt xD
Rida utan sporrar 2 Behövs ine på min känsliga..
Ha en häst som inte är av "barockras" 3 Får väl gissa att vbl travare inte är barockig :P
Tokrida i skogen 3 Det bästa som finns!
Hoppa 5 yupp.lite grann..
Ha en valack 1 Fast det står inte i passet att han blev kastrerad...
Frisera manen 6 Stubbade manen..och älskar att fläta och pilla med lång man.. men inte knoppa :P
Kraftfull belastningssits 8 Vad är det? Inte medvetet iaf..räknar ej
Inte ha svanskappa 4 Behöver ju ingen :P
Inte har varit på någon kurs (rida eller till fots) för Bent 10 Mina första ridlektioner inom AR var i hans ridhus..men inte för honom..räknas det?

60 poäng.. hmm.. lär bli fler när hästen kommer hem..och jag skäms inte ens! :P
Funderar t.o.m. på att sätta något runt fötterna på honom, bara för att de ser så nakna ut! Kanske nåt slags prydnadslindor som matchar utrustning och klädsel... jag vet! :D Breda tygremmar med TOFSAR på!

Reklamsidan finns här.. Den första biten förklarar hur selen ska fungera, den nedersta bilden är den elektriska varianten.. bifogar den också, bara för att..
Det värsta är att folk har hört av sig och frågat om priset och velat köpa den.. -_-;

ZCSelec.jpg

Får jag 100 extra poängnu? :/

Senast ändrad av en moderator:

OMG!!!!!

finns det så korkade människor? :eek::rofl::rofl:

men ja lovar... du skulle säkert få många sålda och tjäna en fin slant på det. :angel:

Ja tyvärr.. x)

Absolut.. tills dom inser att elen bara är ett par batterier med tejp runt och sladdarna är steksnöre med lite folie längst ut (kontakt metallen som ger stöten).. xD :rofl:

:D Bandvagn, det känner jag igen! Har haft en bandvagn ja med:D

xD tack tack.. så det är det jag ska kalla det XD ambitiös humor.. oh jag får bara höra att min humor är skum..:O

Ja, det var många år sedan jag såg denna lista senast...men även jag har hädat!

1, Rider hingsten i nyinförskaffad begagnad Husarsadel:eek:

2, Jag rider lätt

3, Rider hingsten i repgrimma... har träns och bett under för syns skull. Rider dessutom utan spö eller kan repet räknas som spö??

4, Har en modifierad kantflätad tygel (har tagit bort kantflätningen så att det nu är en tygel med hål i) kan kanske räknas som slät ändå :idea:

5, slutligen så ryggar jag mina hästar

Måste säga att jag kommer upp i en pinsamt låg siffra (12) mot senast (runt 100). Måste nog hem och leta fram några lindor att använda så jag kan bättra på poängen något i alla fall!

Jag har gått en cavalettikurs. Och på den kursen ridit helt osamlat och obalanserat emellanåt....

Fast rätt kul har vi båda haft :bump:

Och jag har varit med på en dressyrtävling!

Här är mina hädelsepoäng:
Rida med engelsk dressyrsadel 1
Nåja, jag rider just nu i mannens skidbyxor, det är säkert lika fel.
Rida utan spö 2
Rida skänkelvikning 5En gång på en cavalettilektion
Tävla dressyr 1
Rida utan sporrar 2
Ha en häst som inte är av "barockras" 3
Rida lätt 8 Sällan, men iaf....
Ha en valack 1
Frisera manen 6
Rida i ridhuset oftare än ute 9
Slängtrava in i galoppen 5 ja tyvärr:crazy:

57poäng

Varken bra eller dåligt, typiskt svenskt lagom alltså:p

Senast ändrad:

Hej hopp, jag vill ju också bikta, fast jag tror inte det hjälper, jag är nog bortom all räddning :D Jag markerar med färg mina synderi år. Tror inte man behöver gånga poängen med antalet gånger man hädat i en viss kategori, eller med hur många syndfulla sadlar man äger, det blir min smala lycka det..

Rida med engelsk dressyrsadel 1
Rida med engelsk hoppsadel 4
Rida med engelsk hoppsadel - flatback 7

Rida med engelsk allroundsadel 3
Rida med islandssadel 7
Rida med westernsadel 2
Rida med sadel med trång kanal mellan panelerna 7
Rida med pessoabett 8
Rida med Myler kombinationsbett 10
Rida med ridstövlar (ej kragstövlar) 5

Använda hjälptyglar (ej inspänningstygel) 10
Använda inspänningstyglar 8

Tacka nej till ridplats för BB utan giltigt skäl 10
Tycka att träffar är fjantigt 10
Använda pessoasele 10
Rida utan spö 2 *hehe.. den klarade jag galant, the whipmaster*
Shortchaps med fransar 4
Använda benskydd 5
Använda strykkappor utan att hästen egentligen behöver det 8
Använda boots 7
Använda lindor 1
Använda gummityglar 10
Rida framdelsvändningar 9
Inte ha helt slät lädertygel 3
Tillbakaknäppt nosgrimma - hårt spänd 10 *Nej käre gud!*
Nosgrimma - löst spänd 2
Rida skänkelvikning 5 *Försöka räknas va?*
Tävla dressyr 1
Tävla hoppning 2

Tävla inom westernridning 2
Skryta om tävlingsresultaten 6 *försökte jag säkert även om det knappast var befogat..*
Rida utan sporrar 2
Ha en häst som inte är av "barockras" 3
Tokrida i skogen 3
Lång framridning utan formgivning 8
Hoppa 5
"Traditionell" longering/tömkörning 9*Men tråkigt är det!*
Rida lätt 8*fast jag rider lätt väldigt bra!*
Fältsits på ridbanan när man inte hoppar 4
Ryggning utanför spöprovet 7
Ha ett halvblod 4
Ha en valack 1
Frisera manen 6
Pastellfärger på utrustningen 3
Nosgrimma hårt spänd 9
Aachenrem 10
Kraftfull belastningssits 8
Rida i ridhuset oftare än ute 9
Rutinmässigt använda ledande tygeltag 10*fast jag kallar inte dem så..*
Inte ha svanskappa 4
Slängtrava in i galoppen 5*som nån sa, det var ju inte jag utan hästen..*
Inte har varit på någon kurs (rida eller till fots) för Bent 10
Inte dricka vin 6 *önskar man kunde få pluspoäng för riktigt flitigt vindrickande!

Mmm, jo då, räknar illa gör jag med men jag tror jag fick ihop 186 poäng, inte så illa!

Utöver detta så har jag både dragit min häst i munnen, skällt på honom och piskat honom på rumpan, jag har kallat honom fula saker både i hans närvaro och annars..
Jag har tvingat honom att stå still vid såväl klippning och tandraspning som skoning och duschning fast han tydligt uttryckt att han kände sig obehaglig till mods av detta.
Jag har kört honom sammanlagt över 500 mil i transport för min egen vinnings skull och under vinterhalvåret tvingat honom att stå i box på nätterna fast han heller velat vara ute. Jag har också täcke på honom eftersom jag inte gillar att borsta bort lera på HELA kroppen.

Det är egentligen ett underverk att han är en frisk och sund häst efter allt han fått utstå. Att han blir glad av att se mig måste tyda på bristande intelligens.

Ni ser jag är en riktigt usel jäkel och säkert bortom allt hopp, men nu har jag lättat mitt hjärta en aning och kan återgå till att vara en ofelbar perfektionist.

God jul och gott nytt 2009!

Frida

hehe, tack! Hoppas ingen fick ideer. :/

Men det bevisar att man kan få folk att tro på det msta om det ser seriöst ut.. (har ju fått förfrågningar om order..)

känn på den här: jag vågar inte ta av skorna på halvblodet fast att han har jättefina hovar för att jag har HÖRT att dom inte får lika flashigt steg då. Och fast jag sällan rider så nån ser så är jag vanvettigt stolt över hans ÖKADE TRAV SOM INTE ÄR BÄRIG.

Utåt sett gör vi inget konstigt allt är rätt, sadel, stång och spö i luften:angel:

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 145
Senast: Fibusen
·
Hästvård Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 097
Senast: Terja
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV