Dags för bikt!

Sv: Dags för bikt!

jättekul tråd!! För mig som aldrig sysslat med detta har jag ett par frågor..
varför är det inte ok med att a:rida framdelsvändning b:rida lätt,
c:rida skänkelvikning??
har det något med det tidsenliga att göra eller är det något mer med det träningsmässiga som är tanken.
"jättenyfiken"

Bent Branderup anser att:

b) Hästen trampar förbi tyngdpunkten samt snedbelastar sina leder i skänkelvikningen.

c) Ryttarens tyngdpunkt flyttas fram och tillbaka när man rider lätt, och då blir det svårt för hästen att balansera upp sig.

Jag kommer inte ihåg om han har sagt något om framdelsvändning, elelr om det var vi själva som tyckte att hästarna blev så framtunga av rörelsen att den var en hädelse. Den finns inte med i Bents böcker - i sig skäl nog att göra den till hädelse.

jättekul tråd!! För mig som aldrig sysslat med detta har jag ett par frågor..
varför är det inte ok med att a:rida framdelsvändning b:rida lätt,
c:rida skänkelvikning??
har det något med det tidsenliga att göra eller är det något mer med det träningsmässiga som är tanken.
"jättenyfiken"

Tar mig friheten att svara men det finns nog olika svar/åsikter! :idea:

A. För att i en vanlig framdelsvändning ska innerbak korsa över det yttre - ger ingen samlande effekt. Tvärtom kan man ha nackdel av att hästen har lärt sig korsa bakbenen när man sen vill lära den skolorna där den INTE ska korsa. Det är inte lika jobbigt att korsa bakbenen och hästarna väljer som bekant gärna det lättaste alternativet! ;)

B. Huruvida det är ok att rida lätt eller inte är nog olika beroende på ved du frågar. Jag har ridit lätt en del på min nuvarande kuse, men dom tillfällen jag gjort det har jag iofs inte ridit särskilt "AR-aktigt" heller utan framförallt i början innan den började släppa ner mig på ryggen så att säga. Anledningen att man inte vill göra det inom AR är framförallt för balansens skull, att man ändrar balansen i varje steg när man rider lätt vilket kan störa ekipagets balans. Sen ska man inte behöva rida lätt på samma sätt som i vanlig dressyr eftersom man vill att ryggen ska svinga mjukt och avslappnat och rider inte t ex ökningar förrän ganska sent i utbildningen när hästen lärt sig samla sig.

C. Se svaret på A. Hästen korsar bakbenen i skänkelvikning vilket inte är gynnande ur samlingsaspekt. Den lösgörande effekten kan man få genom skolorna också, att lära in hjälperna likaså därför "behövs" inte skänkelvikning och framdelsvändning och kan vara missgynnande.

Jag kommer inte ihåg om han har sagt något om framdelsvändning, elelr om det var vi själva som tyckte att hästarna blev så framtunga av rörelsen att den var en hädelse. Den finns inte med i Bents böcker - i sig skäl nog att göra den till hädelse.

Haha klockrent! :rofl:
Nog för att AR är BB´s "uppfinning" men såå noga behöver man väl inte ta allt som sägs att man undviker allt som han inte säger något om? :p
(Allmänt alltså, just framdelsvändningar är väl ingen hit)

Tack!! rider själv western och där används ju inte heller framdelsvändning speciellt mycket. skänkelvikning är en del stora tränare som förkastar helt och en del anser att man ska använda det med måtta.
Finns det någonstans man kan läsa mer om BB
Blir mer och mer nyfiken på detta

Finns det någonstans man kan läsa mer om BB. Blir mer och mer nyfiken på detta

Ja, han har gett ut två böcker och några filmer (som väl dessvärre är slut från förlagen nu), samt att det finns flera hemsidor om ridstilen.

Mina egna (gamla) bekännelser:

Ägde och använde ett ihåligt pessoabett i min ungdoms oförstånd. Vaddå - det var ju snyggt liksom....???!:eek:

Lindade 1:a ponnyns framben med vita lindor utan bandageunderlägg en gång. Vaddå - det var ju snyggt liksom....???!:eek: Bandageunderlägg hade jag aldrig hört talas om.

Köpte en sadel till samma ponny utan att ha en aaaaaning om det där med tillpassning och rätt storlek osv. Det var det typ ingen som hade vid den tiden (guuu va förhistorisk man börjar bli...:angel:). Inte tränaren, inte sadelförsäljaren och definitivt inte jag!!!

Och en dagsfärsk bekännelse:

Jag har ridit i över 20 år och vet f-n i h-e inte hur man sitter mer på ett sittben utan att vika sig i ryggen eller luta åt ena eller andra hållet!!!! Någon gång hoppas jag få veta det!:bump:

De två böcker av Bent Branderup, som är översatta till svenska är Akademisk ridkonst och Ridning på kandar.
De finns fortfarande att köpa, både i bokhandeln och på nätet.

Immer

c) Ryttarens tyngdpunkt flyttas fram och tillbaka när man rider lätt, och då blir det svårt för hästen att balansera upp sig.

Nästan helt OT nu, men jag skule vilja se den häst som kan balansera upp sig om jag sitter ner i traven och farten är endast liiite snabbare än permobil. Jag tror alla hästar är tacksamma när jag börjar rida lätt. ;)

Rida med engelsk dressyrsadel 1
Rida med helskodda ridbyxor 5
Använda lindor 1
Inte ha helt slät lädertygel 3
Rida utan sporrar 2
Ha en häst som inte är av "barockras" 3 (han är hälften halvblod, men å andra sidan så är väl korsningar ganska så "barockt" nu för tiden? Den andra halvan är ju faktiskt Nordsvensk...)
Tokrida i skogen 3
Lång framridning utan formgivning 8
Rida lätt 8
Ha en valack 1
Kraftfull belastningssits 8
Rutinmässigt använda ledande tygeltag 10
Inte ha svanskappa 4
Slängtrava in i galoppen 5
Inte har varit på någon kurs (rida eller till fots) för Bent 10

72 poäng här. Men så har jag ju aldrig påstått att jag rider klassiskt eller whatever. Bara att jag önskar att jag gjorde. :angel:

Nästan helt OT nu, men jag skule vilja se den häst som kan balansera upp sig om jag sitter ner i traven och farten är endast liiite snabbare än permobil. Jag tror alla hästar är tacksamma när jag börjar rida lätt. ;)

Därför så många har permobilfart från början inom AR? :rofl:
Sen ska ju ryggen egentligen ha börjat schwunga tillräckligt för att kunna sitta bekvämt när man "får igång" farten lite! ;)

Faktiskt tror jag kusarna bryr sig mindre om man försöker "spänna upp sig" och sitta lätt i sadeln så man kan sitta hyfsat stadigt ändå hellre än att man dunsar? Vad tror ni? :p Tror iaf det är lättare att inverka då jämfört med att rida lätt, men ibland kanske det krävs undantagsåtgärder... Särskilt på otaktmässiga hästar känns det som?

Nu kallar jag mig inte AR-ryttare utan brukar säga att rider AR-inspirerat... och tur är väl det när man kolla in mina synder :)

Rida med engelsk dressyrsadel 1 (lånade en idag!)
Rida med engelsk hoppsadel - flatback 7 (red kompisens hopphäst igår)
Rida med engelsk allroundsadel 3 (vi väntar på en bomlös och rider i denna eller lånad dressyrsadel så länge)
Rida med helskodda ridbyxor 5 (helt klart skönast :D)
Rida med ridstövlar (ej kragstövlar) 5 (det har hänt ja)
Använda hjälptyglar (ej inspänningstygel) 10 (gramantygeln fick fungera som nödstopp när damen fick för sig att det var helt ok att bara galoppera hem rakt över vägen när hon var trött på flugorna i skogen)
Använda inspänningstyglar 8 (ja, men de hängdes undan snabbt. Funkar ju inte som jag vill)
Använda pessoasele 10 (mkt bra pryl till min pålle)
Använda benskydd 5 (yes, på alla 4)
Använda lindor 1 (när damen hade sparkat sig och inte kunde ha benskydden :D)
Använda gummityglar 10
Inte ha helt slät lädertygel 3
Tillbakaknäppt nosgrimma - hårt spänd 10 (tillbakaknäppt men absolut inte hårt spänd - vad blir det för poäng?)
Rida skänkelvikning 5
Rida utan sporrar 2 (har hänt)
Ha en häst som inte är av "barockras" 3 (halvblod)
Tokrida i skogen 3 (oh ja, då var gramanen med som nödbroms)
Hoppa 5 (ja enl mig, nej enl mina hoppglad kamrater)
"Traditionell" longering/tömkörning 9 (hästskrället :love: förstår ju inget annat sätt - har gått på det viset i 13 år)
Rida lätt 8
Fältsits på ridbanan när man inte hoppar 4
Ryggning utanför spöprovet 7
Ha ett halvblod 4
Frisera manen 6
Aachenrem 10
Kraftfull belastningssits 8 (haha - det var den enda sits jag kunde ha när hästen var som tjockast- benen åkte fram till bogarna nästan!)
Rutinmässigt använda ledande tygeltag 10
Inte ha svanskappa 4 (borde kanske haft det för att hålla sadeln på plats och slippa stolsitsen?)
Slängtrava in i galoppen 5 (inte jag men min häst :angel:)
Inte har varit på någon kurs (rida eller till fots) för Bent 10
Inte dricka vin 6 (fattar inte denna. Ska man dricka vin eller inte?)

Totalt blir det *fram med miniräknaren* 259 poäng!
Måste nog avboka nästa clinic om de får veta det...

Milda makter. Om du har vaxad mustasch bör du raka av den omedelbart efter denna bekännelse! :eek:

Haha! Nej tack och lov har jag ingen mustasch.
Fast då kanske man kunde söka jobb på cirkus som skäggiga damen? *funderar*

Hmm. funderar på hur långt tillbaka man ska gå? Gäller det synder från årsskiftet, eller bara senaste månaden, eller är det från 2007-08-13?

Sen undrar jag vad en tillbakaknäppt nosgrimma är??

Jag kör från årsskiftet tror jag...

Rida med engelsk allroundsadel 3 (medans vi vänta på vår amazonas)
Rida med helskodda ridbyxor 5 (har ju hänt, man älskar ju inte att tvätta jämt så man tar vad man har rent.)
Rida utan spö 2
Använda benskydd 5
Använda strykkappor utan att hästen egentligen behöver det 8 (fast kanske man kan räkna unghästar med vimsiga ben som behövande? han stryker sig inte till "vardags" men känns onödigt att chansa)
Använda boots 7 (har hänt när jag släppt han lös, kliver lätt in)
Nosgrimma - löst spänd 2 (räknas nosgrimman som kapsonen sitter i?)
Rida skänkelvikning 5 (när vi byter sida på vägen)
Rida utan sporrar 2
Tokrida i skogen 3 (Haft två panikrejs när vi halka efter kompisarna)
Lång framridning utan formgivning 8 (i början fanns det inga krav, men det blev inte heller nåt mer efter framridningen)
Hoppa 5 (det har blivit något skutt i skogen och över en kavalettibom på marken, överambitiös häst :D)
"Traditionell" longering/tömkörning 9 (japp. Så det stänker om det, hatar det själv - men får för mig att det kan hjälpa att hästen har en fast mittpunkt för att hitta cirkeln, som annars blir fyrkantig eller avlång eller trekantig... ja allt annat än en cirkel helt enkelt.)
Rida lätt 8
Fältsits på ridbanan när man inte hoppar 4
Ryggning utanför spöprovet 7 (vaddå? får man inte rygga???)
Ha en valack 1
Frisera manen 6 (räknas "ardennerfläta" eller är det bara saxen som menas här?)
Nosgrimma hårt spänd 9 (hade det i början innan jag hittade ett hålslag och fick till lite extrahål)
Rutinmässigt använda ledande tygeltag 10 (:o har slutat med det efter 3+1)
Slängtrava in i galoppen 5 (men det var "bara" i början ute i skogen :o)
Inte dricka vin 6

Totalt 165p.

Det gäller senaste året, tror jag jag läste någonstans i tråden?

Tillbakaknäppt nosgrimma är en sån där där man drar remmen genom en ring och tillbaka och sen drar fast i spännet. Får liksom lite extra hävkraft att dra åt på det sättet.. :crazy:

/Camilla

Får liksom lite extra hävkraft att dra åt på det sättet.. :crazy:

/Camilla

öh....
nosgrimmor ska väl för allt i världen inte spännas för kung och fosterland!!??
jag har min tillbakaknäppta grimma för att den är så mycket snällare mot hästen käke (på undersidan alltså... )

Ah. Men det är inte det den är till för. Den kallas bland annat för "crank noseband" utomlands, och den goa stoppningen är till för att hästen inte ska få skav när man drar åt så det krasar i tänderna... :(

Camilla, om du inte retuscherar bort bommen på den där användarbilden så blir det en hel del hädelsepoäng!

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 145
Senast: Fibusen
·
Hästvård Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 097
Senast: Terja
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV