Dags för bikt!

Sv: Dags för bikt!

Alltså, man får INTE hädelsepoäng för sporrar. De hade långa och läskiga sporrar både på 1600- och 1700-talen. Bara så ni vet.

Långa och "läskiga" sporrar har jag (de är snarare väldigt runda och mjuka, men med svanhals och trissa ser de ju lite läbbiga ut för det vanliga dressyrfolket i stallet...;)), men helskodda ridbyxor trodde jag var OK? Eller ska det vara jodhpursbyxor isf?

Jag har helskodda vanliga "stövelbyxor"... Bör jag skämmas? :o
Jag har även fina ridskor och tighta leggings av typiskt engelskt snitt, DET kanske jag borde skämmas över! :o:o

Jag har ingenting att bikta tror jag. Var är hädelselistan? Jag behöver hjälp att minnas vad som är hädelse och inte!

Det jag kan komma på är att jag ridit betydligt mycket mer i hoppsadel än något annat. Hey, den är överlägsen när man vill rulla på ute i skogen över stock och sten, eller flyga fram i överljudshastighet emellanåt. De dyra skolsadlarna hänger orörda i sadelkammaren typ. :crazy:

Och vad gäller bett har kandaren och stängerna knappt tittats på utan det har varit tränsbetten som använts.

Men i pluskanten kan jag då nämna, i barfota, bomlös, bettlös-hysterins fotspår, att jag kör ungponnyn bettlöst. Och islandshästen arbetas med så lite utrustning som möjligt, typ grimma eller kapson. Fast jag har experimenterat med inspänningar på honom med dåligt resultat. Bommar är dock himlarns användbart med honom!

I övrigt är jag mest förslappad, (eller mer avslappnad?) så det är inte så konstigt att jag inte hädar (eh st?) mer!

Knapp-lån

Ha ha, vilken rolig tråd.:banana:
Jag kan ju också bikta mig lite då:

* Jag ska inte sko min unghäst som snart är inriden på länge

* Jag har löslongerat min heta dam (iofs bara för att testa om jag kom ihåg vad jag lärde mig på några kurser för typ hundra år sen och se om det gick att applicera på den nya, heta...tyvärr funkade det bara så länge hon hade lust...jag har blivit ringrostig)

* Jag har varit och tittat på en clinic med J*ao L*nch

Hädelselistan efterlystes och jag rotade fram den gamla kompisen ur dess gömmor.

Siffran som följer på varje rad är antalet poäng just den hädelsen medför.

Rida med engelsk dressyrsadel 1
Rida med engelsk hoppsadel 4
Rida med engelsk hoppsadel - flatback 7
Rida med engelsk allroundsadel 3
Rida med islandssadel 7
Rida med westernsadel 2
Rida med sadel med trång kanal mellan panelerna 7
Rida med pessoabett 8
Rida med Myler kombinationsbett 10
Rida med helskodda ridbyxor 5
Rida med ridstövlar (ej kragstövlar) 5
Använda hjälptyglar (ej inspänningstygel) 10
Använda inspänningstyglar 8
Tacka nej till ridplats för BB utan giltigt skäl 10
Tycka att träffar är fjantigt 10
Använda pessoasele 10
Rida utan spö 2
Shortchaps med fransar 4
Använda benskydd 5
Använda strykkappor utan att hästen egentligen behöver det 8
Använda boots 7
Använda lindor 1
Använda gummityglar 10
Rida framdelsvändningar 9
Inte ha helt slät lädertygel 3
Tillbakaknäppt nosgrimma - hårt spänd 10
Nosgrimma - löst spänd 2
Rida skänkelvikning 5
Rida ökad trav innan man kan åtminstånde halva steg 10
Tävla dressyr 1
Tävla hoppning 2
Tävla inom westernridning 2
Skryta om tävlingsresultaten 6
Rida utan sporrar 2
Ha en häst som inte är av "barockras" 3
Tokrida i skogen 3
Lång framridning utan formgivning 8
Hoppa 5
"Traditionell" longering/tömkörning 9
Rida lätt 8
Fältsits på ridbanan när man inte hoppar 4
Ryggning utanför spöprovet 7
Ha ett halvblod 4
Ha en valack 1
Frisera manen 6
Pastellfärger på utrustningen 3
Nosgrimma hårt spänd 9
Aachenrem 10
Kraftfull belastningssits 8
Rida i ridhuset oftare än ute 9
Rutinmässigt använda ledande tygeltag 10
Inte ha svanskappa 4
Slängtrava in i galoppen 5
Inte har varit på någon kurs (rida eller till fots) för Bent 10
Inte dricka vin 6

*skrattar så jag nästan kiknar* Jag hittade en High-Scorelista också! Snacka om att det har gått utför med min renlärighet!

Jag minns inte exakt hur länge sedan vi gjorde originalet men jag har gått från 32 poäng till 89...

Haha.. Jag fick 140. Jag är väl inte renlärig heller och har aldrig varit så förtjust i dåtid utan mer bara god ridning oavsett tidsepok. Och jag har alltid älskat de vanliga engelska dressyrprytlarna.

OMG, 97 poäng!!!!!

Men jag får ju dubbelt på så många, som att mitt halvblod inte är en barockras, det blir ju 3 + 4 poäng jöh!! Orättvist...:p
Eller så var det det som var meningen? :angel:

Benskydden försöker jag vänja mig av med, men min samling av enbart engelska sadlar ger ju en hel hög extrapoäng, för att inte tala om den där martingalen. :rofl::rofl:

Jag är förresten tveksam på det där med slät lädertygel.*
Jag äger -och använder ibland- 1 st (ja, en enda stackars...) kantflätad lädertygel, och ca 8 st helt släta lädertyglar, räknas verkligen den stackars flätade tygeln verkligen då? Snäääällla? :angel::bow:

Och kan jag inte få räkna av 10 p för att jag var på den där paneldebatten i Västerås förra året. Bent var ju där då? Snäääällla? :angel::bow: Jag satt längst fram...

Jegra, du är BÄST! Kan inte du posta denna lista hos Ridkonstens Vänner på Facebook också (där alla får gå med och det är gratis och RV är en Buke-grundad sammanslutning)? Det är ett mycket viktigt dokument i RV:s historia!

Rida med ridstövlar (ej kragstövlar) 5
Använda inspänningstyglar 8
Tacka nej till ridplats för BB utan giltigt skäl 10
Använda benskydd 5
Använda strykkappor utan att hästen egentligen behöver det 8
Använda boots 7
Använda lindor 1
Rida skänkelvikning 5
Hoppa 5
Rida lätt 8
Fältsits på ridbanan när man inte hoppar 4
Ha en valack 1
Frisera manen 6
Inte ha svanskappa 4

133 poäng fick jag! Milda makter! Men den kraftfulla belastningssitsen används bara i den högsta samlingen, jag trodde att den var tillåten där?

Men jag får ju dubbelt på så många, som att mitt halvblod inte är en barockras, det blir ju 3 + 4 poäng jöh!! Orättvist...:p
Eller så var det det som var meningen? :angel:

Vi ser MYCKET allvarligt på halvblodsägande. Om det inte är en ren fredriksborgare av barocktyp, förstås.

Höga poäng blir det... Jag kanske ska vara glad att hästen (det icke barocka halvblodet) hjälpt mig genom att medelst en gren ha sönder mina helskodda ridbyxor, och att trampa hål på mina ridstövlar med broddarna, så slipper jag i alla fall ha det hängande över mig längre. ;)

Halvbloden, de engelska sadlarna och oviljan att dricka vin är nog svårare att bli av med.

*kryper till korset*

Använda lindor 1
Använda gummityglar 10
Rida skänkelvikning 5
Tävla dressyr 1
Rida utan sporrar 2
Tokrida i skogen 3
Lång framridning utan formgivning 8
Hoppa 5
Rida lätt 8
Ha ett halvblod 4
Ha en valack 1
Inte ha svanskappa 4
Inte har varit på någon kurs (rida eller till fots) för Bent 10
Inte dricka vin 6

Totalsumma: 99p :o :angel:

Tyckte det började så bra men sedan barakde poängen iväg.
Finns det ingen pluspoänglista? :angel:

*kryper skamset tillbaks*

Rida med westernsadel 2
Rida utan spö 2
Rida utan sporrar 2
Tokrida i skogen 3
Rida lätt 8
Ha ett halvblod 4
Ha en valack 1
Inte ha svanskappa 4

36 p, inte allt för allvarligt.

Nu ska vi se var detta slutar....

Använda boots 7.. easy boot om det räknas? hästen är ju barfota :D
Nosgrimma - löst spänd 2.. ibland
Ha en häst som inte är av "barockras" 3... kallblodstravare
Tokrida i skogen 3
Hoppa 5... hänt kanske tre gånger
Ha en valack 1
Inte ha svanskappa 4

26,de va ju inte så farligt :bow:

Rida med helskodda ridbyxor 5
Tycka att träffar är fjantigt 10
Rida utan spö 2
Använda benskydd 5
Använda lindor 1
Nosgrimma - löst spänd 2
Rida skänkelvikning 5
Tävla dressyr 1
Rida utan sporrar 2 (ibland...)
Rida lätt 8
Ha en valack 1
Rutinmässigt använda ledande tygeltag 10
Inte har varit på någon kurs (rida eller till fots) för Bent 10 (jag räknar inte kliniken på Falsterbo)

104 poäng, fast jag visste ju från början att jag inte är renlärig...

Vi ser MYCKET allvarligt på halvblodsägande. Om det inte är en ren fredriksborgare av barocktyp, förstås.

Hon är ett vanligt svenskt varmblod (Utrillo hela vägen, Kaliber är både morfar och farfarsfar, ingen modern sportstam... :angel:) av barocktyp.

Hon är kompakt i kroppen och har lång man som böljar sig lagom barockt. Har mycket lätt för skolor ovan mark. Kan hon inte få vara ett barockhalvblod? :D

*söker desperat efter förmildrande detaljer*

Kallblodstravare är nordens barockhäst. Svenska halvblod är däremot inte barockhästar hur gammalstammade de än är!

Jag är förresten tveksam på det där med slät lädertygel.*
Jag äger -och använder ibland- 1 st (ja, en enda stackars...) kantflätad lädertygel, och ca 8 st helt släta lädertyglar, räknas verkligen den stackars flätade tygeln verkligen då? Snäääällla? :angel::bow:

Svea, här har jag en regelfråga som vi behöver reda ut... Att ha utrustning liggandes kan inte anses vara straffbart, utan det är användandet av dylika otyg som är hädelsen. Jag menar, om jag ska gå igenom mitt sortiment av gamla hästgrejer ligger jag jäkligt risigt till... *tänker på mitt myler-pelham som jag fick ta över från en tjej som skulle slänga det, jag ville ha det som exempel på obegripliga bettkonstruktioner*

Ledsen pinky, på övriga punkter finns det inga som helst förmildrande omständigheter att hävda.... ;)

Och används den där kantflätade tygeln så tyvärr, då är det straff på det! *flinar glatt*

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 145
Senast: Fibusen
·
Hästvård Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 097
Senast: Terja
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV