Dagmamma/dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagmamma/dagis

Till skillnad från dig lägger jag inte ord i någon annan mun, det är därför du som ska skärpa dig och ingen annan. Jag diskuterar också hela tiden efter mina erfarenheter och upplevelser av dagmamma och förskola. Om du tycker att det är en nedsättande bild av dagmammor så får det stå för dig, jag rapporterar bara vår verklighet (som tyvärr ser ut så). Som du ser har flera andra liknande erfarenheter. Du lyckas visst missa att jag också skrivit att det finns guldkorn men det är väl lätt att göra det när man själv är väldigt "för" något.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Därför att de flesta dagmammor är just ensamma med sina barn, det är ytterst sällan man har kolleger à la förskolemodell.

Nej. De flesta dagmammor har kollegor, i form av andra dagmammor. De träffas med "sina" barn varje dag, i skogen t.ex, eller en lekpark, eller i affären, eller i en lokal där de kan ha sin pedagogiska verksamhet ihop i form av olika pyssel eller teman.
 
Sv: Dagmamma/dagis

KL

Jag har som sagt kamrater som har dagmamma och är jättenöjda. Jag har kamrater som är/varit förskollärare i min stad och de rekommenderar INTE fsk i dagsläget. Hemska besparingar, vikarier som kommer och går, personal som slutar stup i kvarten pga arbetsförhållandena. Sedan har jag en till fundering, en av mina bekanta berättar hur ett barn på hennes fd dagis hade blivit kvarglömd på dagisets gård då de gick på utflykt, nu var det kvar andra från en anna gård och detta var alltså när min bekanta hade slutat arbeta där sedan ett tag. Hur ofta blir dagmammors barn kvarglömda?
 
Sv: Dagmamma/dagis

Det är nog avhängigt av var man bor, hos oss är det ytterst få dagmammor som träffas. De fåtal som finns är själva med "sina" barn.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Som tidigare sagts finns det både bra och dåliga förskolor. De förskolor jag kommit i kontakt i vårt område har varit ypperliga och kan varmt rekommenderas!
Jag har ingen aning om hur ofta dagmammors barn blir glömda men jag vet, av egen erfarenhet, att det är svårare att kunna upptäcka eländigheter hos dagmammor än på förskolor, just för att det på förskolan finns fler ögon som kan se barnet.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Det är ingen garanti att det fungerar lika dåligt eller bra i alla kommuner som just i ditt område. Om en dagbarnvårdare i vårt område är borta/sjuk så kan de övriga träffas i en lokal i en förskola och hjälpa till med de andra barnen. Alternativt att det kommer en vikarie till samma lokal. Dvs. de barnen går inte hem till någon annan, de träffas i de lokaler som de tillsammans besöker ett par gånger varje vecka.

Tro mig. Det förekommer mycket ensamtid på förskola... Jag har vikarierat mig igenom en hel del och det handlar inte om bara 3-4 stycken...
 
Sv: Dagmamma/dagis

Alla dagbarnvårdare som jag känner till har ett par år kvar till pension (utom en kom jag på...) så där finns inga egna barn.

Jag själv var dagbarn hos en som hade ett eget barn. Jag och dottern är fortfarande nära kompisar efter 29 år :)
 
Sv: Dagmamma/dagis

Om inte alla kollegor är sjuka vill säga... Då är det tufft och det tullas rejält på säkerheten... Som vikarie har jag varit med om både det ena och det andra... Ajabaja.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Lustigt. Jag har upprepade gånger skrivit exakt som Jippo ang ensamma dagmammor, dvs att de ingår i grupper, är välorganiserade och följer läroplanen. Det har du öht inte kommenterat. Tycker nog du läser väldigt selektivt. Känner inte att det ger mer att diskutera med dig. Punkt.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Lustigt. Jag har upprepade gånger skrivit exakt som Jippo ang ensamma dagmammor, dvs att de ingår i grupper, är välorganiserade och följer läroplanen. Det har du öht inte kommenterat. Tycker nog du läser väldigt selektivt. Känner inte att det ger mer att diskutera med dig. Punkt.

Jag tyckte inte det fanns någon anledning att kommentera detta eftersom det ser annorlunda ut i vår kommun. Men när det skrivs två gånger kände jag mig tvungen att kommentera att det ser olika ut beroende på var man bor.
Jag läser för övrigt inte selektivt (i alla fall inte medvetet) och bestämmer själv vilka inlägg jag vill kommentera:smirk: .
 
Sv: Dagmamma/dagis

Ledsen att jag var lite snäsig i mitt förra inlägg, har varit magsjuk hela veckan och känner mig inte riktigt i form. Kände mig påhoppad, speciellt som jag tycker jag skrivit nyanserade inlägg till alla och envar. Men, men, sånt är det ibland.

Vi kanske helt enkelt kan vara överens om att vi har väldigt olika erfarenheter och att det ser väldigt olika ut där vi bor, i vars en ände av landet? :)
 
Sv: Dagmamma/dagis

Tack ska du ha! Du (och alla andra såklart) får ha en härlig, skön helg i vårens tecken! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 439
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 538
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 982
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp