Dagmamma/dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagmamma/dagis

*kl*

Min dagmamma var absolut mamma i första hand, och vi dagbarn hamnade långt ner på listan. Jag hatade varje sekund där, och gjorde tillslut en spektakulär rymning:D
Vi fick hålla till i två avdelade rum, resten av huset var förbjudet område. Vi fick annorlunda mat än hennes egna barn, O´boy gjord på vatten var standard. Vi gjorde aldrig saker, antingen fick vi sitta i rummet, eller i sandlådan med en gunga precis utanför. Utflykter förekom inte. Jag skulle kunna fortsätta i all oändlighet, men kontentan är att jag aldrig i livet skulle vilja ha egna barn hos dagmamma. Jag har själv bara sett de negativa sidorna. Mina andra syskon fick några år senare gå på dagis, kan tilläggas. Även mina föräldrar tyckte det var bäst.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Usch så hemskt! Den personen hade nog inte riktigt förstått vad det handlar om. :(

Tur att de allra flesta inte är som hon. :) Självklart är förskola att föredra framför en dagmamma-from-hell. Men en fluga gör ju ingen sommar, om man säger så. Alla förskolor är inte paradiset heller.

Varför lät dina föräldrar dig gå kvar hos just den dagmamman? Varför bytte de inte? Eller du sa kanske inget till dem om hur du hade det?
 
Sv: Dagmamma/dagis

KL

MIna döttrar gick på dagis, det var väl helt okej, men jag vet faktiskt inte hur det pedagogiska upplägget egentligen var. Det jag minns att jag tyckte var trist var när de var stora (fem år) så gjordes en ren femåringsgrupp - men de gjorde tamejfasen ingenting. De gick knappt ut i skogen. Vi var dessutom tre föräldralediga som hade barn i den gruppen och vi erbjld oss att följa med om de skulle åka nånstans och behövde lite fler vuxna, vi fick inte frågan en enda gång. Och så skyllde de på resursbrist och många barn när aktiviteterna uteblev.

Min son gick hos en dagmamma, hon var bara så himla bra. Hon hade "fasta" aktiviteter i form av knytte och knopp, hon var utbildad av friluftsfrämjandet. Sen arbetade ungarna med olika teman, som djur på landet, rymden osv. De var jätteduktiga på att hålla koll på sina grejer och hänga på rätt krokar och allt sånt som tillhör vanligt hyfs. Om jag fick välja på henne och på dagis så är den dagmamman tusen gånger bättre, MEN man är beroende av EN person, om hon hade blivit långtidssjuk så hade det blivit värre.... och det är viktigt med personkemin. Funkar det inte så finns det liksom ingen annan vända sig till. Men hon och sonen funkade perfekt.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Fast du kan ju inte styra dina barn på en Förskola heller. Och oavsett om man väljer Förskola eller Dagmamma så släpper man ifrån sig sina barn i någon annans vård. Tyvärr är det ju så att inte alla har samma möjlighet att stanna hemma och ta hand som sina barn och jag tror inte ens att det är det bästa för alla barn. Inte alla barn har bra och vettiga föräldrar! :crazy:

Just för att förskolorna har läroplaner och dessutom flera vuxna som kan jobba för att följa dem anser jag deras arbete vara mer pedagogiskt styrt.


Själv tror jag att dagmamma (eller dagbarnvårdare som det heter numera) är det bästa alternativet för barn mellan 1-3 år. De är för små för de stora, bullriga och kaotiska Förskolorna.

För mig känns det som ett absolut sämsta val, så små barn kan ha svårt att kommunicera om vad som händer hos dagmamman och hur det trivs. Du har bara en persons ord på hur det står till om dagarna.
Dagmamma är för mig ett andra alternativ, om det av någon anledning inte skulle gå bra på förskolan skulle jag kunna tänka mig att prova.
Sedan vänder jag mig mot påståendet att förskolor skulle vara stora, bullriga och kaotiska. Det är självklart olika från förskola till förskola men jag blev synnerligen imponerad över den lugna och tysta atmosfären på vår förskola under inskolningen.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Tyvärr är det ju så att inte alla har samma möjlighet att stanna hemma och ta hand som sina barn och jag tror inte ens att det är det bästa för alla barn. Inte alla barn har bra och vettiga föräldrar! :crazy:

Varför är det tyvärr? Du säger ju att du inte ens tror att det är det bästa för alla barn?

Själv förstår jag inte riktigt hur man kan vara så säker på att man själv är exakt vad barnet/barnen behöver och i den meningen dessutom tillräcklig för barnet, som verkar vara fallet när man försvarar att man är hemmamamma. Jag tycker att en väldigt bra sak med barnomsorg är att barnet får andra vuxna tätt inpå, som kan se annat än föräldrarna, och då menar jag både bra och mindre bra saker hos barnen.

Och jag fattar inte hur man ska kunna veta att man själv råkar vara just den där bra och vettiga föräldern.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Jag tror att det är svårt att generalisera.

Det finns bra dagmammor och det finns dåliga. Det finns bra dagis och det finns dåliga. Det finns barn som passar bättre för dagis och det finns barn som passar bättre för dagmammor.

Det gäller bara att hitta vad som passar barnet !
 
Jag vill oxå veta!

har dagmammor samma pedagogiska styrmedel som dagis? Samma krav på åtgärdsprogram, IUp, etc etc?

Intressant fråga! Jag undrar oxå. Synd att du inte fått några svar. Jag har läst igenom tråden lite snabbt, men inte hittat någon som svarar på frågan.

Jag trodde faktiskt att det var samma krav på dagmammor som förskolor, men så kanske det inte är...?
 
Sv: Dagmamma/dagis

Själv förstår jag inte riktigt hur man kan vara så säker på att man själv är exakt vad barnet/barnen behöver och i den meningen dessutom tillräcklig för barnet, som verkar vara fallet när man försvarar att man är hemmamamma. Jag tycker att en väldigt bra sak med barnomsorg är att barnet får andra vuxna tätt inpå, som kan se annat än föräldrarna, och då menar jag både bra och mindre bra saker hos barnen.

Det här håller jag verkligen med om! Jag är bra på att ta hand om mina barn eftersom jag är deras mamma, men om jag är BÄST, det är jag inte helt säker på.

Vi har valt dagmamma eftersom det är det bästa alternativet i vår lilla by.

De är 4 dagmammor som träffas och gör gemensamma aktiviteter 2 dagar i veckan. Alla barnen och dagmammorna lär känna varandra vilket känns positivt vid ev sjukdom.

/Timsetim
 
Sv: Dagmamma/dagis

Nix, de visste inte hur det var, och hon var definitivt snäppet bättre än dagmamman innan, så de var glada att ha hittat en lösning. De märkte givetvis att jag inte ville gå dit, men det verkade väl ändå okej, samt att det var en av våra grannar(bodde 100 meter bort). Det gör det lite svårare.
Jag for ju inte illa, men var född med ett rättvisepatos som gjorde det lite problematiskt att se att det var så olika för oss och hennes egna barn. Överhuvud taget vet jag bara en dagmamma i mitt område när jag var liten som alla gillade. Jag var där när min ordinarie var sjuk, vilket jag hoppades på jämt.

Jag föddes i en baby-boom, så det var hopplöst med dagisplatser.
Efter min rymning fick jag vara hemma själv på eftermiddagen, och hos släkt på morgonen. Det funkade bra, hade många i närheten att gå till om jag ville ha sällskap. Satt mest med näsan i en bok iaf, vilket jag var nöjd med.

Överlag tror jag man blir bättre på att funka i grupp, samt socialare av dagis. Plus att man oftast känner de man börjar skolan med, vilket jag inte gjorde och då hamnade lite utanför de grupper som bildats på dagis (liten ort).
 
Sv: Dagmamma/dagis

Själv tror jag att dagmamma (eller dagbarnvårdare som det heter numera) är det bästa alternativet för barn mellan 1-3 år. De är för små för de stora, bullriga och kaotiska Förskolorna.

Det är så vi tänker också.
 
Sv: Jag vill oxå veta!

Intressant fråga! Jag undrar oxå. Synd att du inte fått några svar. Jag har läst igenom tråden lite snabbt, men inte hittat någon som svarar på frågan.

Jag trodde faktiskt att det var samma krav på dagmammor som förskolor, men så kanske det inte är...?

Här i vår kommun är det det i alla fall. Och jag tror det blir vanligare och vanligare, både att man ställer krav och styr upp. Vår kommun är knappast någon föregångare på några sätt.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Varför är det tyvärr? Du säger ju att du inte ens tror att det är det bästa för alla barn?

Själv förstår jag inte riktigt hur man kan vara så säker på att man själv är exakt vad barnet/barnen behöver och i den meningen dessutom tillräcklig för barnet, som verkar vara fallet när man försvarar att man är hemmamamma. Jag tycker att en väldigt bra sak med barnomsorg är att barnet får andra vuxna tätt inpå, som kan se annat än föräldrarna, och då menar jag både bra och mindre bra saker hos barnen.

Och jag fattar inte hur man ska kunna veta att man själv råkar vara just den där bra och vettiga föräldern.

Det är tyvärr eftersom alla som vill inte kan. Eller tror sig att inte kunna, pga ekonomin. Alla är tyvärr inte beredda på att dra ner på sin standard lite för att kunna stanna hemma lite längre. Hur överförtjust man än är i förskolor och barnomsorg så finns det faktiskt inget som slår föräldrarna för ett barn. Hur kass morsan än är på både det ena och det andra så är hon ändå stjärnan i barnets liv.

Det är nog svårt att veta om man är bra och vettig som förälder. Förnekelsen är stark, som det heter. Och nuförtiden är det inte heller modernt att ta ansvar som förälder, alla problem (tex fetma hos barn) är ju någon annans fel och inget som beror på föräldrarna, för de gör ju aldrig fel. :crazy: Men nu är vi inne på något annat.

Som med allt här i livet så finns det för- och nackdelar med allt. Och alla medaljer har baksidor. Det bästa man kan göra är att informera sig så mycket som möjligt och göra ett val utifrån det. Inte bara gå känslan och tro en massa. Sen kan det kanske kvitta vad valet blir, bara man vet vad man gör och varför. Livet är inte svart eller vitt, det finns en hel del gråtoner med.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Som jag skrev tidigare så följer de allra flesta kommuners dagmammor läroplanen för förskolan. Men du missade kanske det?

1-3-åringar har svårare att kommunicera, vare sig de är på förskola eller hos dagmamma. Dagmammor är knappast mer opålitliga än annan barnomsorgspersonal. Men du jobbar på förkola, eller hur?

Varför denna misstro mot dagmammor? De är inte utsända av djävulen, de tar inte jobbet för att få en chans att fördärva andras barn och de tar verkligen inte jobbet för att på ett enkelt sätt tjäna storkovan! ;)
 
Sv: Dagmamma/dagis

Därför att de flesta dagmammor är just ensamma med sina barn, det är ytterst sällan man har kolleger à la förskolemodell.

Misstänkte att jag missförstod dig, jag trodde du menade att barnen var ensamma med personalen.

Det är däremot ytterst vanligt att dagmammorna är uppdelade i grupper, som träffas regelbundet varje vecka och barnen får dels lära känna de andra barnen och dels de andra dagmammorna.

Dagens kommunala dagmammor är inte isolerade, som de var förr. Du skulle kanske uppdatera din info och din propaganda? De privata dagmammorna vet jag inget om, men jag kan tänka mig att det är mer åt det godtyckliga hållet i upplägget.
 
Sv: Dagmamma/dagis

För det första jobbar jag inte på förskola:smirk:
För det andra har jag erfarenhet av vår kommuns dagmammor där personalen inte är utbildade pedagoger och inte heller följer läroplanen , i alla fall inte praktiskt synligt. Jag litar mer på flera ögons samstämmiga vittnesbörd än på en enda persons och det borde kanske du också göra?
Anledningen till min "misstänksamhet" mot dagmammor är faktiskt både egen erfarenhet och goda vänners barns erfarenhet. Det har funnits något guldkorn till dagmamma men resten har varit bedrövligt, även åldern barnsammansättningen och orättvisor gentemot dagmmans egna barn har kunnat ställa till problem vilket det faktiskt inte gör på förskola. Där går inte pedagogernas egna barn och där finns det för det mesta åtminstone något till barn i den åldern.
Den erfarenheten har gjort att jag själv väljer att ha mina barn på förskola. Jag förstår heller inte din propaganda ang. dagmammor? Det finns numera ett så litet antal dagmammor i vår kommun att det är ytterst sällan någon har möjlighet att samköra med en annan. Jag vet faktiskt bara ett område som gör så hos oss.
Jag vet inte varför du tar till brösttoner angående att jag skulle tro att dagmammor är " utsända av djävulen, de tar inte jobbet för att få en chans att fördärva andras barn och de tar verkligen inte jobbet för att på ett enkelt sätt tjäna storkovan"
Skärp dig!:mad:
 
Sv: Dagmamma/dagis

Skärp dig själv! ;) Om någon tar brösttoner och berättar "hur det är" så är det ju du. Jag vill bara ge en något mer nyanserad bild av hur det är/kan vara. Min "propaganda" är en motvikt till din negativa, onyanserade och i många fall nedsättande bild av dagmammor.

I vår kommun har vi ca 35 kommunala dagmammor och de söker fler inför den kommande anstormningen och de är noga med att utbilda. Jag hade kanske fel ändå? Vår kommun ÄR kanske lite av en föregångare trots allt? Grannkommunen, som är betydligt större, har bara 2 eller 3. Vår kommun är inte så stor, har för mig att det bor ca 16-17000 personer här.

Ifall någon undrar så är jag inte dagmamma själv. Eftersom jag har en liten knatte hemma så funderar jag däremot mycket på det här med förskola vs dagmamma. Just nu är det inte aktuellt, jag tycker han är för liten med sina knappa ett år för någondera, och jag har möjligheten att vara hemma och ta hand om mitt eget barn. Men jag känner en del av dagmammorna här och har god insyn i hur de jobbar! :) Allt är naturligtvis inte perfekt, men det är det ju knappast heller på förskolorna.

Här är i alla fall inga stora barngrupper per dagmamma och de strävar efter blandade åldrar. I genomsnitt har dagmammorna ca 4 barn. Vi har kanske helt enkelt en väldig tur i/med vår kommun?
 
Sv: Dagmamma/dagis

Överlag tror jag man blir bättre på att funka i grupp, samt socialare av dagis. Plus att man oftast känner de man börjar skolan med, vilket jag inte gjorde och då hamnade lite utanför de grupper som bildats på dagis (liten ort).

Det tror jag också, fast inte för småttingarna på 1-3 år. Äldre barn har nog mer ut av att gå på förskola. Själv tror jag en blandning är bäst, dagmamma med små grupper i hemmiljö för småttingarna (om man inte kan vara hemma de första åren själv) och förskola med allt de kan erbjuda för de lite äldre barnen. :idea:

Vg skolbiten så vet jag inte om jag håller med. Det är ju inte säkert att man hamnar i samma klass ändå och föräldrarna väljer kanske en annan skola, det är ju ett större utbud nuförtiden mot när man själv var liten.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Det som jag känner med dagmamma är att barnen blir väldigt utelämnade hos en dagmamma om det är en mindre pedagogisk (surkärring/gubbe som gnäller och skäller på barnen) dagmamma som jag haft. På en förskola har barnet fler vuxna att vända sig till om det är någon som barnet inte har förtroende för där. Är det sedan en superdagmamma så tror jag det kan passa många barn ypperligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 439
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 538
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 982
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp