Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I mina ögon är dagmamma inget annat än barnförvaring. De har sällan några pedagogiska aktiviteter, på det sätt som ska finnas på förskolan - även om det kanske är begränsat för de minsta barnen.
Jag åtar mig inte att ta hand om andras barn.Du är alltså obetald dagbarnvårdare till dina egna barn. Du får ursäkta, men jag tycker du biter dig själv lite i svansen här. Du mer eller mindre dumförklarar dagmammor, men tycker det är dumt att själv bli dumförklarad...
Jag ska utveckla det där en aning bara...Jag åtar mig inte att ta hand om andras barn.
Mina egna barn kan jag se till att de får de aktiviteter de behöver, men det skulle jag inte kunna göra om jag hade haft andras barn här också. Där är skillnaden...
Kalla det obetald dagbarnvårdare om du tycker det känns bra för dig.
Jag tror att den pedagogiska utbildningen kan vara enormt viktig om barnet på något sätt behöver hjälp i sitt sociala samspel (gruppfrämjade lekar och övningar etc.).
På förskolor jag varit på så är man ensam med 18 barn i 1.5 h varje dag (olika personal när de andra har lunch). Är det så mycket bättre säkerhet?
Som vikarie har jag varit ensam 45 min med en för mig helt okänd barngrupp första dagen jag vickat.
Så just det argumentet köper jag inte...
OM jag blir tvungen att ordna med barnförvaring pga att maken och jag inte kan pussla med våra arbetstider så väljer jag absolut dagis i första hand, för där ska det i alla fall följas en läroplan och finnas en pedagogisk tanke bakom verksamheten. Hos en dagmamma kan detta mycket väl saknas och DET gör att jag väljer bort det alternativet. Att det sen finns en och annan dagmamma som är fullständigt underbar är ju toppen för de barn som får gå där. Men jag tänker inte chansa... Mina barn är för värdefulla för att användas som testpiloter.
När jag själv tar hand om mina barn så kan jag styra vad jag vill att de ska utsättas för och uppmuntras till. Den möjligheten släpper man ifrån sig när någon annan ska ta hand om dem.
Och angående obetald dagbarnvårdare så NEJ, det är jag inte. För jag är MAMMA.