Dagmamma/dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.

oz_joj

Trådstartare
Vi funderar på att söka dagmamma när vår son blir 1,5 år. Men jag undrar: har dagmammor samma pedagogiska styrmedel som dagis? Samma krav på åtgärdsprogram, IUp, etc etc?
 
Sv: Dagmamma/dagis

I mina ögon är dagmamma inget annat än barnförvaring. De har sällan några pedagogiska aktiviteter, på det sätt som ska finnas på förskolan - även om det kanske är begränsat för de minsta barnen.

Min granne hade sin son hos dagmamma första året de bodde här och hon var jättemissnöjd. Inte med dagmamman som person, men det var aldrig någon feedback på vad de gjord, aldrig några teckningar eller annat pyssel i hans "fack" osv. Jag har för mig att han är mellan mina tjejer i ålder, dvs ca 4 år. (träffar dem inte så mkt)
 
Sv: Dagmamma/dagis

Det där tycker jag är väldigt individuellt, läste senast i Lärarförbundets tidning eller var det Kommunalarbetaren, om en dagmamma som hade massor av feed-back, aktiviteter precis som vilken förskola som helst. Har en vän vars mamma som är dagmamma med som dagligen smmanförde barnen med de andra barnen som var hos dagmammor. Allt beror på vem personen är, det kan man ju se efter. Alla är ju olika. Snarare så tycker jag att man har mer frihet som dagmamma att hitta på fler bra saker med barnen och inte vara frenetisk bunden vid tider för diverse saker som på en förskola. Jag och en vännina funderar på att bli dagmammor fast tillsammans i en lokal. Vi är båda snart färdiga förskollärare och jag har även gått sv/so för de tidigare åren. Vi har valt att undersöka om detta att få arbeta så istället just för att vi anser att vi får göra utforma en miljö som är mer fylld för plats av barnens kreativitet.

Men visst är det säkert olika bland dagmammor, men det tåls att undersöka tycker jag, hör efter, Lycka till!
 
Sv: Dagmamma/dagis

Det är olika hur aktiva dagmammorna är! Våra kompisar tyckte deras gjorde lite för mycket med barnen! De fick aldrig lugn o ro. Men nån läroplan finns inte för dagmammor vad jag vet. Oftast har de en barnskötarutbildning i botten o de har inte den pedagogiska utbildningen som en fsklärare har. Den typen av omsorg ska väl vara lite mer "hemlik" än vad förskola är.

Det lättaste är att du pratar med en ansvarig i din kommun! De kan svara på alla dina frågor!
 
Sv: Dagmamma/dagis

*kl*

Exakt vad är det "du" tycker att ditt barn ska få ut av att vara hos dagmamma/förskola?

Hos "min" dagmamma så går vi (jag & DM) emellanåt igenom vad mitt barn har haft för utveckling sedan sist.
Varje barn har sina egna små "delmål".
T.ex lära sig sätta på/ta av ytterkläder.
Att motoriken kanske har kommit en bra bit framåt. Om ni visste hur många halsband vi har hemma ;)
Sen har de även tränat på att kunna sätta ord på sina känslor.
Väldigt bra, när man som jag har en dotter som kunde/kan börja gråta för "ingenting".. Inte alltid så lätt att förstå om barnet har ont, vart det isåfall har ont om inte barnet vet hur man säger/förklarar vart.
Osv..


Hoppas någon förstod mitt svammel.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Det är ju jättebra i de fall en dagmamma verkligen har utbildning. Men tyvärr, efter vad jag har förstått (bland annat av min fritidspedagog-kompis, som har betydligt mer koll än jag), är de flesta som börjat som dagmammor själva mammor som sett dagmammeriet som ett sätt att kunna fortsätta vara hemmamamma till sina egna barn och samtidigt kunna tjäna en liten slant.

Att flera dagmammor träffas och sammanför barnen är en "aktivitet", men den saknar det pedagogiska perspektiv - som av någon anledning ska finnas på förskolan också. (det är ju bland annat för att mina stackars barn missar den pedagogiska aktiviteten som jag då och då blir dumförklarad för att jag har valt att låta våra barn slippa dagis, utan jag stannar hemma med dem tills de börjar skolan... :smirk: )

OM alla dagmammor hade samma engagemang som Glamorozas dm har så skulle jag revidera min uppfattning, men jag vidhåller att dagmamma är, om möjligt, ännu mer "barnförvaring" än vad dagis är.
(att dagmamma sen är det mest idealiska för vissa barn med särskilda behov av olika slag är en helt annan diskussion)
 
Sv: Dagmamma/dagis

I vår kommun får dagmammor barnskötarutbildning, ordnad av kommunen. Och de ingår i dagbarnvårdar-grupper som träffas regelbundet med barnen, både tillsammans och även på en förskola i närheten, varje vecka. De har regelbunden uppföljning med cheferna, de dokumenterar etc.

De arbetar i stort sett på samma sätt som förskolorna, fast i mindre grupper. Och blir en dagmamma sjuk, så känner "hennes" barn både ersättaren och de andra barnen. Samma upplägg som Glamorozas exempel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dagmamma/dagis

Du är alltså obetald dagbarnvårdare till dina egna barn. ;) Du får ursäkta, men jag tycker du biter dig själv lite i svansen här. Du mer eller mindre dumförklarar dagmammor, men tycker det är dumt att själv bli dumförklarad...
 
Sv: Dagmamma/dagis

Nu ser jag ut som ett frågetecken när jag läser vad du skriver...

Våra dagbarnvårdare går på alla APT, utbildningar m.m. som alla andra barnskötare och förskollärare. De är jätteengagerade och jobbar verkligen jättemycket med barnen precis som vi gör på förskolan. Verkligen tråkigt att du har sådan krass syn på allt arbete som folk lägger ned på andras barn.
 
Sv: Dagmamma/dagis

I mina ögon är dagmamma inget annat än barnförvaring. De har sällan några pedagogiska aktiviteter, på det sätt som ska finnas på förskolan - även om det kanske är begränsat för de minsta barnen.

Lustigt att du tycker så utan att ha erfarenhet av en själv. Jag har flera bekanta, bla en av mina lärarkollegor, som valt dagmamma istället för dagis och samtliga är nöjda.

Vad som tilltalar mig med dagmamma är att det är mindre grupper, särskilt när barnet är litet. Jag tycker spontant det känns skönare att sonen när han är 1 1/2 - 2 år (inte bestämt exakt när han ska börja än) får vara i en grupp på snarare 5 än 15 barn.
 
Sv: Dagmamma/dagis

jag kanske har mer insyn än vad jag orkar utveckla här :smirk:

Sen är det nog så att det kanske är alldeles toppen med dagmammor, om man bara lyckas hitta RÄTT dagmamma.
De som skulle finnas tillgängliga för mig, dvs i det område där jag sen har för avsikt att sätta mina barn i skolan, är inte "rätt" i mina ögon.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Du är alltså obetald dagbarnvårdare till dina egna barn. ;) Du får ursäkta, men jag tycker du biter dig själv lite i svansen här. Du mer eller mindre dumförklarar dagmammor, men tycker det är dumt att själv bli dumförklarad...
Jag åtar mig inte att ta hand om andras barn.
Mina egna barn kan jag se till att de får de aktiviteter de behöver, men det skulle jag inte kunna göra om jag hade haft andras barn här också. Där är skillnaden...

Kalla det obetald dagbarnvårdare om du tycker det känns bra för dig.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Jag kan bara svara för mej själv och för mina upplevelser. Jag har gått hos 2 olika dagmammor, sen som jag HATAR och får rysningar av att se än idag, ca 15 år senare. Fruktansvärt orättvis och okänslig människa som bara tänkte på sina egan barn och var utmärkt på att särbehandla.

Min andra var underbar, bodde på landet med en massa djur, jättegullig på alla sätt och vis, ville aldrig åka därifrån. Jag fick uppleva så himla mycket som jag aldrig hade upplevt på en förskola. Nu har jag gått på förskola också ocj eftersom jag bara var 1-3 då så minns jag inte så mycket av det, mer än att mamma sagt att jag alltid var sjuk...

Dagmamme situationen tror jag till väldigt stor del beror på personkemi!
 
Sv: Dagmamma/dagis

Jag åtar mig inte att ta hand om andras barn.
Mina egna barn kan jag se till att de får de aktiviteter de behöver, men det skulle jag inte kunna göra om jag hade haft andras barn här också. Där är skillnaden...

Kalla det obetald dagbarnvårdare om du tycker det känns bra för dig.
Jag ska utveckla det där en aning bara...

JAG har inte skaffat barn för att någon annan ska uppfostra dem. Därför väljer jag att ta hand om dem själv, det är det val VI har gjort i vår familj.

OM jag blir tvungen att ordna med barnförvaring pga att maken och jag inte kan pussla med våra arbetstider så väljer jag absolut dagis i första hand, för där ska det i alla fall följas en läroplan och finnas en pedagogisk tanke bakom verksamheten. Hos en dagmamma kan detta mycket väl saknas och DET gör att jag väljer bort det alternativet. Att det sen finns en och annan dagmamma som är fullständigt underbar är ju toppen för de barn som får gå där. Men jag tänker inte chansa... Mina barn är för värdefulla för att användas som testpiloter.

När jag själv tar hand om mina barn så kan jag styra vad jag vill att de ska utsättas för och uppmuntras till. Den möjligheten släpper man ifrån sig när någon annan ska ta hand om dem.

Och angående obetald dagbarnvårdare så NEJ, det är jag inte. För jag är MAMMA.
 
Senast ändrad:
Sv: Dagmamma/dagis

Jag förordar hellre förskola framför dagmamma. Skulle personkemin av någon anledning inte fungera mellan mitt barn och en vuxen så finns där fler vuxna som barnet kan ty sig till. Chansen är också större att det finns fler barn runt samma ålder, hos en dagmamma kan det bli en ensam 5-åring och sedan från 3 år och neråt.
Det finns med all säkerhet fantastiska dagmammor men jag tror att det är svårare att hålla motivationen uppe då man inte har samma stöd av kolleger som på förskolan, jag ställer mig också frågande till säkerheten då en dagmamma ska stå och laga mat till barnen och samtidigt hinna ha koll på alla barn. Jag tycker det kan vara tufft nog att hålla koll på mina två och samtidigt göra käk.
I vår familj har vi gjort valet att låta våra barn börja på förskola (tvärs över gatan:love: ) vid 1,5 års ålder och låta dem vara där begränsad tid (5,5 h per dag där 2 h är sovtid, 3 dagar/vecka).
Vi har båda gått ner till 80% i arbetstid så vi är hemma en dag var och löser resten genom att pussla. Vi tycker att vi hamnat i ett idealiskt läge där vi får spendera mycket tid med våra barn samtidigt som de får välbehövlig stimulans och lek med andra barn på förskolan. Självklart är det individuellt vad alla barn behöver och såväl förskolor, dagmammor och hemmavarande föräldrar kan vara av olika kvalité. Man vet ju aldrig hur det kommer att bli förrän man har provat men jag skulle rekommendera förskola framför dagmamma.
Jag tror att den pedagogiska utbildningen kan vara enormt viktig om barnet på något sätt behöver hjälp i sitt sociala samspel (gruppfrämjade lekar och övningar etc.).
 
Sv: Dagmamma/dagis

Jag tror att den pedagogiska utbildningen kan vara enormt viktig om barnet på något sätt behöver hjälp i sitt sociala samspel (gruppfrämjade lekar och övningar etc.).

Absolut. Alla tillgängliga studier visar också att barn som gått på dagis klarar skolan bättre både socialt och betygsmässigt än andra barn. I genomsnitt, alltså.
 
Sv: Dagmamma/dagis

På förskolor jag varit på så är man ensam med 18 barn i 1.5 h varje dag (olika personal när de andra har lunch). Är det så mycket bättre säkerhet?

Som vikarie har jag varit ensam 45 min med en för mig helt okänd barngrupp första dagen jag vickat.

Så just det argumentet köper jag inte...
 
Sv: Dagmamma/dagis

På förskolor jag varit på så är man ensam med 18 barn i 1.5 h varje dag (olika personal när de andra har lunch). Är det så mycket bättre säkerhet?

Som vikarie har jag varit ensam 45 min med en för mig helt okänd barngrupp första dagen jag vickat.

Så just det argumentet köper jag inte...


Det existerar inte någon sådan ensamtid med så stort antal barn på någon förskola jag hört talas om i vårt område så det argumentet köper inte jag! Sedan är ensamtiden hos en dagmamma betydligt längre än på en förskola. Är dagmamman sjuk fördelas barnen hos andra dagmammor där barnen både får byta miljö, får ny personal och nya kompisar - betydligt värre än att få en ny fröken i samma miljö, i samma barngrupp.
På förskolor med flera avdelningar är det att föredra att en fröken från en annan avdelning (som barnen känner till utseendet) går in och tar ensamtid medan den nya vikarien får gå dubbelt. Det förutsätter dock att inte den andra avdelningens fröken har nya inskolningar eller dyl.
 
Sv: Dagmamma/dagis

Nu vet ju inte jag hur det är i alla kommuner, men jag vet att många gör som de gör i vår. Dagmammorna ingår i grupper som träffas varje vecka, så barnen känner både de andra barnen hos de andra dagmammorna och de känner även de andra dagmammorna i gruppen. Så när någon av dagmammorna är sjuk och barnen kommer till de andra, så känner alla varandra. Inga konstigheter alls.

Varför tror du att ensamtiden är längre hos en dagmamma?
 
Sv: Dagmamma/dagis

OM jag blir tvungen att ordna med barnförvaring pga att maken och jag inte kan pussla med våra arbetstider så väljer jag absolut dagis i första hand, för där ska det i alla fall följas en läroplan och finnas en pedagogisk tanke bakom verksamheten. Hos en dagmamma kan detta mycket väl saknas och DET gör att jag väljer bort det alternativet. Att det sen finns en och annan dagmamma som är fullständigt underbar är ju toppen för de barn som får gå där. Men jag tänker inte chansa... Mina barn är för värdefulla för att användas som testpiloter.

När jag själv tar hand om mina barn så kan jag styra vad jag vill att de ska utsättas för och uppmuntras till. Den möjligheten släpper man ifrån sig när någon annan ska ta hand om dem.

Och angående obetald dagbarnvårdare så NEJ, det är jag inte. För jag är MAMMA.

Dagmammor är också MAMMOR. Oftast med en stor erfarenhet av barn i olika åldrar. Nuförtiden är det väldigt uppstyrt och organiserat att vara dagmamma och man följer även Läroplanen för Förskolan. Det är vår kommun knappast ensamma om. Det är bara att googla på "dagbarnvårdare" så inser man att väldigt många (de flesta?) kommuner tar det här på stort allvar, de utbildar sina dagmammor och följer som sagt även läroplanen.

Jag tror den stora skillnaden ligger i om det handlar om privata eller kommunala dagmammor. Förr var det nog vanligare med privata? Och där saknas det ju i stort sett insyn och kontroll. Jag gick själv hos privat dagmamma som liten och just den dagmamman är ingen jag skulle släppa till barn hos själv! Men jag tänker inte dra alla över samma kam för det. Jag VET att det har hänt väldigt mycket sedan dess...på drygt 30 år.

Fast du kan ju inte styra dina barn på en Förskola heller. Och oavsett om man väljer Förskola eller Dagmamma så släpper man ifrån sig sina barn i någon annans vård. Tyvärr är det ju så att inte alla har samma möjlighet att stanna hemma och ta hand som sina barn och jag tror inte ens att det är det bästa för alla barn. Inte alla barn har bra och vettiga föräldrar! :crazy:

Själv tror jag att dagmamma (eller dagbarnvårdare som det heter numera) är det bästa alternativet för barn mellan 1-3 år. De är för små för de stora, bullriga och kaotiska Förskolorna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 439
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 538
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 982
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp