Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan vara trixigt med relationsbiten i dessa tider. Om båda är hemma konstant, och bara har varandra att nöta på. Eller, som här, att en jobbar hemifrån utan någon större social interaktion öht och bara längtar efter att bubbla intensivt när partner kommer hem. Medan partner jobbar på sin ordinarie arbetsplats och har rejält intensiva dagar med ännu fler och snabbare bollar i luften än vanligt, och bara längtar efter att komma hem till lugn och ro... :crazy:

Det kan vara trixigt med relationsbiten i dessa tider. Om båda är hemma konstant, och bara har varandra att nöta på. Eller, som här, att en jobbar hemifrån utan någon större social interaktion öht och bara längtar efter att bubbla intensivt när partner kommer hem. Medan partner jobbar på sin ordinarie arbetsplats och har rejält intensiva dagar med ännu fler och snabbare bollar i luften än vanligt, och bara längtar efter att komma hem till lugn och ro... :crazy:
Eller när man sitter fast på var sin kontinent och de planerade 3 månaderna isär ser ut att bli > 7... 😭😭

Jag och särbon har konstaterat att det finns mindre och prata om när man inte får någon social input. Inte så det är någon fara men märkbart.

Han är beordrad hemarbete. Jag är i nån slags fängelsekarantän med hemjobb jag aldrig kommer att komma ur. (ja jag är bitter som fan..)

Vi undrar just när vi lärare ska jobba hemifrån. Vi är ju nu den en vecka tillbaka igång med hemundervisning samtidigt som vi förväntas vara på jobbet.
Övriga kommunanställda ber man jobba hemifrån om det är möjligt.

Jag blir lite bekymrad över att siffrorna släpar efter så pass. Jag har inte koll på alla län, men Östergötland hade 13 dödsfall redan igår. Idag står det 16 på deras hemsida, men enligt folkhälsomyndigheten så är det 8? Jag hade förstått om det var 13 idag då, men 8?

Inte kan väl landstinget prioritera att uppdatera hemsidan innan de uppdaterar folkhälsomyndigheten? Hoppas inte att det är likadant för andra län!

Vi undrar just när vi lärare ska jobba hemifrån. Vi är ju nu den en vecka tillbaka igång med hemundervisning samtidigt som vi förväntas vara på jobbet.
Övriga kommunanställda ber man jobba hemifrån om det är möjligt.
Åh? Så lärarna (gymnasiet och hög stadiet etc..) jobbar inte hemifrån? Det har jag antagit, iallafall så länge man har tekniken man behöver.

Åh? Så lärarna (gymnasiet och hög stadiet etc..) jobbar inte hemifrån? Det har jag antagit, iallafall så länge man har tekniken man behöver.
Nej vi ska jobba från skolan så länge vi inte har symptom eller tillhör riskgrupp.
Är än så länge bara gymnasiet som har distansundervisning.

Jag blir lite bekymrad över att siffrorna släpar efter så pass. Jag har inte koll på alla län, men Östergötland hade 13 dödsfall redan igår. Idag står det 16 på deras hemsida, men enligt folkhälsomyndigheten så är det 8? Jag hade förstått om det var 13 idag då, men 8?

Inte kan väl landstinget prioritera att uppdatera hemsidan innan de uppdaterar folkhälsomyndigheten? Hoppas inte att det är likadant för andra län!
Kollar man på regionens hemsida, så har de inte rapporterat in 8 där någon gång, så frågan är ju när data rapporteras.

- Begränsat antal kunder i handelns lokaler, alternativa lösningar till kassaköer eller anvisa kunderna till hur de bör stå med varandra.
- Folk utanför riskgrupper uppmanas att röra sig så lite ute som möjligt. Inte gå på café eller handla om det inte är nödvändigt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...for-matbutiker-idrotten-och-kollektivtrafiken

Vad anses som nödvändigt? Jag anser att det är nödvändigt att stötta lokala restauranger och caféer eftersom jag vill ha dem kvar.

Jag kan inte hjälpa att känna att det enda det här gör är att döda stadskärnors utbud. Ingen småföretagare kommer överleva detta. Jag vill inte ens veta hur min stad kommer se ut om en månad.

Vad anses som nödvändigt? Jag anser att det är nödvändigt att stötta lokala restauranger och caféer eftersom jag vill ha dem kvar.

Jag kan inte hjälpa att känna att det enda det här gör är att döda stadskärnors utbud. Ingen småföretagare kommer överleva detta. Jag vill inte ens veta hur min stad kommer se ut om en månad.
Du det där undrar jag också över. Pratade med en vän som var ute och åt med några andra vänner under helgen. De var ensamma på restaurangen (en populär sådan). Smittrisken där fick nog betraktas som obefintlig.
Såg också något om att folk över 70 inte skulle gå i affärer alls inkl. mattaffärer. Ska de svälta om de saknar kontaktnät eller?

Hade varit betydligt bättre att tvinga hotell och resturanger att stänga.

Jag håller med. Jag tänkte säga att man får väl tänka lite med huvudet själv men sen insåg jag att det är väl just det som många har svårt för, och därför är riktlinjerna tydliga.

Jag tänker såhär, att om man tvättar händerna innan man går ut, håller avstånd från alla man möter (d.v.s inte tränger in sig i en kö bakom någon), köper take-away eller äter på en restaurang där närmsta granne är ett eller två bord bort, tvättar händerna på restaurangen igen, inte tar sig i ansiktet, inte hostar eller nyser rakt ut, och sen går raka vägen hem och tvättar händerna igen så... borde det vara OK? Så har vi gjort hittills och klarat oss utan smitta i centrala Stockholm. Idag skulle vi äta lunch ute men tyckte att det var lite för mycket folk på restaurangen så vi tog med oss i stället. Vi håller avstånd och spritar och tvättar händerna som tokar, men vill hemskt gärna inte sluta stötta restauranger och caféer.

Du det där undrar jag också över. Pratade med en vän som var ute och åt med några andra vänner under helgen. De var ensamma på restaurangen (en populär sådan). Smittrisken där fick nog betraktas som obefintlig.
Såg också något om att folk över 70 inte skulle gå i affärer alls inkl. mattaffärer. Ska de svälta om de saknar kontaktnät eller?

Fast det finns en hel del initiativ till att hjälpa de som bör vara i karantän, utan att man behöver kontaktnät. Jag hoppas verkligen ingen känner sig tvungen att ge sig ut och handla om de känner oro, så jag anmälde mig som frivillig.

Sedan finns det gott om tjänster för både hemkörning av livsmedel och hemkörning av takeaway som funkade redan innan för många.

• Gilla
Reactions: Sel
Fast det finns en hel del initiativ till att hjälpa de som bör vara i karantän, utan att man behöver kontaktnät. Jag hoppas verkligen ingen känner sig tvungen att ge sig ut och handla om de känner oro, så jag anmälde mig som frivillig.

Sedan finns det gott om tjänster för både hemkörning av livsmedel och hemkörning av takeaway som funkade redan innan för många.
Det där funkar bra i stan men knappast några mil ut på landet i delar av landet är ju den äldre delen av befolkningen väldigt stor i förhållande till den yngre.
Min kommentar kom sig för övrigt av en post på fb (från Marcus Oskarrson som kan varit förvriden) som sa att folk 70+ inte SKA gå i affärer alls

Ja ellerhur!
Sånt här är ju viktigt! Hur ska FHM kunna ta bra beslut om de inte får all fakta på sitt bord??
De pratade om det där på presskonferensen idag. Alla siffror kontrolleras av FHM så att de inte släpper iväg felaktiga siffror. Där anser åtminstone jag att FHM faktiskt har ett större ansvar än tex regionerna som således kan släppa siffror tidigare/senare. Tyckte Tegnell förklarade det väldigt bra.

Det där funkar bra i stan men knappast några mil ut på landet i delar av landet är ju den äldre delen av befolkningen väldigt stor i förhållande till den yngre.
Min kommentar kom sig för övrigt av en post på fb (från Marcus Oskarrson som kan varit förvriden) som sa att folk 70+ inte SKA gå i affärer alls

Jag anmälde mig just för att komplettera med bil . Sen ska man såklart inte behöva svälta framför att åka till affären, men ju mer vi kan hjälpa varandra att minska riskerna desto bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar