Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där funkar bra i stan men knappast några mil ut på landet i delar av landet är ju den äldre delen av befolkningen väldigt stor i förhållande till den yngre.
Finns på många håll en betydligt större vana av att lösa diverse behov lokalt och ideellt än i stan, med olika blandningar av företag, föreningar och privatpersoner. (exempel Stödehjälpen som bildat ett nätverk för leverans till olika delar av närområdet, de hjälper även affären med att kunna hantera alla beställningar)

Jag har alltid upplevt möjligheten att få hjälp av helt okända människor i omgivningen som mindre i stan. (men då är den landsbygd jag är van med norrländsk, det kanske inverkar också?)

I min kommun har man utgått från den hemsändningsverksamhet som redan finns i glesbygden och skalat upp till att gälla alla 70+/riskgrupper även om de bor i samhälle/nära butik. Och avtalat med taxi om körningen när de ändå står med tomma bilar pga minskat resande med samhällsbetalda transporter.

Ursäkta en trött person men hittar enbart detta på Aftonbladet så är lite förvirrad. Sa de det i talet?
Här är info direkt från FHM, med författningen i fulltext som PDF längst ner.

(själv letar jag efter SVTlänk till hela presskonferensen, men hittar bara korta nyhetsklipp?)

Väldigt mycket fel på folk.
Vi har tydliga instruktioner om att endast en person tillåts på rummet när de kommer till Djursjukhuset, detta för att hålla nere smittrycket. Informationen finns överallt, på internet, på telefon när de ringer, på entrén och skyltar överallt i väntrummet. Enda undantaget är avlivningar.
Ändå så skiter folk i detta. Häromdagen ropade jag upp en djurägare i väntrummet. Två personer reser sig. Jag säger till att vi tyvärr enbart tillåter en person på rummet. Då kliver den ena personen fram och går extremt nära, rakt i ansiktet på mig, och säger ”jag hoppas att du kan göra ett undantag?!”.
”Nej tyvärr” säger jag (varför skulle jag göra det?) och personen blir extremt stött, kastar ned sina saker i golvet och sätter sig igen och ser ut som ett grinigt barn som inte fått sin vilja igenom och fräser till sin partner att ”då får du gå då?!”. Fanns absolut ingen anledning till att ha båda djurägare på rummet i detta fall.
Men folk verkar ha stora problem att ta till sig information och typ fatta den? Vi har en sluss in och det står på olika språk typ stopp, en i taget. Ändå kommer de in flera stycken och man måste fråga om de hör ihop eller ej så man inte släpper in folk man inte ställt kontrollfrågor till. Nu tar vi inte heller in anhöriga om man inte behöver typ ledsagning eller är ett litet barn, men bara en förälder då, inte två och de 15 syskonen som annars kommer. En del blir jättesura!

Mailade kommunens bibliotek och undrade över om man kunde ordna lånekort via nätet för att kunna låna e-ljudböcker.

Nope, ett fysiskt besök på ett bibliotek behövs.

Om vi bortser från de förfärliga skidåkarna så har vi svaret på varför läget fortfarande är hyffsat lugnt *pepparpeppar* i Sverige. Inte säsong för fotboll och vi är ett på tok för hedniskt land... :D

"Italy’s disastrous coronavirus epidemic was kicked off by a soccer match in Bergamo that authorities decided not to cancel. In South Korea it was meetings of the Shincheonji Church of Jesus. In Spain it was—again—soccer matches, which weren’t shut down until mid-March. In Louisiana it was Mardi Gras. In France it was a five-day gathering of the Christian Open Door church."

OBS. Försöker vara lite rolig. Hoppas att inte någon tar illa upp.
Spanska supportrar åkte till Italien, Bergamo, och drog med sig smittan hem igen.

Här är info direkt från FHM, med författningen i fulltext som PDF längst ner.

(själv letar jag efter SVTlänk till hela presskonferensen, men hittar bara korta nyhetsklipp?)
Hittade också bara ett kort klipp på 4 min... Läst det där men känns ändå inte som det citerade tas upp.
:confused:

Mailade kommunens bibliotek och undrade över om man kunde ordna lånekort via nätet för att kunna låna e-ljudböcker.

Nope, ett fysiskt besök på ett bibliotek behövs.
👎

Här kan man beställa böcker, ringa och berätta vad man vill låna, befintligt lånekort krävs ej, och så ställer de en bokpåse i entrén så man bara kan hämta utan att ens gå in. Väldigt bra ordnat!

Vad anses som nödvändigt? Jag anser att det är nödvändigt att stötta lokala restauranger och caféer eftersom jag vill ha dem kvar.

Jag kan inte hjälpa att känna att det enda det här gör är att döda stadskärnors utbud. Ingen småföretagare kommer överleva detta. Jag vill inte ens veta hur min stad kommer se ut om en månad.

Jag håller helt med dig. Det går fort med konkurserna nu fler och fler dras med. Så här tomt var det i Nordstan i Göteborg förra söndagen. Normalt sett brukar det vara fullt med folk.

IMG_20200315_111515560.jpg
IMG_20200315_111515560.jpg

Senast ändrad:
Hittade också bara ett kort klipp på 4 min... Läst det där men känns ändå inte som det citerade tas upp.
:confused:
Nej.
Begränsa vilka sammanhang man deltar i som kan innehålla mycket folk eller annars ökad smittrisk, och att alltid hålla avstånd. Men inte något om att generellt undvika att gå ut eller göra ärenden. Dock alltid först bedöma att förutsättningarna i de aktuella situationerna är ok.

Det är vad jag skulle säga att essensen är.
Med en del exempel och preciseringar om var man konkret ska lägga ribban.

Det är nog så enkelt att FHM samlar in siffror på förmiddagen, och presenterar dem på sin pressträff 14:00.

Medan regionerna uppdaterar lite nu som då under dagen. T.ex så har både Dalarna och Stockholm fler rapporterat döda på sina sidor nu, än vad FHM sade tidigare under dagen.

Dalarna rapporterar tydligen också en gång om dagen, 14:00 (men bara må-fre) - vilket då i praktiken betyder att en död i Dalarna kan rapporteras upp till 48h senare under veckorna (och under helgerna upp till 4 dagar) innan de dyker upp i nationell statistik.

Känns hemskt att tala om döda människor som nummer... I Sverige.

Det är tydligt att just det här informationsflödet är helt oövat mellan myndigheterna.
Det är väl läkarna som rapporterar när de går av sitt pass? Därav det väldigt ojämna flödet av uppdaterade siffror. Man har inte exakt samma ”skifttider” på alla sjukhus eller ens avdelningar.

Det är väl läkarna som rapporterar när de går av sitt pass? Därav det väldigt ojämna flödet av uppdaterade siffror. Man har inte exakt samma ”skifttider” på alla sjukhus eller ens avdelningar.
Ja, det är en lång kedja innan det når ända fram till den nationella dödsometern.
Förmodligen är det samma fördröjning hos alla länder.

Finns på många håll en betydligt större vana av att lösa diverse behov lokalt och ideellt än i stan, med olika blandningar av företag, föreningar och privatpersoner. (exempel Stödehjälpen som bildat ett nätverk för leverans till olika delar av närområdet, de hjälper även affären med att kunna hantera alla beställningar)

Jag har alltid upplevt möjligheten att få hjälp av helt okända människor i omgivningen som mindre i stan. (men då är den landsbygd jag är van med norrländsk, det kanske inverkar också?)

I min kommun har man utgått från den hemsändningsverksamhet som redan finns i glesbygden och skalat upp till att gälla alla 70+/riskgrupper även om de bor i samhälle/nära butik. Och avtalat med taxi om körningen när de ändå står med tomma bilar pga minskat resande med samhällsbetalda transporter.
Lustigt nog så har jag upplevt att den främmande hjälpen här i storstan har markant ökat sedan smittan började. Men det är bara min upplevelse dock 🤔

Det är sannolikt någon typ av överföring från journalsystem till register, det tar olika lång tid beroende på system och beroende på hur snabbt de hinner dokumentera. En död person är av sig självt inte prio att dokumentera jämfört med planen för en levande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar