Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Trots att eleverna är hemma?Nej vi ska jobba från skolan så länge vi inte har symptom eller tillhör riskgrupp.
Är än så länge bara gymnasiet som har distansundervisning.
Hmm.. Bra fråga.Vad anses som nödvändigt? Jag anser att det är nödvändigt att stötta lokala restauranger och caféer eftersom jag vill ha dem kvar.
Jag kan inte hjälpa att känna att det enda det här gör är att döda stadskärnors utbud. Ingen småföretagare kommer överleva detta. Jag vill inte ens veta hur min stad kommer se ut om en månad.
Det sägs att hela spelbranschen just nu är i mycket dåligt skick, efter att all idrott har upphört. Och att den behövs saneras är känt sedan tidigare. Troligtvis ett Malta-bolag de ska hämta.Såg en ambulans ute för en stund sen, en av personalen (sskr är de väl?) stod och tog på sig en blå ”skyddsrock”. Såg ingen andningsmask, ville inte stanna och glo. Det stod en polisbil där också. De gick in i en spelbutik.
Hoppas det inte var allvarligt.
Långa köer på de etablerade hemkörningstjänsterna dock, har man tomt i kylskåpet så blir det svårt. Jag tittade häromveckan och på en så var det en vecka innan det fanns någon ledig leveranstid. På en annan så skulle man typ vänta tills de öppnade leveranatiderna för tre dagar senare vid midnatt typ.Fast det finns en hel del initiativ till att hjälpa de som bör vara i karantän, utan att man behöver kontaktnät. Jag hoppas verkligen ingen känner sig tvungen att ge sig ut och handla om de känner oro, så jag anmälde mig som frivillig.
Sedan finns det gott om tjänster för både hemkörning av livsmedel och hemkörning av takeaway som funkade redan innan för många.
Anmälde dig var? Blev nyfiken.Jag anmälde mig just för att komplettera med bil . Sen ska man såklart inte behöva svälta framför att åka till affären, men ju mer vi kan hjälpa varandra att minska riskerna desto bättre.
Anmälde dig var? Blev nyfiken.
Min mamma (67) som nu bor ute på landsbygden beställer på nätet och hämtar sedan med bilen. Men hon kan köra och kan beställa på nätet, säkert inte alla som kan det. Då hade de varit i knipa.Det där funkar bra i stan men knappast några mil ut på landet i delar av landet är ju den äldre delen av befolkningen väldigt stor i förhållande till den yngre.
Min kommentar kom sig för övrigt av en post på fb (från Marcus Oskarrson som kan varit förvriden) som sa att folk 70+ inte SKA gå i affärer alls
Låg för dig som enskild besökare. Värre för personalen.Du det där undrar jag också över. Pratade med en vän som var ute och åt med några andra vänner under helgen. De var ensamma på restaurangen (en populär sådan). Smittrisken där fick nog betraktas som obefintlig.
Såg också något om att folk över 70 inte skulle gå i affärer alls inkl. mattaffärer. Ska de svälta om de saknar kontaktnät eller?
Aldrig hört. Trevligt att det finns såklart! Men jag undrar hur de når fram till folk att de finns nu när ens jag, som är rätt aktiv, inte hört om dem. Tänker då mest på äldre som kanske inte är så flitiga med Internet.IRO Rescue
Sant men då kanske det vore lämpligare att rekommendera Restauranger att stänga snarare än att rekommendera folk att inte gå ditLåg för dig som enskild besökare. Värre för personalen.
Hur många av dessa var konstrurade för att stoppa virus tro? Och hade varit brukbara idag?Visst var det idiotiskt att Sverige brände upp andningsskydd för ett antal år se'n. Visst är det idiotiskt att Sverige ligger näst sist på listan på antal respiratorer per capita i Europa. Visst är det...
Men,
om vi nu hade hamstrat respiratorer, och sparat alla andningsskydd i alla upptänkliga färger och former för en eventuellt kommande epedimi - tror ni inte att Murphy hade sett till att det då hade blivit en ebolavariant som sköljt över oss, och inte en Covid-19?
Så medan vi hade suttit och förblött med våra sparade andningsskydd, så hade vi delat populistiska artiklar om vilka andra förberedelser som samhället inte hade gjort.
Aldrig hört. Trevligt att det finns såklart! Men jag undrar hur de når fram till folk att de finns nu när ens jag, som är rätt aktiv, inte hört om dem. Tänker då mest på äldre som kanske inte är så flitiga med Internet.
Om vi bortser från de förfärliga skidåkarna så har vi svaret på varför läget fortfarande är hyffsat lugnt *pepparpeppar* i Sverige. Inte säsong för fotboll och vi är ett på tok för hedniskt land...
"Italy’s disastrous coronavirus epidemic was kicked off by a soccer match in Bergamo that authorities decided not to cancel. In South Korea it was meetings of the Shincheonji Church of Jesus. In Spain it was—again—soccer matches, which weren’t shut down until mid-March. In Louisiana it was Mardi Gras. In France it was a five-day gathering of the Christian Open Door church."
OBS. Försöker vara lite rolig. Hoppas att inte någon tar illa upp.
Det är nog så enkelt att FHM samlar in siffror på förmiddagen, och presenterar dem på sin pressträff 14:00.Jag blir lite bekymrad över att siffrorna släpar efter så pass. Jag har inte koll på alla län, men Östergötland hade 13 dödsfall redan igår. Idag står det 16 på deras hemsida, men enligt folkhälsomyndigheten så är det 8? Jag hade förstått om det var 13 idag då, men 8?
Inte kan väl landstinget prioritera att uppdatera hemsidan innan de uppdaterar folkhälsomyndigheten? Hoppas inte att det är likadant för andra län!
Nä, men vill verkligen inte att någon tar illa upp där religionen kanske är extra viktig just nu.Fast det är ju inte bara ett skämt egentligen. Kyrkor måste ju, ursäkta, vara riktiga smitthärdar. Särskilt de katolska.