Är ärligt inte så bevandrad bland anläggningar norr om Åre förutom de "större".
Det viktigaste skulle jag nog ändå säga var att få bort de som nu stängt då det är så stora volymer som det handlar om där. Det är ju inte riktigt samma kategori av skidåkare heller så en omfördelning från de nu stängda till tex Riksgränsen lär ju inte hända. Gissar jag. Men visst, även en mindre volym påverkar ju sjukvården norröver pga lägre kapacitet.
En skidort som lockar en del Stockholmare är Kittelfjäll. Bussarna med freeriders från Stockholm har fortsatt rulla de senaste veckorna, men är tack och lov inställd över själva påskhelgen. Det är inga stora volymer skidåkare,men i Vilhelmina kommun finns heller ingen sjukvårdskapacitet alls. Det är dessutom en kommun med en gammal befolkning. Närmaste akutsjukhus är Lycksele dit det är 20 mil, men vad finns det för kapacitet i lilla Lycksele?
Frågan är hur spridd smittan är längs norrlandskusten om ett par veckor när de har påsklov? För från t.ex. Skellefteå/Umeå/Örnsköldsvik lär ju folk fortfarande åka till fjällen över påsk. Jag önskar man kunde prata om coronaviruset mer som ett nationellt problem, nu är det så stort fokus på Stockholm och stockholmares beteenden (som inte alls skiljer sig från någon annans beteenden).
Men alla är inte heller idioter. Jag skulle själv åka till fjällen i påsk, men har avbokat.