Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Folk kommer nog att åka ändå. En av mina grannar åker till fjällen i påsk. ”Stänger backarna så åker vi längdskidor istället. Vi kan inte stanna hemma - vi måste komma iväg”. :banghead: Samma granne var även i norra Italien under sportlovet och fick senare testa sig för coronaviruset pga att flera i familjen blev förkylda.

Sånt där gör mig vansinnig. Jag har en person som bor långt ifrån mig, som blev allvarligt sjuk i julas. Vi kom överens om att ifall hen överlevde, så skulle vi ses i maj.

Hen överlevde och även om jag extremt gärna vill ses, så avstår jag att resa, både av hänsyn till hen och det samhälle där hen bor. Jag är inte sjuk och har inte varit sjuk sen i januari 2019, men tänk om jag är en smittbärare som inte får symptom?

Varför kan inte fler tänka på andra? :(

Och onsdagens, dagens siffror:
avlidna-per-dag-01-april-sverige.webp

Men kul. Min bror har blivit sjuk ute på jobb (Ensamföretagare). Och ingen får nu tag på honom... 😳
Vad obehagligt, läste igenom lite senare svar och såg att ni inte visste var han är. Går det inte att kika på mobilen på något sätt var han var när ni hade kontakt? Det mest troliga scenariot är nog att han kanske sover eller kanske ha mobilen laddat ur. Uppdatera gärna när ni får tag på honom.

Jag tänker att de flesta länders dödsantal antagligen är för lågt räknat men att det beror på olika saker och att de flesta länder nog kommer försöka komma så nära sanningen som möjligt även om det i vissa fall måste göras genom uppskattningar i efterhand, dock tror jag det är rätt få länder som försöker mörka sina siffror. (men Kina/Nord Korea/Ryssland absolut)

Min gissning är att Sverige kanske kommer vara lite bättre på att rapportera korrekt under tiden? men jag ser det som helt omöjligt att vi skulle ha exakt rätt siffror genom hela den här perioden. Däremot tror jag att dom som får i uppdrag att räkna ut allt dethär i efterhand har ganska bra koll på alla möjliga och omöjliga faktorer som spelar in.

Grannen ringde för att kolla om en annan granne synts till.
Vi talade e lång stund. Grannen släpper inte in någon i sitt hem. Går med munskydd i affären, Kör tio mil för att få matvaror som ett av barnen köper ut.

Grannen trodde att jag skulle kunna bli sjuk av mina ytterkläder om jag går in i en affär. Speciellt eftersom jag öppnar dörrar med ärmen och trycker på dörröppnare med knäet.
Jag förstår till viss del, efftersom grannen är lungsjuk och har astma. Men en del av de åtgärder hen vidtar är ju till ingen nytta. Så jobbigt att bli så förlamande rädd

Nej det är det inte. Vi har ett unikum av kvalitetsregister i Sverige där SIR har varit otroligt viktigt i att följa denna pandemins belastning på vården. Den strukturen vi har för att följa sånt här finns inte i något annat land även om många försöker följa efter och säkert kommer ha gjort om 10 år. De dödssiffror vi ser i Sverige (och även IVA-vårdade) kommer vara så nära en sanning som något kan bli, andra länder har inte en chans att vara nära sanningen på samma sätt. Det gör oxå att man i efterhand kan samköra register och se vilka riskfaktorer som faktiskt verkar spela roll, min förhoppning är att det kan göras innan en ev andravåg.
Jag förtydligar här hur förändringen har sett ut med siffror, om nu inte bilderna skulle vara så tydliga:

25/3 - Mån 20 döda - Tis 20 döda - Ons 22 döda
26/3 - Mån 18 döda - Tis 20 döda - Ons 25 döda
27/3 - Mån 10 döda - Tis 18 döda - Ons 26 döda
28/3 - Mån 12 döda - Tis 20 döda - Ons 24 döda
29/3 - Mån 12 döda - Tis 16 döda - Ons 22 döda
30/3 - Mån xx döda - Tis 12 döda - Ons 21 döda

...det jag försökte gissa fram en godtagbar förklaring på, förklarar inte du med det kvalitetsregister du nämner. Så du får förklara vidare.

Fast det finns en hel del initiativ till att hjälpa de som bör vara i karantän, utan att man behöver kontaktnät. Jag hoppas verkligen ingen känner sig tvungen att ge sig ut och handla om de känner oro, så jag anmälde mig som frivillig.

Sedan finns det gott om tjänster för både hemkörning av livsmedel och hemkörning av takeaway som funkade redan innan för många.

Bara som en jämförelse. Jag bor ca 1,5 mil utanför Sveriges fjärde största stad. Ingen har hemkörning av mat eller livsmedel här. Nu har jag snälla grannar, så vi skulle såklart hjälpa varandra om behovet uppstod.

Bara som en jämförelse. Jag bor ca 1,5 mil utanför Sveriges fjärde största stad. Ingen har hemkörning av mat eller livsmedel här. Nu har jag snälla grannar, så vi skulle såklart hjälpa varandra om behovet uppstod.

Jag bor 3,5 mil utanför Sveriges sjunde? största stad och kunder har beställt hemkörning av mat utan problem. Aldrig provat själv. Det jag menar är att olika lösningar behövs.

Vad obehagligt, läste igenom lite senare svar och såg att ni inte visste var han är. Går det inte att kika på mobilen på något sätt var han var när ni hade kontakt? Det mest troliga scenariot är nog att han kanske sover eller kanske ha mobilen laddat ur. Uppdatera gärna när ni får tag på honom.

I värsta fall får man ju efterlysa honom om ingen får tag på honom. Han har ingen iPhone så går inte spåra så. Mest troligt är ju att han mår för dåligt för att svara/höra av sig mer just nu. Och det kan man ju göra av en helt vanlig förkylning. Men med vetskapen om corona blir det ju mer.. spänning. Och ffa mer oro för föräldrarna.

Men jag insåg att det är verkligen inte lätt göra något alls när man inte vet var personen är eller bor. Visste man personen bodde på hotell x I den och den staden vore det ju enklare både kolla med hotellet och med vården i den staden. Och så då med hela coronagrejen. I vanliga fall så när man lokaliserat så bara att åka och hämta hem t ex. Men nu så lagom lockande spendera ett antal h i bil med nån som kanske har Corona t ex.

MEn förhoppningsvis hör han snart av sig, kan krya på sig där han är och sen ta sig hem för egen maskin.

Jag förtydligar här hur förändringen har sett ut med siffror, om nu inte bilderna skulle vara så tydliga:

...det jag försökte gissa fram en godtagbar förklaring på, förklarar inte du med det kvalitetsregister du nämner. Så du får förklara vidare.
Jag fattar inte riktigt? Var kommer siffrorna ifrån?

I värsta fall får man ju efterlysa honom om ingen får tag på honom. Han har ingen iPhone så går inte spåra så. Mest troligt är ju att han mår för dåligt för att svara/höra av sig mer just nu. Och det kan man ju göra av en helt vanlig förkylning. Men med vetskapen om corona blir det ju mer.. spänning. Och ffa mer oro för föräldrarna.

Men jag insåg att det är verkligen inte lätt göra något alls när man inte vet var personen är eller bor. Visste man personen bodde på hotell x I den och den staden vore det ju enklare både kolla med hotellet och med vården i den staden. Och så då med hela coronagrejen. I vanliga fall så när man lokaliserat så bara att åka och hämta hem t ex. Men nu så lagom lockande spendera ett antal h i bil med nån som kanske har Corona t ex.

MEn förhoppningsvis hör han snart av sig, kan krya på sig där han är och sen ta sig hem för egen maskin.
Ja det är en knepig situation och jag förstår din oro. När mormor var äldre och långvarigt sjuk så pratade någon eller några med henne varje dag. När vi inte fick tag på henne på en dag åkte vi direkt dit för att man i dagens samhälle är så van att ha kontakt med andra.

Angående bilresan så fick mamma skjutsa mig till sjukhuset dom två gångerna jag var där, på inrådan från 1177. Det kändes väl mindre bra men vi hade ju inget val

Ja det är en knepig situation och jag förstår din oro. När mormor var äldre och långvarigt sjuk så pratade någon eller några med henne varje dag. När vi inte fick tag på henne på en dag åkte vi direkt dit för att man i dagens samhälle är så van att ha kontakt med andra.

Angående bilresan så fick mamma skjutsa mig till sjukhuset dom två gångerna jag var där, på inrådan från 1177. Det kändes väl mindre bra men vi hade ju inget val

Haken här med bilresa är att det är en dag i bil i princip om han tagit sig ens till ställe A. Dvs är det Corona är det nästan smittgaranti. Sen får man ju såklart ta det om så är. Menade mer att I normalfallet skulle man mer "är det jobbigt ligga sjuk borta, ska jag hämta dig så du får vara hemma istället". Liksom kvitta om man får en förkylning eller influensa "på köpet".

Här har det ju varit sån regelbunden kontakt. Fram tills för ett dygn sen så det slutade svara. Sen då ett kort livstecken med info om sjuk. Så är ju just nu ingen fara varken ang död eller liknande urakut. Utan är mer oron framförallt hos föräldrarna (jag är mer kallhamrad än ;)) över om var han är, hur sjuk han är, om han behöver hjälp men inte orkar/kan be om den osv.

Hade det inte varit coronatider hade de nog varit mindre oroliga och mer "men stackars, men han hör av sig sen när han mår lite bättre får vi se hur vi ska göra med allt"

Jag antar kallt folk inte plötsligt blir knalldåliga av Corona och inte kan larma själv. Då borde man hittat massa döda i sina bostäder. Eller så har man inte hittat dem än... *dåligt humorförsök*

Min oro är främst om det nu är corona att han ska ha smittat pappa innan han reste iväg. Pappa är chanslös mot coronaviruset.. Och pappa som annars självisolerat fint är nu "vi måste hitta honom och hämta honom och bilen, jag kan åka". Liksom nej nej och absolut inte pappa. Nej.

Fast..såvida inte siffrorna kommer från det kvalitetsregister som nämnts. Varför ska man då motivera siffrorna? Att det kan skilja sig just nu får man nog räkna med men det som nämndes var att vi kommer ha bra data från kvalitetsregistret framöver just pga av att vi har så många.

Fast..såvida inte siffrorna kommer från det kvalitetsregister som nämnts. Varför ska man då motivera siffrorna? Att det kan skilja sig just nu får man nog räkna med men det som nämndes var att vi kommer ha bra data från kvalitetsregistret framöver just pga av att vi har så många.
Ja , typ vi kommer få tillförlitliga siffror (även om döda inte prioriteras att mata in på sekunden) och vi kommer kunna samköra register eftersom strukturen för det finns. Jag fattar inte motsägelsen med det som @jeffrey kommer med men antar att missförstånd skett.

Jag har svårt att tro att insamlingen av statistik över intensivvårdade och avlidna är automatiserad från journalsystem. Mer troligt rapporteras det helt enkelt in manuellt från sjukhusstaberna. Kan kolla i morgon.
SIR är registerporr för registernördar, så jo de har lyckats med en överföring. Och har gjort långt innan covid-19.

Oups, det här hade jag missat. Åt ute ikväll. Men då får det bli slut på det. Synd bara att jag inte kan köpa hem mat istället. :(
Äh, jag tror att det är också beroende på hur fullt det var i restaurangen och om du kom nära någon person, inklusive personalen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar