Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blir för dyrt. Testa att få en pizza som fortfarande är varm efter en mil... det är läget där särbon bor, dvs det är kort bit till en pizzeria med norrlandsmått. Plus att bara bränslekostnaden skulle bli galen. När jag jobbade i Sorsele var det 18km in till byn...

Det går inte att anta att allt funkar som i Sthlm eller att det är samma avstånd/kommunikationer...
Om det är takeaway vi diskuterar (dvs att det är kunden som hämtar) så är det inte dyrt för restaurangerna, utan allt det där du nämner skulle drabba kunden. Och så länge man har råd, så kanske man får ta det extra för att stötta dessa restauranger?

Ät pizzan i bilen om man vill vara säker på att ha den varm :D

Jag som inte befinner mig i Sverige vill garna veta hur ni uppfattar situationen hemma vid.
Gor regeringen tillrackligt for att plana ut kurvan? Sverige far ju hard kritik i utlandet for sina enligt dem slappa atgarder.

Blir ni inte radda om man jamfor antal (smittade & avlidna) med de andra nordiska lander dar man vidtagit kraftigare atgarder.
Inte mer orolig än den generella oron över över vart det här ska sluta i världen.

Jämfört med de nordiska är det inte jättestor skillnad om man börjar titta per capita. Jämför du med Belgien, Holland, UK mfl så har vi finfina siffror, även per capita.

De som riktar kritik ser bara "inte stängt" och ser inte vilken effekt de beslut som tagits har haft i realiteten vilket i många fall har varit större än i länder där restriktioner är skarpare.

Problemet kommer också om man/vi/de tror att vår strategi kommer leda till färre sjuka och döda, det är fel. (Kanske något, i en önskevärld) Det kommer bara ske över en längre tid. Länder som stängt helt och därmed lyckats kväva det hela kommer antingen få leva stängt tills hela världen är frisk eller förvänta sig en backlash.

Om det är takeaway vi diskuterar (dvs att det är kunden som hämtar) så är det inte dyrt för restaurangerna, utan allt det där du nämner skulle drabba kunden. Och så länge man har råd, så kanske man får ta det extra för att stötta dessa restauranger?

Ät pizzan i bilen om man vill vara säker på att ha den varm :D

Köra 2 mil eller mer enbart för pizza? Nej, inte rimligt.

Jag som inte befinner mig i Sverige vill garna veta hur ni uppfattar situationen hemma vid.
Gor regeringen tillrackligt for att plana ut kurvan? Sverige far ju hard kritik i utlandet for sina enligt dem slappa atgarder.

Blir ni inte radda om man jamfor antal (smittade & avlidna) med de andra nordiska lander dar man vidtagit kraftigare atgarder.
Det är väl inte så enorm skillnad på antalen? 🤔 Man får ju betänka antalet invånare också, jag har för mig att de andra nordiska länderna har nästan hälften så många som Sverige.

Är du säker?! Hur är det jämfört med finland?
Finland har i princip inga nationella kvalitetsregister. De la ut på motsvarande landstingen att följa indikatorer i vården för rätt många år sen men var (iaf innan coronakrisen) på gång att få till någon typ av nationell satsning. Det betyder inte att vården har låg kvalitet men att det blir svårare att följa exakt vad som händer.

Frågan uppkom väl efter att någon varit på restaurang och ätit. Om man kan tänka sig att åka för att äta på plats borde man, åtminstone i dagens läge, kanske även tänka sig take away. Åker man inte i vanliga fall heller så blir det ju ingen skillnad för restaurangen med eller utan det köpet.

Det är ju upptill var och en. Det finns kanske några som bor nära restaurangen. Finns nog väldigt få restauranger även i norrland som ligger 2mil från närmsta boende. Sen att du bor 2 mil från närmsta restaurang är ju ditt beslut. Jag antar att du på det stora hela anser det vara värt det.

Jag bor typ mindre än en km från en pizzeria (som jag iofs inte köper hos men det är främst för att jag gärna undviker matförgiftning...). Jag ville bara visa på att det inte är rimligt med takeaway/hemkörning i hela landet.

Jag har alltid som vuxen bott på ställen där hämtning av pizza blir runt 2 mil. Och då har jag ändå bott nära tätorter. Som nu. Jag bor i liten by i södra Skåne och har 1,2 mil till närmaste pizzeria. För det mesta köper vi ju dock pizza ”på vägen hem”. Men visst händer det ibland att vi kör bara för att hämta pizza. Jag tror inte det är så ovanligt med de avstånden.

Frågan uppkom väl efter att någon varit på restaurang och ätit. Om man kan tänka sig att åka för att äta på plats borde man, åtminstone i dagens läge, kanske även tänka sig take away. Åker man inte i vanliga fall heller så blir det ju ingen skillnad för restaurangen med eller utan det köpet.
Exakt vad jag menar! Tack! :up::up:

Jag har alltid som vuxen bott på ställen där hämtning av pizza blir runt 2 mil. Och då har jag ändå bott nära tätorter. Som nu. Jag bor i liten by i södra Skåne och har 1,2 mil till närmaste pizzeria. För det mesta köper vi ju dock pizza ”på vägen hem”. Men visst händer det ibland att vi kör bara för att hämta pizza. Jag tror inte det är så ovanligt med de avstånden.

Samma här. Det har blivit mycket "på vägen hem-pizza" och då har pizzan fått resa runt tre mil från Skellefteå. :)

Jag bor typ mindre än en km från en pizzeria (som jag iofs inte köper hos men det är främst för att jag gärna undviker matförgiftning...). Jag ville bara visa på att det inte är rimligt med takeaway/hemkörning i hela landet.

För det första så är take away och hemkörning fullständigt skilda saker. Hemkörning är fullständigt orimligt på många håll i landet. Take away kräver endast lådor att lägga upp maten i. Dessa lådor kan lagras väldigt länge utan att bli dåliga och oanvändabara och det kan alla restauranger köpa in och lagra till de behövs. Även om det bara är ett mindre antal som köper take away så blir det endast en vinst för restaurangen.

Jag blir faktiskt mest irriterad över att andra länder ska hålla på och förfära sig över hur Sverige hanterar det. Jag känner mig såklart orolig över hur det ska gå och hur länge det här kommer pågå men känner mig trygg med att regeringen samarbetar med experterna och gör vad som anses rimligt i situationen. Sen ligger det ju på oss alla att hålla oss till de råd och riktlinjer som ges och där har vi ett stort ansvar.

Nu är egentligen första gången jag stött på en situation där jag känner mig lite fundersam kring corona.
Jag och pappa hade tänkt åka till sommarstugan i påsk. Stugan är långt från all civilisation. Ligger i en mindre stad i Småland. Vi skulle även byta däck på pappas bil, eftersom han har sina däck i farfars garage. Vi hade planerat att sprita händerna innan och efter däckbytet, att be farfar backa ut sin bil ur garaget innan vi kom så vi slapp röra något i hans bil. Byta däck, sprita alla verktyg. Åka och handla och även där sprita händerna innan och efter. Självklart inte åka alls om vi kände oss minsta sjuka. Hålla avstånd hela tiden.

Nu vill inte min farbror och hans fru att vi åker. De är oroliga och vill inte ha dit smittan. Vi har förklarat oss, att vi tänkt mycket kring hur vi ska sprita allt, ställa in om vi känner oss minsta krassliga, och ha noll kontakt med andra. De känner sig dock fortfarande oroliga. Jag är lite kluven. Den delen i mig som tänker logiskt och tittar på vetenskap säger att det är fånigt att inte åka, vill förklara för dem hur smittan förs vidare osv. Empatidelen i mig säger att även om det skulle vara lugnt, borde vi respektera deras oro och inte åka. Sen finns en liten egodel som sett fram emot att åka över påsk.
Jag tror att Empatidelen får vinna i detta fall. Men jag tycker det är ganska obehagligt att höra att media har fått skrämmas så mycket. Tydligen var det även någon Facebook grupp som skapat något drev i den lilla staden för att alla där skulle säga till sin släkt att inte komma.

Alla följer dock inte råden.
Oerhört provocerande text bakom betalvägg:

Det är ekande tomt så när som på den uppgivna personalen som på bara några veckor sett hur krogdöden drabbat hela huvudstaden. Jag står och väntar på familjens take away-lådor när en ung kille dubbelparkerar sin miljonbil utanför entrén och sveper in med vad jag tror han skulle kalla ett vinnande leende. Han glider fram till hovmästaren, presenterar sig och berättar att han och hans grabbgäng ska trotsa coronarädslan genom att gå ut ett gäng på 14 personer på fredag. Hovmästaren skiner upp i ett trött men tacksamt leende.

– Så jag har benchmarkat lite ställen för att kolla var vi kan få den sweetaste dealen. Vi har blivit erbjudna 40 procent nästan överallt, så nu undrar jag om ni kan matcha eller till och med överträffa det, säger killen med eftertryck. [här börjar betalväggen]

https://www.svd.se/vi-kan-inte-pruta-oss-igenom-coronakrisen

Är det någon tröst så kan det där vara en skröna. Jag såg den i snarlik variant på "hänt på restaurang" sidan på Facebook för två veckor sedan. Mindre vinklad mot avskyvärd, 4 vänner etc men samma "de kan erbjuda 40% rabatt, vad kan ni ge.."

Plus att det som vi sett ökar risken för att folk skiter i det helt. Enda sättet att i ett sådant läge är att kalla ut militären och med våld upprätthålla utegångsförbudet. Det känns inte rimligt...

Man har ju hört uppgifter från Italien att folks mat och pengar börjar ta slut och att folk börjar bli desperata. Det låter väldigt obehagligt tycker jag. Mycket obehagligare än att folk här i Sverige åker och handlar och äter på restaurang i små sällskap och med glest med folk i lokalen.

Där jag bodde tidigare, inte Norrland, hade jag 1.2 respektive 2 mil till närmsta ställde de det fanns pizzeria, mataffär etc. Ja till minsta ställe man kunde köpa något sånt. Det hände jag åkte enkom för att köpa en pizza eller handla godis. Oftast tog man det ju på vägen. Där finns absolut ingen utkörning av något dock. Förutom till gamlingar.

Min pappa bor nu 2 mil från närmsta affär/pizzeria. Blev väldigt förvånad när jag såg att stora Ica faktiskt kör ut dit. För samma 99 kr som inom stan osv. Vet ju inte om det beror på Corona eller om de faktiskt har ekonomi i det iom att de går plus på alla I stan och kan ta några förluster till landet?

Jag är kluven till nya att friska intw ska gå på café och restaurang. Det kommer döda än större del av branschen...

Bryr mig inte i vad som ger "kraftfullt" intryck, speciellt inte i ett begränsat nu-perspektiv.
Bryr mig vad det blir för summa av långsiktiga och kortsiktiga effekter, och vilka avvägningar som gjorts inför de beslut som fattas.

Det som visas i motiveringarna till de svenska åtgärderna är att det finns en genomtänkt och konsekvent inriktning. De är också tydliga med att bedömningarna är gjorda för att fungera med just det svenska samhällets förutsättningar.
Det jag sett av vad kritiken går ut på har inte några starka argument för att bedömningarna som de baserar sig på skulle vara uppenbart sämre än andra länders. Och verkar dessutom ofta innehålla missuppfattningar/okunskap om hur svenskt myndighetsarbete och svensk förvaltningsrätt fungerar.

Ett allmänt råd med bör-formuleringar, som det som kom från FHM igår, är ett helt adekvat verktyg i sitt sammanhang. Inte någon "slapphet" eller brist på "kraftfullhet". (vad läggs det f.ö. i definitionen av de orden, som verkar spegla ett hyfsat mått av värdeladdning?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 763
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA