Så sorgligt.Nu är egentligen första gången jag stött på en situation där jag känner mig lite fundersam kring corona.
Jag och pappa hade tänkt åka till sommarstugan i påsk. Stugan är långt från all civilisation. Ligger i en mindre stad i Småland. Vi skulle även byta däck på pappas bil, eftersom han har sina däck i farfars garage. Vi hade planerat att sprita händerna innan och efter däckbytet, att be farfar backa ut sin bil ur garaget innan vi kom så vi slapp röra något i hans bil. Byta däck, sprita alla verktyg. Åka och handla och även där sprita händerna innan och efter. Självklart inte åka alls om vi kände oss minsta sjuka. Hålla avstånd hela tiden.
Nu vill inte min farbror och hans fru att vi åker. De är oroliga och vill inte ha dit smittan. Vi har förklarat oss, att vi tänkt mycket kring hur vi ska sprita allt, ställa in om vi känner oss minsta krassliga, och ha noll kontakt med andra. De känner sig dock fortfarande oroliga. Jag är lite kluven. Den delen i mig som tänker logiskt och tittar på vetenskap säger att det är fånigt att inte åka, vill förklara för dem hur smittan förs vidare osv. Empatidelen i mig säger att även om det skulle vara lugnt, borde vi respektera deras oro och inte åka. Sen finns en liten egodel som sett fram emot att åka över påsk.
Jag tror att Empatidelen får vinna i detta fall. Men jag tycker det är ganska obehagligt att höra att media har fått skrämmas så mycket. Tydligen var det även någon Facebook grupp som skapat något drev i den lilla staden för att alla där skulle säga till sin släkt att inte komma.
Ungefär som min grannes faktaresistens. Hen som är glad över att inte bo i stad och behöva åka hiss. Det är farligt! Samtidigt som experter i radio sagt att det är extremt osannolikt att man ska kunna bli smittad av att åka hiss. Grannen tror också att mina ytterkläder är smittbärare efter att jag besökt stan.
Visst smittar corona. Men det lyder normala fysiska lagar och är en droppsmitta.