Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oups, det här hade jag missat. Åt ute ikväll. Men då får det bli slut på det. Synd bara att jag inte kan köpa hem mat istället. :(
Och förresten, varför kan du inte det? Eller gäller det en specifik restaurang som vanligen inte erbjuder takeaway? Kanske man kan fråga dem hur de tänker göra och om de kan tänka sig att börja med takeaway, det är ju rätt unik situation alla restauranger är i.

Jag som inte befinner mig i Sverige vill garna veta hur ni uppfattar situationen hemma vid.
Gor regeringen tillrackligt for att plana ut kurvan? Sverige far ju hard kritik i utlandet for sina enligt dem slappa atgarder.

Blir ni inte radda om man jamfor antal (smittade & avlidna) med de andra nordiska lander dar man vidtagit kraftigare atgarder.

Jag som inte befinner mig i Sverige vill garna veta hur ni uppfattar situationen hemma vid.
Gor regeringen tillrackligt for att plana ut kurvan? Sverige far ju hard kritik i utlandet for sina enligt dem slappa atgarder.

Blir ni inte radda om man jamfor antal (smittade & avlidna) med de andra nordiska lander dar man vidtagit kraftigare atgarder.

Jag blir mest fundersam över hur alla andra länder tänker göra fortsättningsvis. Detta kommer pågå rätt länge oavsett vad vi gör, speciellt om vi lyckas. En så strikt lockdown som många länder har kommer aldrig fungera i det långa loppet. Folk och ekonomi kommer inte klara det.

Jag är inte rädd. Personligen tycker jag att svenska myndigheter agerat ansvarsfullt, att verkligen stänga ner landet vore INTE bra.

Sedan är det ju lättare att hålla social distans i Sverige eftersom vi är ett glest befolkat land, det går liksom inte att jämföra på så sätt med tex Tyskland. Enda skillnaden för mina svärföräldrar som bor ute i ingenting i Västerbotten är att någon annan handlar åt dem. Annars är de liksom rätt isolerade naturligt.

Jag blir mest fundersam över hur alla andra länder tänker göra fortsättningsvis. Detta kommer pågå rätt länge oavsett vad vi gör, speciellt om vi lyckas. En så strikt lockdown som många länder har kommer aldrig fungera i det långa loppet. Folk och ekonomi kommer inte klara det.

Plus att det som vi sett ökar risken för att folk skiter i det helt. Enda sättet att i ett sådant läge är att kalla ut militären och med våld upprätthålla utegångsförbudet. Det känns inte rimligt...

En sak jag inte fattar, nu när Folkhälsomyndigehten förtydligat att man inte ska byta om i allmänna omklädningsrum, hur kan simhallarna hålla igång? Och har gymmen stängt sina omklädningsrum?
Eller tänker man att det är besökarnas ansvar att inte gå dit, inte gymmen/simhallarna ansvar att stänga?

Därför föreslår jag att man föreslår till dem att börja med det, nöden är uppfinningarnas moder :D För att de ska ha en chans att överleva.
Fast, säg att matställen skulle börja med utkörning dit jag bor. En portion a säg 100 kr och en resa på nästan 3 mil. Det hade knappast gått runt, hade de tjänat på det så skulle de ju redan ha gjort det. Det finns alltså en bra anledning till att det inte finns utkörning av vare sig take away eller livsmedel till alla ställen. Det blir ingen ekonomi i det och folk hade inte velat/haft råd att betala det dubbla för sin mat.

Alla följer dock inte råden.
Oerhört provocerande text bakom betalvägg:

Det är ekande tomt så när som på den uppgivna personalen som på bara några veckor sett hur krogdöden drabbat hela huvudstaden. Jag står och väntar på familjens take away-lådor när en ung kille dubbelparkerar sin miljonbil utanför entrén och sveper in med vad jag tror han skulle kalla ett vinnande leende. Han glider fram till hovmästaren, presenterar sig och berättar att han och hans grabbgäng ska trotsa coronarädslan genom att gå ut ett gäng på 14 personer på fredag. Hovmästaren skiner upp i ett trött men tacksamt leende.

– Så jag har benchmarkat lite ställen för att kolla var vi kan få den sweetaste dealen. Vi har blivit erbjudna 40 procent nästan överallt, så nu undrar jag om ni kan matcha eller till och med överträffa det, säger killen med eftertryck. [här börjar betalväggen]

https://www.svd.se/vi-kan-inte-pruta-oss-igenom-coronakrisen

Därför föreslår jag att man föreslår till dem att börja med det, nöden är uppfinningarnas moder :D För att de ska ha en chans att överleva.

Det blir för dyrt. Testa att få en pizza som fortfarande är varm efter en mil... det är läget där särbon bor, dvs det är kort bit till en pizzeria med norrlandsmått. Plus att bara bränslekostnaden skulle bli galen. När jag jobbade i Sorsele var det 18km in till byn...

Det går inte att anta att allt funkar som i Sthlm eller att det är samma avstånd/kommunikationer...

Fast, säg att matställen skulle börja med utkörning dit jag bor. En portion a säg 100 kr och en resa på nästan 3 mil. Det hade knappast gått runt, hade de tjänat på det så skulle de ju redan ha gjort det. Det finns alltså en bra anledning till att det inte finns utkörning av vare sig take away eller livsmedel till alla ställen. Det blir ingen ekonomi i det och folk hade inte velat/haft råd att betala det dubbla för sin mat.

Fast nu var det ju Take away som diskuterades inte hemkörning.

Plus att det som vi sett ökar risken för att folk skiter i det helt. Enda sättet att i ett sådant läge är att kalla ut militären och med våld upprätthålla utegångsförbudet. Det känns inte rimligt...
Har du läst artiklar/rapporter om att folk skiter i det i andra länder med strängare skyddsåtgärder? Jag är nyfiken då jag inte sett dem, men jag kan ju titta åt fel håll :)

Nej nej, inte utkörning. Utan bara take away, dvs att folk går dit, köper och tar med sig. Det borde vara i princip samma sak som vanlig business, förutom att man behöver köpa in saker som man kan lägga maten i, förhoppningsvis kan man hitta något billigt.

Edit: Andra på bollen 😅

Nej det är det inte. Vi har ett unikum av kvalitetsregister i Sverige där SIR har varit otroligt viktigt i att följa denna pandemins belastning på vården. Den strukturen vi har för att följa sånt här finns inte i något annat land även om många försöker följa efter och säkert kommer ha gjort om 10 år. De dödssiffror vi ser i Sverige (och även IVA-vårdade) kommer vara så nära en sanning som något kan bli, andra länder har inte en chans att vara nära sanningen på samma sätt. Det gör oxå att man i efterhand kan samköra register och se vilka riskfaktorer som faktiskt verkar spela roll, min förhoppning är att det kan göras innan en ev andravåg.
Kvalitetsregister uppbyggt på personnummer i den utsträckning vi har finns inte i andra länder.
Är du säker?! Hur är det jämfört med finland?

Jag är nöjd med det som görs.
Myndigheterna har lagt en stor del av ansvaret på individerna själva. Dt har fungerat. I min närhet har alla evenemang sedan länge ställts in. Möten körs på distans och via nätet. Min nämnd halverar antalet ledamöter på mötena.
Folk håller distans, handlar åt äldre och riskgrupper, isolerar sig efter resor. Inga reser till andra städer - vi håller oss "inomsocknes".

Så slappa åtgärder - näe.
Antalet sjuka är ju mest koncentrerade till tätbefolkade områden. Där hade antagligen smittan brett ut sig innan någon fattade att det var allvar. Det är svårt att vidta åtgärder innan man vet att smittan finns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 892
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar