Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Typ fyra journalister får chans att ställa frågor på presskonferensen. Journalisterna laddar upp med sina vassaste frågor:

Journalist till statsministern: Boris Johnson har blivit smittad och testats positivt för corona. Har du testat dig.
Statsministern: Ehm, nej. :confused: Ser jag ut som att jag har några symptom?

Journalist (på nasal stockholmska) till FHM: Ni säger att alla bär ett tungt ansvar för att inte sprida smitta, t.ex. genom stanna hemma och inte åka på semester till fjällen. Men samtidigt kräver ni inte att skidanläggningar stänger. Är inte det motsägelsefullt?
FHM: Alltså, det BOR människor där. :angel::banghead: De måste ju få åka skidor om de vill det.
Ursäkta oss stockholmare :angel::D
 
Får jag fråga vad du jobbar med? :)

Jag är administratör och har sedan jag började på nuvarande jobb kämpat stenhårt med att försöka digitalisera och underlätta alla arbetsprocesser. Vilket verkligen är nåt att försöka få löneförhöjning för nu, för jisses vad det hade blivit tungarbetat om vi varit kvar i samma arbetssätt som 2017... Att jag måste in ett par gånger/månad är helt enkelt för att alla dokument inte kommer in digitalt, utan vissa måste hanteras manuellt på kontoret. Men det mesta kan jag numera sköta hemifrån. :)
 
Typ fyra journalister får chans att ställa frågor på presskonferensen. Journalisterna laddar upp med sina vassaste frågor:

Journalist till statsministern: Boris Johnson har blivit smittad och testats positivt för corona. Har du testat dig.
Statsministern: Ehm, nej. :confused: Ser jag ut som att jag har några symptom?

Journalist (på nasal stockholmska) till FHM: Ni säger att alla bär ett tungt ansvar för att inte sprida smitta, t.ex. genom stanna hemma och inte åka på semester till fjällen. Men samtidigt kräver ni inte att skidanläggningar stänger. Är inte det motsägelsefullt?
FHM: Alltså, det BOR människor där. :angel::banghead: De måste ju få åka skidor om de vill det.

Jag är inte jätteförtjust i vår statsminister, men jag älskade verkligen hur han bara säger "nej" bestämt och man hör hur löjlig han tycker frågan är. Likadant med att stänga gränsen in till Stockholm. "Nej". Enough said liksom. ;)
 
Kollade lite på folkhälsomyndighetens hemsida, jag vet inte om de lagt in allt det där nya de nämnde på presskonferensen som skulle läggas in där. Men det jag läst så verkar det handla om armlängds avstånd. Att man på restauranger etc, ska kunna beställa, hämta, äta på en armlängds avstånd från andra.
That's it liksom, det tycker jag att folk har redan börjat att bli duktiga med men skadar inte att säga till ordentligt :)
 
Jag är inte jätteförtjust i vår statsminister, men jag älskade verkligen hur han bara säger "nej" bestämt och man hör hur löjlig han tycker frågan är. Likadant med att stänga gränsen in till Stockholm. "Nej". Enough said liksom. ;)
Jag reagerade samma sak på den andra saken om stänga gränser :D Typ, stäng ned ryktet direkt bara - "nej." Punkt. Enough said :D

Skulle ha känt mig som en skolpojke som ställt en dum fråga om jag var den journalisten :angel::D
 
Kollade lite på folkhälsomyndighetens hemsida, jag vet inte om de lagt in allt det där nya de nämnde på presskonferensen som skulle läggas in där. Men det jag läst så verkar det handla om armlängds avstånd. Att man på restauranger etc, ska kunna beställa, hämta, äta på en armlängds avstånd från andra.
That's it liksom, det tycker jag att folk har redan börjat att bli duktiga med men skadar inte att säga till ordentligt :)
Jag fattade det som att det ska komma nytt, men att det inte finns framtaget än.
 
Jag är inte jätteförtjust i vår statsminister, men jag älskade verkligen hur han bara säger "nej" bestämt och man hör hur löjlig han tycker frågan är. Likadant med att stänga gränsen in till Stockholm. "Nej". Enough said liksom. ;)
Jag gillade också hur han svarade på frågan om att Boris blivit smittad, att han bollade tillbaka till att det är jobbigt för alla som är sjuka och att det framförallt är tragiskt med de som förlorar livet. Tydligt att han inte värderar en premiärminister högre än alla vanliga människor :)
 
Vårt närmaste sjukhus (södra Tyskland) har inge mer lediga IVA-platser eller andningsmaskiner (heter det ventilator?). De flyger nu patienter till omkringligande sjukhus.

I Elsass (ca 2 timmar härifrån) intensivvårdas inga coronapatienter äver 80, de får palliativ vård.

Jag är bekymrad.
 
Har fått ett brev från neurologimottagningen jag hör till idag, det ena innehöll information i led med vad som står på svenska MS-sällskapets sida. Behandlingen i sig ökar inte risken att få en coronavirusinfektion, men däremot finns risken att det blir en kraftigare infektion. De ska även bedöma individuellt om behandlingen kan skjutas upp eller inte (i mitt fall var det på tapeten redan innan).

Sedan fanns det ett brev till, där mottagningen efterfrågade återkoppling gällande arbetssituationen, om det finns möjlighet att jobba hemifrån eller om en eventuell sjukskrivning behöver ske för att undvika risken att bli smittad av coronaviruset. Det här skiljer sig ju lite från de rekommendationerna gemene man får, där man ska stanna hemma vid symtom för att undvika att sprida smitta. Det känns på något vis läskigt att få ett brev om att undvika risken att bli smittad. Jag var ju medveten om det innan, men blir så svart på vitt.
 
Har fått ett brev från neurologimottagningen jag hör till idag, det ena innehöll information i led med vad som står på svenska MS-sällskapets sida. Behandlingen i sig ökar inte risken att få en coronavirusinfektion, men däremot finns risken att det blir en kraftigare infektion. De ska även bedöma individuellt om behandlingen kan skjutas upp eller inte (i mitt fall var det på tapeten redan innan).

Sedan fanns det ett brev till, där mottagningen efterfrågade återkoppling gällande arbetssituationen, om det finns möjlighet att jobba hemifrån eller om en eventuell sjukskrivning behöver ske för att undvika risken att bli smittad av coronaviruset. Det här skiljer sig ju lite från de rekommendationerna gemene man får, där man ska stanna hemma vid symtom för att undvika att sprida smitta. Det känns på något vis läskigt att få ett brev om att undvika risken att bli smittad. Jag var ju medveten om det innan, men blir så svart på vitt.
Förstår att det känns otäckt, men så bra att de ställer frågan och på ett så konkret och tydligt sätt hjälper folk i riskgrupper att kunna vara hemma!
 
Jag fattade det som att det ska komma nytt, men att det inte finns framtaget än.
Hm, så det kanske kommer mer. Jag tyckte att det stod något om nya regler om restauranger när jag läste det där, men de kan ju ha hunnit bli gamla om de är från en månad sen 😅
 
Hm, så det kanske kommer mer. Jag tyckte att det stod något om nya regler om restauranger när jag läste det där, men de kan ju ha hunnit bli gamla om de är från en månad sen 😅
Det kom ju nya regler för restauranger nyligen. Var väl det där med att de bara får ha bordsservering osv.
 
Jag gillade också hur han svarade på frågan om att Boris blivit smittad, att han bollade tillbaka till att det är jobbigt för alla som är sjuka och att det framförallt är tragiskt med de som förlorar livet. Tydligt att han inte värderar en premiärminister högre än alla vanliga människor :)
Det gillar jag med honom :up:

Han känns lite mera normal/vanlig, vilket vi kan väl behöva i dagens omvärldspolitik :D Nästan så att det blir en fräsch fläkt istället för tvärtom :rofl:
 
Jag känner att både Stefan Lövén, Anders Tegnell och Johanna Sandwall (egentligen alla som talade idag) känns stabila och välinformerade. Påtalar allvaret, dagsläget och den ännu osäkra framtiden på ett förtroendegivande och ödmjukt sätt.
Det är en svår balansgång som de ska hantera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 341
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 598
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp