Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner att både Stefan Lövén, Anders Tegnell och Johanna Sandwall (egentligen alla som talade idag) känns stabila och välinformerade. Påtalar allvaret, dagsläget och den ännu osäkra framtiden på ett förtroendegivande och ödmjukt sätt.
Det är en svår balansgång som de ska hantera.
Jag fick nästan en impuls att applådera när rikspolischefen hade talat färdigt :cautious::D
 
Jag tycker att det är jättebra att SvRF äntligen mer eller mindre tvingats ställa in alla tävlingar, men samtidigt känns det skitjobbigt för mig personligen. Det är att träna och planera inför tävlingar som håller min ångest och depression på avstånd, så kommande veckor/månader kommer nog bli jobbiga.
 
Vårt närmaste sjukhus (södra Tyskland) har inge mer lediga IVA-platser eller andningsmaskiner (heter det ventilator?). De flyger nu patienter till omkringligande sjukhus.

I Elsass (ca 2 timmar härifrån) intensivvårdas inga coronapatienter äver 80, de får palliativ vård.

Jag är bekymrad.
Här i norr är det lugnt än så länge. Men mest drabbade är ju NRW, BaWü och Bayern. So känner med dom där i södra delen. Men hörde igår man ska flyga italienare till Niedersachsen för vård nu så de inte tar upp platser i söder.
 
Jag tycker att det är jättebra att SvRF äntligen mer eller mindre tvingats ställa in alla tävlingar, men samtidigt känns det skitjobbigt för mig personligen. Det är att träna och planera inför tävlingar som håller min ångest och depression på avstånd, så kommande veckor/månader kommer nog bli jobbiga.

Du får försöka hitta andra målsättningar. Du kan ju fortfarande träna för tävling. Bara ni inte är för många samtidigt.

Hålla koll på om det anordnas en dressyrtävling där man tävlar på hemmaplan genom att filma och skicka in? Det har ju funnits nån sån innan så det borde dyka upp nån.
 
Jag tycker att det är jättebra att SvRF äntligen mer eller mindre tvingats ställa in alla tävlingar, men samtidigt känns det skitjobbigt för mig personligen. Det är att träna och planera inför tävlingar som håller min ångest och depression på avstånd, så kommande veckor/månader kommer nog bli jobbiga.
Samma för mig fast med vibthundssport. Jag kör strutsmetod och låtsas att vi nog ska tävla i juni (HAH!) eller åtminstone i höst (HAH!) eller åtminstone kunna klocka några tider på oval...
 
Du får försöka hitta andra målsättningar. Du kan ju fortfarande träna för tävling. Bara ni inte är för många samtidigt.

Hålla koll på om det anordnas en dressyrtävling där man tävlar på hemmaplan genom att filma och skicka in? Det har ju funnits nån sån innan så det borde dyka upp nån.

Ja, fast det är svårt när jag inte har nån möjlighet att sätta upp ett mål, t.ex. att debutera en ny höjd på en specifik tävling eller så.

Dressyr är dessvärre inte alls min (eller hästens) grej, jag har sett nån sån tävling och det verkar ju toppen och borde gå att genomföra även nu.
 
Om du med intensivvårdas menar i respirator, så är det ovanligt i Sverige också för 80+ som får andningssvårigheter också. Det är otroligt ansträngande för kroppen att ligga i respirator och att återhämta sig från det efteråt.

Jag tycker ändå att det är skillnad om man väljer bort patienter pga av bristande resurser och om man tar medicinskt grundade beslut.

Igår sade de 80+ på nyheterna, idag läser jag 75+...
 
Ja, fast det är svårt när jag inte har nån möjlighet att sätta upp ett mål, t.ex. att debutera en ny höjd på en specifik tävling eller så.

Dressyr är dessvärre inte alls min (eller hästens) grej, jag har sett nån sån tävling och det verkar ju toppen och borde gå att genomföra även nu.
Ni kan inte vara någon liten lokal grupp som ordnar en egen liten tävling på typ 10 pers eller så? :)
 
Hur vet du vilket det är då? Det görs ju medicinska bedömningar och prioriteringar även i vanliga fall.

Som jag förstått det är det specifikt i Strasbourg detta tillämpas, pga resursbrist.

Det tyska kritiker reagerat på i hantering är att man drar en skarp gräns vid 80 år. Tyska kritiker tycker att det är medicinsk prognos som ska styra prioritering, inte ålder. För att förklara bakgrunden till att detta problematiserats.
 
Märker ni av Corona ute i samhället? I det lilla samhället där vi bor märks absolut ingenting. Folk handlar i affärerna och är hos frisörer mm. Märker absolut ingenting. Tragiskt egentligen. Uppenbarligen tar folk inte alls detta på allvar.
Jag ser inga hostande och snörvlande människor på stan.
Klart man kan handla och gå till frisören, varför skulle man inte göra det? Förutsatt att man inte har symtom alltså.
Att avboka frisörbesök t.ex. skadar ju frisören mest - som antagligen är småföretagare.
 
Som jag förstått det är det specifikt i Strasbourg detta tillämpas, pga resursbrist.

Det tyska kritiker reagerat på i hantering är att man drar en skarp gräns vid 80 år. Tyska kritiker tycker att det är medicinsk prognos som ska styra prioritering, inte ålder. För att förklara bakgrunden till att detta problematiserats.
I Sverige ska det vara prognosen som som styr prioriteringen, jag tror dock att det runt 80 år och äldre oftast är det samma.
 
Jag ser inga hostande och snörvlande människor på stan.
Klart man kan handla och gå till frisören, varför skulle man inte göra det? Förutsatt att man inte har symtom alltså.
Att avboka frisörbesök t.ex. skadar ju frisören mest - som antagligen är småföretagare.
För att man tillhör en riskgrupp, jag avrådde min mor starkt från frisören men inte från tandläkaren. Det är viktigare att hålla folk friska än att hålla sig vacker eller hålla igång alla företag.
 
Travtävlingar körs väl fortfarande dock utan publik och minimalt med folk på plats
Beror kanske på hur många som är med som deltagare då? 🤔 Jag menar, kuskarna, hästskötarna etc.. Om de blir totalt över 50? Å ena sidan så jobbar de nog inte så tätt (räknas det t.o.m som en arbetsplats?), men å andra sidan så är det en samling av folk.
 
I Sverige ska det vara prognosen som som styr prioriteringen, jag tror dock att det runt 80 år och äldre oftast är det samma.

Ja precis och som jag läst detta i tyskspråkig media handlar det mer om formuleringen i de franska riktlinjerna än det faktiska utfallet. 80+ med svår covid-19 har tyvärr sällan varit hjälpta av intensivvård om man läser italienska rapporter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 341
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 598
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp