Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju det här som blir intressant. Dessa människor är ju utspridda på rätt stor yta. Om inte det är ok hur kan det då vara ok med skidbackarna?
Nu har skidanläggningar börjat stänga på eget bevåg alternativt erbjuda fri avbokning så antalet som åker till fjällen nu lär nog ändå minska ganska drastiskt och det har gjorts en hel del andra åtgärder och kommer behöva göras mer för att de ska kunna hålla öppet med de nya restriktioner. Så jag hoppas att situationen i fjällen löser sig.

Hälsningar Kirre som undrar när hon började bli så optimistisk :cautious:
 
Hur går detta ihop? Kopierat från media:

Förbudet gäller de tillställningar där man behöver söka tillstånd hos polisen – allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Det påverkar exempelvis konserter, festivaler och teatrar. Den som bryter mot förbudet kan straffas med böter eller fängelse.

Jag förstår att många undrar om era planerade högtider och fester kommer beröras. Svaret är ja. Bröllopsfester, examensfester och begravningar kommer att beröras, säger socialminister Lena Hallengren (S).

Man behöver väl inte tillstånd för privata fester heller?
 
Nu har skidanläggningar börjat stänga på eget bevåg alternativt erbjuda fri avbokning så antalet som åker till fjällen nu lär nog ändå minska ganska drastiskt och det har gjorts en hel del andra åtgärder och kommer behöva göras mer för att de ska kunna hålla öppet med de nya restriktioner. Så jag hoppas att situationen i fjällen löser sig.

Hälsningar Kirre som undrar när hon började bli så optimistisk :cautious:
Det tycker jag ändå är bättre att de själva tar ställning än att de måste stänga.
Problemet var väl annars mest att folk var oaktsamma, för nära varandra - after ski och resan dit.
Tåg upp och sitta nära okända -inte bra.
Men ute i naturen borde vara ganska riskfritt va?
Kanske vissa kan tänka sig längskidor istället?
 
Funderar lite över läget för många småföretagare på turistorter. De är redan nära konkurs (och en del är redan där) och just påsken är ju en av de riktigt stora inkomstbringande perioderna. Utan turister kommer de få det ännu svårare och det finns ofta ett begränsat antal jobb på mindre orter.

Kan lokalbefolkningen, iaf till viss del, hålla småföretagarna under armarna tills turisterna kommer tillbaka och kan driva upp inkomsterna igen? Nu tänker jag specifikt på skidorterna som ofta stänger ner mycket under sommarhalvåret och vars inkomster är säsongsbetonade. Det kommer bli ett hårt år och hur mycket staten än går in och stöder tvivlar jag på att det kommer vara nog.

Och återigen just nu är det väldigt bra att finansministern höll så hårt i slantarna och vägrade både högern och vänsterns krav att inte lägga pengarna på hög i reserv.

Fick just en reklam i den här tråden om en febertermometer som man mäter på pannan med :cautious: Än är jag inte så nojjig google! :rofl:

Om de hade en sådan för katter skulle jag slå till direkt! :up:
 
Hur går detta ihop? Kopierat från media:

Förbudet gäller de tillställningar där man behöver söka tillstånd hos polisen – allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Det påverkar exempelvis konserter, festivaler och teatrar. Den som bryter mot förbudet kan straffas med böter eller fängelse.

Jag förstår att många undrar om era planerade högtider och fester kommer beröras. Svaret är ja. Bröllopsfester, examensfester och begravningar kommer att beröras, säger socialminister Lena Hallengren (S).

Man behöver väl inte tillstånd för privata fester heller?

Nej men på måndag kommer troligen FHM att rekommendera samma sak för privata fester, lokaltrafik osv.
 
Hur går detta ihop? Kopierat från media:

Förbudet gäller de tillställningar där man behöver söka tillstånd hos polisen – allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Det påverkar exempelvis konserter, festivaler och teatrar. Den som bryter mot förbudet kan straffas med böter eller fängelse.

Jag förstår att många undrar om era planerade högtider och fester kommer beröras. Svaret är ja. Bröllopsfester, examensfester och begravningar kommer att beröras, säger socialminister Lena Hallengren (S).

Man behöver väl inte tillstånd för privata fester heller?
Nej men förbudet gäller både de som kräver tillstånd och de som inte behöver det. Två olika saker men förbudet gäller de båda.

Hur de får reda på om folk har fixat privata saker för över 50 Pers ändå ... Tja, anmälningar kanske.
 
Funderar lite över läget för många småföretagare på turistorter. De är redan nära konkurs (och en del är redan där) och just påsken är ju en av de riktigt stora inkomstbringande perioderna. Utan turister kommer de få det ännu svårare och det finns ofta ett begränsat antal jobb på mindre orter.

Kan lokalbefolkningen, iaf till viss del, hålla småföretagarna under armarna tills turisterna kommer tillbaka och kan driva upp inkomsterna igen? Nu tänker jag specifikt på skidorterna som ofta stänger ner mycket under sommarhalvåret och vars inkomster är säsongsbetonade. Det kommer bli ett hårt år och hur mycket staten än går in och stöder tvivlar jag på att det kommer vara nog.

Och återigen just nu är det väldigt bra att finansministern höll så hårt i slantarna och vägrade både högern och vänsterns krav att inte lägga pengarna på hög i reserv.

Lokalbefolkningen är väl till stor del just de småföretag som har det tufft.
 
Funderar även på om NMR ska få hålla i sin demonstration eller inte.
Bedrövligt att vettiga människor frivilligt ställer in sina men de lär inte hända att de självmant fattar nånting.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 343
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 600
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp