Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Folk som står och tittar då och troliga motdemonstrationer?
Folk som står och tittar är svårare då de inte officiellt samlats till att titta, då ber de till folkvettet och avstånd. Det är ju det som statsministern talat om, vett och att inte åka på "onödiga" saker.
Motdemonstrationer måste också ansöka tillstånd och blir de fler än 50 så är det också förbjudet.
 
Folk som står och tittar är svårare då de inte officiellt samlats till att titta, då ber de till folkvettet och avstånd. Det är ju det som statsministern talat om, vett och att inte åka på "onödiga" saker.
Motdemonstrationer måste också ansöka tillstånd och blir de fler än 50 så är det också förbjudet.
Men om det är 49 x 2
Och 49 i publiken/vid sidan om?
 
Fast det låter överdrivet. Hur kollar de att folk följer detta?
Tja, poliser kör runt och kollar också efter ”folksamlingar” med fler än två personer, så de håller nog ett öga på annat med... Dessutom är tyskar (enligt egna erfarenheter - vet såklart inte om det går att säga generellt) mer benägna att hålla koll på grannar o dyl och ”rapportera” saker till lämplig instans... :meh:
 
Det tycker jag ändå är bättre att de själva tar ställning än att de måste stänga.
Problemet var väl annars mest att folk var oaktsamma, för nära varandra - after ski och resan dit.
Tåg upp och sitta nära okända -inte bra.
Men ute i naturen borde vara ganska riskfritt va?
Kanske vissa kan tänka sig längskidor istället?
Verkligen. Även för deras eget varumärke skulle jag säga.
Jag tror ärligt att det hade varit svårt att ställa krav på just bara skidanläggningar att stänga och inga andra verksamheter och att det är därför det inte är gjort. I andra länder där de stängts har det ju gjorts i samband med ett större, generellt beslut. Som nu i Sverige med beslut om max 50 pers, då blir det ju svårt att driva en sådan verksamhet.

Skidanläggningar har nog fått ett oförtjänt dåligt rykte i den här soppan. Som om skidåkare per se är en sjukligare grupp. Det är nog en ren slump (skidglad prick som råkat bli smittad) i kombo med mest intensiva skidveckorna på säsongen (=hög sannolikhet att skidglad, smittad prick åkt till skidanläggning) som gjorde att det blev så. Hade det varit ett sommarälskande virus hade troligen typ Ibiza, Kos eller Smögen varit föremål för samma granskning.
 
inget ont som inte har nåt gott med sig
På Öland finns en liten restaurangrörelse som till vardags serverar kroppkakor, raggmunkar och nån form av dagens rätt. typ. När restriktionerna infördes fixade de en automat där hungriga besökare kunde köpa sin mat portionsvis. Och det blev så populärt så de fattade ett snabbt beslut och byggde ännu snabbare, så i kväll inviger de en ny drive-through där de ska kunna sälja matportioner.
https://www.facebook.com/arontorpsk...6J_WUKP3oGUvB11qURpf5Ih1IS9z4yY3NljCUFBZHrjMA
 
Men om det är 49 x 2
Och 49 i publiken/vid sidan om?
Tegnell blev tillfrågad på presskonferensen om hur de hade bestämt antalet 50 pers och inte 45 etc.. Jag minns inte exakt vad han sa men det var inte siffran som var det viktiga, utan mera common sense. Det beror mycket på vad för folk som kommer också, många äldre eller folk ur riskgrupper? Etc..
Jag minns tyvärr inte exakt vad han sa men jag tyckte att det lät ganska vettigt, lite som att man ska inte stirra sig blind på 50 som att det är en magisk gräns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 343
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 600
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp