Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Saken är att vi måste se framåt. Dödsprocenten är fortfarande ca 3.4% om man slår ut den på hela befolkningen och äldre är mycket överrepresenterade i den gruppen. Som jag har förstått så kommer den akuta covid fasen att vara över vid sommaren. Sedan kommer den tillbaka igen i höst men inte lika akut eftersom en såpass stor del tillfrisknat från den, vilket är en del av FHM;s strategi, hur hårt det än låter för de som är akut sjuka och dör just nu. En eller två akututbrott till så är det inte bara Sveriges ekonomi utan globalt som kommer krascha.

Liksom, ska vi inte glömma, alla andra allvarliga influensor med dödlig utgång, Sverige och andra länder kommer inte att kunna stänga ner på samma sätt vi gjort nu.

Det jag tycker är obehagligt är den höga dödligheten bland de som har fått intensivvård. 92 dödsfall av hittills 214 intensivvårdade patienter (givet att samtliga avlidna har fått genom genom den vårdkedjan, det är ju inte säkert).
 
Det jag tycker är obehagligt är den höga dödligheten bland de som har fått intensivvård. 92 dödsfall av hittills 214 intensivvårdade patienter (givet att samtliga avlidna har fått genom genom den vårdkedjan, det är ju inte säkert).

Ja naturligtvis men tittar man på demografin är det ffa de riktigt gamla (80+) som dör och där är dödlighetsprocenten hög även vid andra sjukdomar inte bara covid.
 
Lokala polisen här (finland) delade nyss den här
20200327_192522.jpg
 
Ja naturligtvis men tittar man på demografin är det ffa de riktigt gamla (80+) som dör och där är dödlighetsprocenten hög även vid andra sjukdomar inte bara covid.

Jo, så är det förstås. Det är väl mest känslan som uppstår när man ser siffrorna som är obehaglig.
 
Det jag tycker är obehagligt är den höga dödligheten bland de som har fått intensivvård. 92 dödsfall av hittills 214 intensivvårdade patienter (givet att samtliga avlidna har fått genom genom den vårdkedjan, det är ju inte säkert).
Det är flera dödsfall som inte vårdats. (vilket kanske är än värre) Har plockat upp det i de löpande uppdateringar som flera tidningar har så kan inte peka på siffror.
 
Det jag tycker är obehagligt är den höga dödligheten bland de som har fått intensivvård. 92 dödsfall av hittills 214 intensivvårdade patienter (givet att samtliga avlidna har fått genom genom den vårdkedjan, det är ju inte säkert).

Jag skulle tro att en del av de som dött inte fått intensivvård, men jag vet förstås inte. Anders Tegnell sa häromdagen att "mortabiliteten är väldigt låg" och "de flesta som fått intensivvård blir helt friska", så om inet han blåljuger har förmodligen många inte fått intensivvård.
 
Jag skulle tro att en del av de som dött inte fått intensivvård, men jag vet förstås inte. Anders Tegnell sa häromdagen att "mortabiliteten är väldigt låg" och "de flesta som fått intensivvård blir helt friska", så om inet han blåljuger har förmodligen många inte fått intensivvård.
Kan du hitta exakt vad han sa, det är svårt att kommentera om man inte har hela sammanhanget.
 
Man hoppas att den ska vara över men jag har inte så stora förhoppningar om att vi kommer kunna återgå till i stort sett normala till sommaren. Hade det fungerat så hade man inte behövt införa fler och fler begränsningar men folk fortsätter gå på krogen, umgås, dejta och fler och fler restriktioner kommer införas för att folk helt enkelt inte har "common sense".

Det känns för tillfället lite orättvist eftersom jag isolerar mig i princip helt just för att jag inte vill bidra till spridningen men känns som om jag lika gärna hade kunnat fortsätta precis som vanligt så som många andra gör för dessa personer kommer ändå köra oss in i hårdare restriktioner med sitt beteende.

Radioprogrammet ”Konflikt” har ett avsnitt ute om Covid-19 som heter ”När världen faller samman”. Mycket bra lyssnande med intervjuer av alla typer av ”experter” både från politiken, samhällsvetenskapen och medicinen. Det påtalas även där att huruvida viruset ”tar paus” över sommaren vet man inte alls men det anses troligt att viruset beter sig liknande som andra virus som orsakar luftvägsproblem och trappar ner under den perioden.
 
Det jag tycker är obehagligt är den höga dödligheten bland de som har fått intensivvård. 92 dödsfall av hittills 214 intensivvårdade patienter (givet att samtliga avlidna har fått genom genom den vårdkedjan, det är ju inte säkert).
Det är 92 dödsfall totalt, inte bara bland de intrensivvårdade patienterna. Hyfsat många (merparten?) av de som dör har inte intensivvårdats. De som är äldre multisjuka (=merparten av de döda) som inte är troligt att de skulle klara sig lägger man inte in i respirator. Bl.a. av etiska skäl då det skulle innebära förlängt lidande utan att det är till nytta för dem.
 
Jag funderar på om nya regeln om max 50 personer kommer påverka skolorna. Det är ju inte 50 personer per klass, men i lokalen/skolan rör sig ju många fler personer än så. Nån som hört något om det?
 
Det jag tycker är obehagligt är den höga dödligheten bland de som har fått intensivvård. 92 dödsfall av hittills 214 intensivvårdade patienter (givet att samtliga avlidna har fått genom genom den vårdkedjan, det är ju inte säkert).
Jag är inte helt men ganska säker på att många dött utan att passera intensiven. Källan är en kollega som är narkosläkare, de hade när vi träffades tidigare i veckan fått veta att endast en handfull dött på IVA. Men det kan ju ha ändrats. Är medelåldern så hög som 82 så är det nog ganska sanningsenlig info, men det betyder ju inte att detta är ofarligt för oss andra, det finns undantag..
 
En sak jag reflekterar över när jag läser en del frågor i tråden är att utifrån läget som är så bör ALLA verkligen ta del av och lyssna på de presskonferenser som sänds. Det är oerhört viktigt och även en av direktiven från myndigheter och regering att så göra. Många frågor här skulle tex inte behöva ställas, och det är stor skillnad att höra vad som sägs ”First hand” mot att sedan snappa upp fragment via andra media osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 343
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 600
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp