Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inte helt men ganska säker på att många dött utan att passera intensiven. Källan är en kollega som är narkosläkare, de hade när vi träffades tidigare i veckan fått veta att endast en handfull dött på IVA. Men det kan ju ha ändrats. Är medelåldern så hög som 82 så är det nog ganska sanningsenlig info, men det betyder ju inte att detta är ofarligt för oss andra, det finns undantag..
Det finns liten poäng att behandla redan svaga personer på IVA och förlänga deras lidande.
 
Var väl bara en tidsfråga innan sådana här rapporter skulle komma med tanke på deras sjukvårdssystem 🙁
Screenshot_20200327_193241.jpg
 
Ordningslagen gäller för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster. För dem är det FÖRBUD att vara över 50. För allt det andra, med privata fester, familjetillställningar osv. så är 50 en stark rekommendation. Där finns inte samma verktyg att regelrätt förbjuda.

Man talar om att man vill sätta "en ny norm" och då ha det hyfsat lika rakt över. Jag uppfattar det som en mängd personer som är rimlig att hålla koll på och kunna se till att lämpliga tilltag görs för att begränsa smittspridning inom den gruppen. Samtidigt säger de att det beror på förutsättningarna så i t.ex. en liten lokal så bör man hålla sig till betydligt mindre.

Det är här hänvisningen till sunda förnuftet kommer. Men vill inte sätta exakta siffror som ska vara svartvitt ok/ej ok, just för att uppmana till helhetsbedömning. Finns där riskgrupper, hur kan man organisera det praktiskt i lokalen, hur fungerar det att resa dit.

Sen uppfattar jag det som att de ska komma med mer konkreta riktlinjer kring vissa saker som det varit funderingar kring eller där folk upplevt problem. Ex. mataffärer och kollektivtrafiken för att det ska bli fungerande och tryggt. Någon sorts ansvar av den som har verksamheten att organisera och hålla koll så man kan förebygga och vid behov åtgärda trängsel låter det som. Något liknade restaurangreglerna för fler områden.

En mycket bra tanke måste jag säga. De verkar ha en tydlig linje om ett generellt tankemönster som de vill etablera. Inte en regel här och en där med godtyckliga avgränsningar. Så det ska bli lätt för alla att förstå modellen man ska använda när man värderar vad som är vettigt.
Att samma principiella modell ska gälla alla och sedan har var och en ansvaret att klura ut den bästa tillämpningen i sin vardag - oavsett om det gäller företagare eller privatpersoner.
Tack för förtydlingen! :up:
 
Nu har jag lyssnat ikapp båda presskonferenserna. Måste säga att jag gillar skarpt den stabilitet och samarbete som de har utvecklat enligt det som nu etablerats som "den svenska linjen".

De har en genomtänkt långsiktig linje. De gör medvetna avvägningar mellan vad som kan väntas ge effekt och vad folk kan väntas genomföra.
De verkar ha landat i en trygghet om att det är en bra linje de jobbar efter och att det är den som ska gälla lång tid framöver och allt eftersom finslipas ännu mer. Med justering av detaljer beroende på vad löpande utvärdering av situationen visar framöver.
De bollar ansvar och förtroende till oss. Samtidigt som de inskärper allvaret och lovar att försörja oss med de analyser och råd som behövs.
 
Jag funderar på det här med immunitet och risken för en andra våg i höst, det verkar ju som att folk får immunitet men hur stor är risken att det inte är samma variant som kommer tillbaka till hösten och det därför inte gör nån skillnad? Vet man om det va det som hände under spanska sjukan eller om det berodde på nåt annat att det blev värre andra vågen?
 
Jag ser inga hostande och snörvlande människor på stan.
Klart man kan handla och gå till frisören, varför skulle man inte göra det? Förutsatt att man inte har symtom alltså.
Att avboka frisörbesök t.ex. skadar ju frisören mest - som antagligen är småföretagare.
Ja givetvis om man är frisk. Tyvärr är det många som hostar rakt ut.
 
Skansen ägs visserligen av en stiftelse men huvudman för stiftelsen är staten så jag tror det är väldigt liten risk att Skansen i Stockholm inte kommer att finnas kvar i framtiden :)
I artikeln som länkades till tidigare så står det om likvidation om de inte får pengar innan sommaren, men om staten är huvudman - vad är det som händer då? Om det skulle hända alltså.
Gissar att djuren skulle gå bort i första hand :(
 
Vasamuseet är också utan pengar snart.
De är tydligen något så ovanligt som en myndighet med inte en endaste krona i anslagsfinansiering. Utan biljettintäkter är de luspanka och kan inte ens ge båten nödvändigt underhåll. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=7439350

Extremt sårbart sätt att lägga upp finansieringen av ett så unikt kulturarv. Rimligen borde det finnas en grundfinansiering som i vart fall räcker till båtens överlevnad. Och så kan en del av biljettintäkterna gå tillbaka till statskassan i efterhand istället.
 
I artikeln som länkades till tidigare så står det om likvidation om de inte får pengar innan sommaren, men om staten är huvudman - vad är det som händer då? Om det skulle hända alltså.
Gissar att djuren skulle gå bort i första hand :(
Staten finansierar redan idag till en del driften av Skansen, tar pengarna slut kommer staten gå in med mer. Jag skulle möjligen kunna tänka mig att de under en tid av ekonomiska skäl drar ned på utställningar och öppettider men även det har jag svårt att tro kommer ske.
 
Jag funderar på det här med immunitet och risken för en andra våg i höst, det verkar ju som att folk får immunitet men hur stor är risken att det inte är samma variant som kommer tillbaka till hösten och det därför inte gör nån skillnad? Vet man om det va det som hände under spanska sjukan eller om det berodde på nåt annat att det blev värre andra vågen?

Om jag inte minns galet så hade de som fick spanska sjukan första vågen viss immunitet och blev inte lika sjuka andra vågen (då betydligt fler dog). Vill även minnas att det fanns äldre som hade viss immunitet från tidigare epidemi av närbesläktat virus. Men detta kan jag bara backa med mina egna historiekunskaper så någon annan har säkert mer på fötterna.
 
Jag funderar på det här med immunitet och risken för en andra våg i höst, det verkar ju som att folk får immunitet men hur stor är risken att det inte är samma variant som kommer tillbaka till hösten och det därför inte gör nån skillnad? Vet man om det va det som hände under spanska sjukan eller om det berodde på nåt annat att det blev värre andra vågen?

Även Spanska sjukan och hur den spreds behandlas i programmet jag nämnde tidigare 😄 Värt att lyssna på .
 
:cry:
Jag är inte förvånad, och undrar om det inte hänt tidigare.
Men likväl fruktansvärt sorgligt :(
Jag misstänker också att mörkertalet är rätt stort 😞 vad man förstått så är det ju otäckt många som står utan sjukvårdsförsäkring, man får ju bara hoppas att dessa täcks upp på nåt sätt i stödpaketen staten planerar för.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 343
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 600
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp