Ordningslagen gäller för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster. För dem är det FÖRBUD att vara över 50. För allt det andra, med privata fester, familjetillställningar osv. så är 50 en stark rekommendation. Där finns inte samma verktyg att regelrätt förbjuda.
Man talar om att man vill sätta "en ny norm" och då ha det hyfsat lika rakt över. Jag uppfattar det som en mängd personer som är rimlig att hålla koll på och kunna se till att lämpliga tilltag görs för att begränsa smittspridning inom den gruppen. Samtidigt säger de att det beror på förutsättningarna så i t.ex. en liten lokal så bör man hålla sig till betydligt mindre.
Det är här hänvisningen till sunda förnuftet kommer. Men vill inte sätta exakta siffror som ska vara svartvitt ok/ej ok, just för att uppmana till helhetsbedömning. Finns där riskgrupper, hur kan man organisera det praktiskt i lokalen, hur fungerar det att resa dit.
Sen uppfattar jag det som att de ska komma med mer konkreta riktlinjer kring vissa saker som det varit funderingar kring eller där folk upplevt problem. Ex. mataffärer och kollektivtrafiken för att det ska bli fungerande och tryggt. Någon sorts ansvar av den som har verksamheten att organisera och hålla koll så man kan förebygga och vid behov åtgärda trängsel låter det som. Något liknade restaurangreglerna för fler områden.
En mycket bra tanke måste jag säga. De verkar ha en tydlig linje om ett generellt tankemönster som de vill etablera. Inte en regel här och en där med godtyckliga avgränsningar. Så det ska bli lätt för alla att förstå modellen man ska använda när man värderar vad som är vettigt.
Att samma principiella modell ska gälla alla och sedan har var och en ansvaret att klura ut den bästa tillämpningen i sin vardag - oavsett om det gäller företagare eller privatpersoner.