Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du svarade ju på ett inlägg som resonerade om varför det inte går att tänka i terner av ration mellan intensivvårdade och döda, som hade ålder som en förklarande faktor. Men om jag missförstod dig, så är ingen annan än jag gladare över det.
Den förklarande faktorn till varför dödstalen för IVA-vårdade inte kan baseras på de totala dödstalen angavs vara att många av de döda inte vårdats på IVA.
Åldern användes bara som en indirekt indikation på att uppgifterna från vännen kunde stämma.

Det är ingen som sagt att åldern är en självständig faktor i bedömningen av vilken behandling som ges. Men det finns ett statistiskt samband som säger att väldigt många i högre ålder inte är i skick att klara respiratorvården på ett bra sätt. (om man sedan kallar det för att vara svag eller något annat är av underordnad betydelse)
 
Den förklarande faktorn till varför dödstalen för IVA-vårdade inte kan baseras på de totala dödstalen angavs vara att många av de döda inte vårdats på IVA.
Åldern användes bara som en indirekt indikation på att uppgifterna från vännen kunde stämma.

Det är ingen som sagt att åldern är en självständig faktor i bedömningen av vilken behandling som ges. Men det finns ett statistiskt samband som säger att väldigt många i högre ålder inte är i skick att klara respiratorvården på ett bra sätt. (om man sedan kallar det för att vara svag eller något annat är av underordnad betydelse)

Ja, absolut. Jag tog nog fasta på ålder i onödigt hög utsträckning pga att jag hade statistik från svenska intensivvårdsregistret i bakhuvudet som jag kunde jämföra med. My bad.
 
Med tanke på att Corona skiter i vilket klimat de härjar i - se listan nedan på länder viruset är aktivt i - skulle jag inte satsa några större pengar på att det kommer ta sommarlov hos oss.

Visa bifogad fil 47695
Eftersom det på våra breddgrader (obs!) fungerar så att i princip alla luftvägsinfektioner mattas av i sin spridning under sommaren är det en trolig hypotes att även denna kommer att göra så.
Däremot är det oförutsägbart om det blir en lätt nedtrappning eller en mer märkbar svacka. (Det svarades på en fråga om det på presskonferensen igår)

Något lov (som en mer eller mindre total paus) siades det inte om där. Inte heller att avmattningen förväntades bli global. Låter som det kunde vara tankar som kommer av missförstånd/övertolkningar av vad avmattningen skulle innebära?
 
Om patienten redan är i palliativ vård så är ju saken solklar. Är det en brytpunktspatient så man ska man bedöma utifrån bl.a. reversibilitet och rimlig effekt (alltså om det finns någon rimlig chans att rädda liv) - om man inte på förhand har kunskap om patientens inställning att slippa. Bedöms behandlingseffekten som mycket liten så ska dock principen om att inte orsaka skada och lidande tillämpas. Men det var inte så jag läste det jag svarade på innan. Svaghet (t.ex. pga hög ålder och många bakomliggande sjukdomar) är i sig inte ett ensamt kriterium för en läkare att säga nej till intensivvård.
Med en så hög medelålder på de som dött finns det sannolikt många patienter bland de döda som haft sina brytpunktssamtal eftersom det uttalats att en majoritet haft bakomliggande riskfaktorer. Ålder i sig är sällan en riskfaktor för någonting annat än att dö inom en närmare framtid än en yngre person, men hög ålder gör att du exponerats för dina eventuella riskfaktorer under fler år.
 
Jag läste nyligen om att det fanns tusentals virus som när som helst kan mutera sig vidare. Fast de har funnits väldans länge, så det är liksom inte alldeles ny händelse eller ny kunskap.

Ja. vad bra att det inte är ny kunskap för dig^^. Ja forskare har vetat länge att virus kultiveras runtom i världen främst vid asien, afrika och regnskogsområden då virus tycker om fukt. Dock att fladdermössen är bärare på så många olika virus som kan hoppa ganska lätt på djur som människor sedan konsumerar eller hanterar är läskigt.
 
Ordet Korona har funnits länge på svenska, och så verkar ingen välja att stava det.
Det är två olika, självständigt genomförda inlån det handlar om. Även om båda råkar gå tillbaka på ett gemensamt ursprung (latinskt/grekiskt?)
Det är inget ovanligt med att "samma" ord kan lånas in flera gånger, i olika betydelser eller från olika språk.
Äldre låneord är oftare försvenskade än nya. Dels för att de kan påverkas under tiden, dels för att vi har lägre benägenhet att försvenska idag.
Eventuellt kan det äldre inlånet kommit via/påverkats av tyska och att ordet stavades med K där?
 
Du svarade ju på ett inlägg som resonerade om varför det inte går att tänka i terner av ration mellan intensivvårdade och döda, som hade ålder som en förklarande faktor. Men om jag missförstod dig, så är ingen annan än jag gladare över det.
Givetvis gjorde jag det även om det var ganska många inlägg mellan ditt där du drog in åldrar. Bara för att man svarar på ett inlägg innebär det inte att man håller med i synnerhet när man ger uttryck för en annan åsikt eller inte nämner den utan diskuterar ett närliggande ämne.

Oavsett om man anser att åldern kan användas för gränsdragning eller inte så är det en faktor som gör kroppen svagare så åldern spelar roll. Och man behandlar inte folk i respirator utan att göra en bedömning om det är en lämplig behandling som kan gangna personen.
 
Det är väl ändå rätt vanligt i Sverige att vi inte försvenskar stavningen av latinska ord?
(Corona är latin, inte engelska)

Fast när vi har ett etablerat svenskt ord tycker jag det kan användas. Det är liksom inte ett ”nytt” inlån. Och trots att Corona är latin tror jag engelska är det som driver stavningen här. Fast språkdetaljer är inte så viktiga i sammanhanget. Finland är bara bättre helt enkelt.:)
 
Fick precis reda på att jag hade besökare här sista helgen i februari, som då kom rakt från norra italien.

Plötsligt känns min sega influensa, kaffebryggarlungor och överjävliga hosta lite läskigare, och jag blir väldigt glad över att jag lever så isolerat som jag gör...
Hur länge har du varit sjuk? Har du feber också?
Oavsett vilket kanske det är dags att prata med 1177 om du har problem med lungorna och andningen? Och om du dessutom haft feber ett tag så är ju det också ett tecken. För mycket oro är inte bra men det är inte heller bra att inte ta hand om sig själv. Det kanske behöver kollas upp och kanske kan du få något som gör det lite lättare, kanske hostmedicin eller kortison om du som jag har slem i lungorna (påverkar andningen) som jag fick eller antibiotika om det är något annat med lungorna eller dylikt. Troligtvis är det ju ingen fara så försök att inte spinna iväg i oro men du förlorar inget på att ringa 1177 och be om råd och berätta hur det är :)
 
Har fått ett brev från neurologimottagningen jag hör till idag, det ena innehöll information i led med vad som står på svenska MS-sällskapets sida. Behandlingen i sig ökar inte risken att få en coronavirusinfektion, men däremot finns risken att det blir en kraftigare infektion. De ska även bedöma individuellt om behandlingen kan skjutas upp eller inte (i mitt fall var det på tapeten redan innan).

Sedan fanns det ett brev till, där mottagningen efterfrågade återkoppling gällande arbetssituationen, om det finns möjlighet att jobba hemifrån eller om en eventuell sjukskrivning behöver ske för att undvika risken att bli smittad av coronaviruset. Det här skiljer sig ju lite från de rekommendationerna gemene man får, där man ska stanna hemma vid symtom för att undvika att sprida smitta. Det känns på något vis läskigt att få ett brev om att undvika risken att bli smittad. Jag var ju medveten om det innan, men blir så svart på vitt.
Förstår att det känns jobbigt, men försök att inte oroa dig innan nu utan fokusera på att ta hand om dig själv och följa råden, då gör du allt som du kan och det är det viktiga. Stor kram :heart
 
Fast när vi har ett etablerat svenskt ord tycker jag det kan användas. Det är liksom inte ett ”nytt” inlån. Och trots att Corona är latin tror jag engelska är det som driver stavningen här. Fast språkdetaljer är inte så viktiga i sammanhanget. Finland är bara bättre helt enkelt.:)
Vi kan ju ta FIP som exempel. Stavningen med c har det nog "alltid" varit när det rör viruset: https://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/fip-hos-katt/
"Skriven av: Lotta Möller, leg. veterinär, 03 april 2014"
 
Hur länge har du varit sjuk? Har du feber också?
Oavsett vilket kanske det är dags att prata med 1177 om du har problem med lungorna och andningen? Och om du dessutom haft feber ett tag så är ju det också ett tecken. För mycket oro är inte bra men det är inte heller bra att inte ta hand om sig själv. Det kanske behöver kollas upp och kanske kan du få något som gör det lite lättare, kanske hostmedicin eller kortison om du som jag har slem i lungorna (påverkar andningen) som jag fick eller antibiotika om det är något annat med lungorna eller dylikt. Troligtvis är det ju ingen fara så försök att inte spinna iväg i oro men du förlorar inget på att ringa 1177 och be om råd och berätta hur det är :)
Jag är inne på andra omgången feber, har varit sjuk i lite drygt två veckor ca. Är i grunded frisk och stark, ingen riskgrupp och är långt ifrån dålig nog att belasta vården. Mycket vätska, vilar när jag hinner mellan lamningarna och så total isolering. Är inte speciellt lättskrämd 😁
 
Fast när vi har ett etablerat svenskt ord tycker jag det kan användas. Det är liksom inte ett ”nytt” inlån. Och trots att Corona är latin tror jag engelska är det som driver stavningen här. Fast språkdetaljer är inte så viktiga i sammanhanget. Finland är bara bättre helt enkelt.:)

Korona på svenska är ett ljusfenomen, en krans. Corona som i coronavirus refererar till latinets corona-krona, eftersom att viruset ser ut som en krona. Vill du försvenska coronavirus kan det alltså lika gärna vara kronvirus.

Det som driver valet av latin skulle jag säga är traditionen av latin inom medicin. Engelskan lånar också från latin, men många verkar tror att våra latinska ord kommer från engelskan för att de lånat samma ord.
 
Senast ändrad:
Fast när vi har ett etablerat svenskt ord tycker jag det kan användas. Det är liksom inte ett ”nytt” inlån. Och trots att Corona är latin tror jag engelska är det som driver stavningen här. Fast språkdetaljer är inte så viktiga i sammanhanget. Finland är bara bättre helt enkelt.:)
Om det är ett nytt ord eller ett gamalt kan diskuteras. Bara för det finns ett ord med liknande betydelse som uttalas på samma vis innebär inte att det är samma ord. Korona är ett ord som används tämligen sällan i sverige.

Och corna är namnet på en virusfamilj och korona används bland annat om de yttre delarna av solenns atmosfär. Jag ser inga som helst problem att hantera orden som två olika då de har olika betydelse.
 
Fast när vi har ett etablerat svenskt ord tycker jag det kan användas. Det är liksom inte ett ”nytt” inlån. Och trots att Corona är latin tror jag engelska är det som driver stavningen här. Fast språkdetaljer är inte så viktiga i sammanhanget. Finland är bara bättre helt enkelt.:)
Språkprocesser fungerar inte så helt enkelt. *fackterm för himlafenomen* och *fackterm för virustyp* är inte "samma ord" på det sättet för brukarna. (Varav en betydande del sannolikt inte aktivt använder, eller ens känner till, båda)

Däremot finns det argument för att stava med K om man hänvisar till att det allmänt borde försvenskas mer vid inlån. Norge är också ett föregångsland. :)
 
Jag är orolig för hur vården kommer att prioritera andra sjukdomar och prover än Covid-19 kopplade. Jag har en medicin som lätt blir giftig och farlig och fick nu i veckan hem ett brev att vi än så länge kan gå och ta våra blodprov regelbundet (jag ska men är ju sjuk) men att vården kanske prioriterar bort det trots förgiftningsrisken. Det skulle vara helt uppåt väggarna galet då vi fick hem ett brev från vårdenheten med varningar för allt som kan leda till döden pga medicinen vilket kan gå fort, det var ca 15 olika symtom som rabblades upp som man skulle söka akut för, olyckligtvis påminner flera av symtomen med Covid-19. Det går ju inte att montera ner all vård på vårdcentraler och laboratorier pga Covid-19. Vi som har andra sjukdomar då, ska vi utsättas för onödiga risker?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 343
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 600
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp