Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är inne på andra omgången feber, har varit sjuk i lite drygt två veckor ca. Är i grunded frisk och stark, ingen riskgrupp och är långt ifrån dålig nog att belasta vården. Mycket vätska, vilar när jag hinner mellan lamningarna och så total isolering. Är inte speciellt lättskrämd 😁
Det var skönt att höra att du är så pass okej.
 
Jag är orolig för hur vården kommer att prioritera andra sjukdomar och prover än Corona kopplade. Jag har en medicin som lätt blir giftig och farlig och fick nu i veckan hem ett brev att vi än så länge kan gå och ta våra blodprov regelbundet (jag ska men är ju sjuk) men att vården kanske prioriterar bort det trots förgiftningsrisken. Det skulle vara helt uppåt väggarna galet då vi fick hem ett brev från vårdenheten med varningar för allt som kan leda till döden pga medicinen vilket kan gå fort, det var ca 15 olika symtom som rabblades upp som man skulle söka akut för, olyckligtvis påminner flera av symtomen med Covid-19. Det går ju inte att montera ner all vård på vårdcentraler och laboratorier pga Corona. Vi som har andra sjukdomar då, ska vi utsättas för onödiga risker?
För mig låter det som förberedelse i syfte att förebygga risker.

Vi vet inte om en stor överbelastningssituation kommer att uppstå. (vi hoppas och kämpar för att så inte ska ske) OM det ändå skulle ske så är det bra att ha fått information som förbereder på vad man ska vara observant på för att då kunna söka vård/vidta annan rekommenderad åtgärd vid behov.

Att de dels har tänkt på frågan, dels skickar information skulle jag se mer som tecken på att det finns en planeringsprocess man kan vara trygg att den är genomtänkt, än anledning till oro för att det skulle ligga nära i tiden att ta bort provtagningen.
 
Jag funderar lite på hur Anders Tegnell definierar en flack kurva.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-vi-har-fortfarande-en-flack-uppgang/

Samtidigt som antalet döda fördubblas varannan dag i Sverige
https://www.nytimes.com/interactive...HxSz-Tr0x074ZvZtAENWPs-wab_CZEUGWG4oghd6aFEmk

Där Danmark fördubblas var fjärde dag, och Norge och Finnland inte är med i statistiken då det totala antalet dödsfall fortfarande är för lågt.

Han refererar till sjukdomsfallen och inte dödsfallen. Han jämför inte heller med Norge eller Finland utan med Italien och Spanien.

Dödsfallen speglar smittspridningen för flera veckor sedan och i fråga om den senaste fördubblingen kan man kanske vara lite kritisk då Stockholm la till ett betydande antal dödsfall retrokativt. Vill man tala om vad som händer nu, och sia i vad som händer framöver, måste man titta på konstaterade fall/förändingar i vårdbehov tex. Tegnell själv har säkert en underbygd tanke kring detta, svårigheten för honom är att omsätta det till något begripligt för gemene man.

Jag läste en intressant artikel om situationen i Schweiz. Att de börjar vara hoppfulla kring att att de lyckats platta till kurvan med sina åtgärder, som är skarpare än Sveriges men inte på nivå av total karantän.
De ser ingen förändring i dödsfall just, nu men däremot har de den senaste veckan sett att ökningstakten i antalet människor som är behov av vård har avtagit. Dödsfallen släpar såklart efter. Det påtalades även att det är svårt för allmänheten att tolka statistiken eftersom att det som redovisas idag speglar situationen för ett par dagar sedan, allt uppdateras inte i realtid osv. Antar att Sverige inte är mycket snabbare på att få ut statistik än någon annan.
 
Jag funderar lite på hur Anders Tegnell definierar en flack kurva.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-vi-har-fortfarande-en-flack-uppgang/

Samtidigt som antalet döda fördubblas varannan dag i Sverige
https://www.nytimes.com/interactive...HxSz-Tr0x074ZvZtAENWPs-wab_CZEUGWG4oghd6aFEmk

Där Danmark fördubblas var fjärde dag, och Norge och Finnland inte är med i statistiken då det totala antalet dödsfall fortfarande är för lågt.

Man pratar om folk som insjuknar och behöver vård i första hand, inte de som dör.
 
Jag har inte haft tid att sätta mig in i det senaste, påverkar detta med 50 pers även arbetsplatser?
Tänker på den samhällsnyttiga funktion där jag själv arbetar.
 
Det här är en segdragen historia, jag är inne på dag 16 med feber och har hostat lungorna ur mig i natt så jag gav upp och gick upp vid 3.

Läkaren sa när jag var på akuten i måndags att min sjukdom i bästa fall skulle nå kulmen inom en eller ett par dagar och då vända mot det bättre och mot helt frisk men än så länge är jag sjuk vilket han förutsåg var en stor risk med tanke på mitt tillstånd.

Men jag tycker nog att det går lite åt rätt håll i alla fall, vill intala mig det, det växlar under dagen hur jag mår, ibland känner jag mig jätte sjuk och ibland helt ok. Men det verkar som att man kan dras med Covid-19 ganska länge om man dessutom får lunginflammation som påföljd.

Läste att det kan ta 2 veckor i lindriga fall och 3-6 veckor vid allvarligare fall att bli frisk. Pratade med en sköterska på en mottagning jag tillhör och hon sa att man dessutom kan vara trött ett tag efter lunginflammationen även när man är frisk. Antar att samma gäller med Corona. Att kroppen kan vara trött även efter att jag blivit av med feber, andningsproblem och hosta. För det måste ju slita på kroppen att vara sjuk så pass länge.

Hur lång återhämtningstid brukar man behöva efter en liknande sjukdom? Räcker dom där 2 symtomfria dagarna eller kan jag känna av trötthet ännu längre tid?
 
Det här är en segdragen historia, jag är inne på dag 16 med feber och har hostat lungorna ur mig i natt så jag gav upp och gick upp vid 3.

Läkaren sa när jag var på akuten i måndags att min sjukdom i bästa fall skulle nå kulmen inom en eller ett par dagar och då vända mot det bättre och mot helt frisk men än så länge är jag sjuk vilket han förutsåg var en stor risk med tanke på mitt tillstånd.

Men jag tycker nog att det går lite åt rätt håll i alla fall, vill intala mig det, det växlar under dagen hur jag mår, ibland känner jag mig jätte sjuk och ibland helt ok. Men det verkar som att man kan dras med Covid-19 ganska länge om man dessutom får lunginflammation som påföljd.

Läste att det kan ta 2 veckor i lindriga fall och 3-6 veckor vid allvarligare fall att bli frisk. Pratade med en sköterska på en mottagning jag tillhör och hon sa att man dessutom kan vara trött ett tag efter lunginflammationen även när man är frisk. Antar att samma gäller med Corona. Att kroppen kan vara trött även efter att jag blivit av med feber, andningsproblem och hosta. För det måste ju slita på kroppen att vara sjuk så pass länge.

Hur lång återhämtningstid brukar man behöva efter en liknande sjukdom? Räcker dom där 2 symtomfria dagarna eller kan jag känna av trötthet ännu längre tid?
Du får nog räkna med längre tid än 2 dagar för återhämtning men exakt hur länge är nog individuellt
 
Han refererar till sjukdomsfallen och inte dödsfallen. Han jämför inte heller med Norge eller Finland utan med Italien och Spanien.

Dödsfallen speglar smittspridningen för flera veckor sedan och i fråga om den senaste fördubblingen kan man kanske vara lite kritisk då Stockholm la till ett betydande antal dödsfall retrokativt. Vill man tala om vad som händer nu, och sia i vad som händer framöver, måste man titta på konstaterade fall/förändingar i vårdbehov tex. Tegnell själv har säkert en underbygd tanke kring detta, svårigheten för honom är att omsätta det till något begripligt för gemene man.

Jag läste en intressant artikel om situationen i Schweiz. Att de börjar vara hoppfulla kring att att de lyckats platta till kurvan med sina åtgärder, som är skarpare än Sveriges men inte på nivå av total karantän.
De ser ingen förändring i dödsfall just, nu men däremot har de den senaste veckan sett att ökningstakten i antalet människor som är behov av vård har avtagit. Dödsfallen släpar såklart efter. Det påtalades även att det är svårt för allmänheten att tolka statistiken eftersom att det som redovisas idag speglar situationen för ett par dagar sedan, allt uppdateras inte i realtid osv. Antar att Sverige inte är mycket snabbare på att få ut statistik än någon annan.
Italien ser ju också ut att börja flacka sin kurva av insjuknade även om vi pratar enorma siffror där och stigande dödstal som troligen kommer att släpa länge.

Jag har kikat lite på Holland och Belgien som är ungefär som Sverige i befolkning, Holland något mer. De låg i nivå på sjuka och döda med Sverige när de införde restriktioner den 15 resp 18:e mars. (Även antal tester/capita men de är inte uppdaterade sedan dess) Ingen av deras siffror ser idag så kul ut och vida överstiger Sverige även i dödstal. Detta skulle i en amatöranalys tyda på vikten av att hålla avstånd då båda länderna är enormt mycket mer trångbodda än de nordiska länderna tex.
 
Italien ser ju också ut att börja flacka sin kurva av insjuknade även om vi pratar enorma siffror där och stigande dödstal som troligen kommer att släpa länge.

Jag har kikat lite på Holland och Belgien som är ungefär som Sverige i befolkning, Holland något mer. De låg i nivå på sjuka och döda med Sverige när de införde restriktioner den 15 resp 18:e mars. (Även antal tester/capita men de är inte uppdaterade sedan dess) Ingen av deras siffror ser idag så kul ut och vida överstiger Sverige även i dödstal. Detta skulle i en amatöranalys tyda på vikten av att hålla avstånd då båda länderna är enormt mycket mer trångbodda än de nordiska länderna tex.

I Sverige har vi ju fördelen av att vi inte är lika trångbodda som du säger. Samt tror jag även att en viss kulturell skillnad är till vår fördel. Vi svenskar är ju inte det folk i världen som är mest sociala. Det finns ju en anledning till att vissa memes om svenskar finns t.ex. Waiting for the bus like a swede.
 
Jag funderar lite på hur Anders Tegnell definierar en flack kurva.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-vi-har-fortfarande-en-flack-uppgang/

Samtidigt som antalet döda fördubblas varannan dag i Sverige
https://www.nytimes.com/interactive...HxSz-Tr0x074ZvZtAENWPs-wab_CZEUGWG4oghd6aFEmk

Där Danmark fördubblas var fjärde dag, och Norge och Finnland inte är med i statistiken då det totala antalet dödsfall fortfarande är för lågt.
Siffror från ett så litet antal dagar (4?) när de varierar så mycket pga de små talen? Dessutom påverkat av den efterrapportering som Stockholm gjorde igår (när det särskilt påpekades att alla dessa inte skett den dagen utan under en period innan) Undrar också varifrån de fått siffran 105 när FHMs senaste rapportering är 92? (Tar du bort den sista punkten är kurvan inte på varannandagslinjen)

Som nämnts av @Sedna talade AT om smittade, inte dödsfall. Och använde flack som relativ beskrivning jämfört med andra länder och i förhållande till befarade alternativa scenarier, inte som en absolut beskrivning

Titta på denna bild över antalet smittade. Det är inte någon fördubbling varannan dag. Inte sämre än Norge/Danmark. Och en skillnad mot Italien-Spanien-Frankrike etc.
 
Siffror från ett så litet antal dagar (4?) när de varierar så mycket pga de små talen? Dessutom påverkat av den efterrapportering som Stockholm gjorde igår (när det särskilt påpekades att alla dessa inte skett den dagen utan under en period innan) Undrar också varifrån de fått siffran 105 när FHMs senaste rapportering är 92? (Tar du bort den sista punkten är kurvan inte på varannandagslinjen)

Som nämnts av @Sedna talade AT om smittade, inte dödsfall. Och använde flack som relativ beskrivning jämfört med andra länder och i förhållande till befarade alternativa scenarier, inte som en absolut beskrivning

Titta på denna bild över antalet smittade. Det är inte någon fördubbling varannan dag. Inte sämre än Norge/Danmark. Och en skillnad mot Italien-Spanien-Frankrike etc.

Enligt den så ligger vi ju just nu i en fördubbling var 5:e dag. Först steg kurvan ganska brant men de senaste dagarna verkar den faktiskt ha planat ut lite. Från en fördubbling varannan dag till var 5:e. Om jag tolkar bilden rätt.

USAs ser ju helt förskräcklig ut :(
 
Det här är en segdragen historia, jag är inne på dag 16 med feber och har hostat lungorna ur mig i natt så jag gav upp och gick upp vid 3.

Läkaren sa när jag var på akuten i måndags att min sjukdom i bästa fall skulle nå kulmen inom en eller ett par dagar och då vända mot det bättre och mot helt frisk men än så länge är jag sjuk vilket han förutsåg var en stor risk med tanke på mitt tillstånd.

Men jag tycker nog att det går lite åt rätt håll i alla fall, vill intala mig det, det växlar under dagen hur jag mår, ibland känner jag mig jätte sjuk och ibland helt ok. Men det verkar som att man kan dras med Covid-19 ganska länge om man dessutom får lunginflammation som påföljd.

Läste att det kan ta 2 veckor i lindriga fall och 3-6 veckor vid allvarligare fall att bli frisk. Pratade med en sköterska på en mottagning jag tillhör och hon sa att man dessutom kan vara trött ett tag efter lunginflammationen även när man är frisk. Antar att samma gäller med Corona. Att kroppen kan vara trött även efter att jag blivit av med feber, andningsproblem och hosta. För det måste ju slita på kroppen att vara sjuk så pass länge.

Hur lång återhämtningstid brukar man behöva efter en liknande sjukdom? Räcker dom där 2 symtomfria dagarna eller kan jag känna av trötthet ännu längre tid?

Jag hade en vanlig influensa för några år sen. 40 graders feber i 5 dagar. Jag var tvungen att vara hemma från jobb i två veckor. Det tog en hel vecka efter den febern innan jag fått tillbaka energin tillräckligt. Jag tror att du ska ställa in dig på att det kommer ta tid innan du känner dig som vanligt igen. Det kommer vara en period då du känner dig frisk men trött.
 
Jag funderar lite på hur Anders Tegnell definierar en flack kurva.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-vi-har-fortfarande-en-flack-uppgang/

Samtidigt som antalet döda fördubblas varannan dag i Sverige
https://www.nytimes.com/interactive...HxSz-Tr0x074ZvZtAENWPs-wab_CZEUGWG4oghd6aFEmk

Där Danmark fördubblas var fjärde dag, och Norge och Finnland inte är med i statistiken då det totala antalet dödsfall fortfarande är för lågt.

När du skriver Anders Tegnell, så antar jag att du menar Folkhälsomyndigheten? AT är en representant inkl ett språkrör för FHM - inte en enskild individ som styr och bestämmer över FHM .
 
Korona på svenska är ett ljusfenomen, en krans. Corona som i coronavirus refererar till latinets corona-krona, eftersom att viruset ser ut som en krona. Vill du försvenska coronavirus kan det alltså lika gärna vara kronvirus.

Det som driver valet av latin skulle jag säga är traditionen av latin inom medicin. Engelskan lånar också från latin, men många verkar tror att våra latinska ord kommer från engelskan för att de lånat samma ord.

För mig blir det ett cirkelresonemang kring ett ord med exakt samma betydelse. Men kanske är det rimligare med den medicinska traditionen, även om jag starkt föredrar att inte låna ord utan att göra dem svenska även i stavning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 343
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 600
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp