Dagens inlägg i den blogg jag länkade till tidigare tar intressant nog just upp samma teori som jag hade och visar det i en bra kurva och med bra förklaring. Det är ju fortfarande ingen sanning men han visar på det jag menade.
Om två veckor när USAs dödsfall hunnit ikapp ligger de i samma/högre nivå av döda per miljon invånare än vad Italien gör idag. Detta då efter lika lång tid in i smittan.
Detta förutsätter, som han skriver, också att USA vidtar samma åtgärder NU som Italien gjorde då, annars kan det går... hur som helst.
Här är dagens inlägg.
https://www.motherjones.com/kevin-d...-growth-in-western-countries-march-27-update/
Jag önskar att människor som bloggskrivaren skulle sluta att fixera sig på att jämföra länder med en sådan skillnad i befolkningsmängd, som t.ex USA och Italien.
Vore det riktigt att göra så skulle vi just nu vara upp över öronen oroade över situationen i San Marino; med sina 619 döda på miljonen invånare så är de överlägset världsvärst.
Att jämföra med Italiens 151, Sveriges 10 - eller USA's stillsamma chillande nere på 5.
Coronaviruset är allt annat är jämt utspritt över varken Italien eller USA. Eller i någon annat land heller, för den delen.
Sveriges 10 döda på miljonen invånare ser ju värre ut om man tittar på Stockholm läns 26.50 döda på samma miljon.
Bloggskrivaren tror att Italien kommer peaka i början på april, och att USA ligger två veckor efter.
"With no way of predicting the peak based on the US trendline, my best guess is that we’re on the Italian path but two or three weeks behind. I figure they’ll peak in early April, which means we’ll peak in mid-April. Maybe."
Men bloggskrivaren har gjort samma fel som så många andra privattyckare. Stirrat sig blind på en enda siffra, och hur den ändra sig från dag till dag. Death Toll of the United States.
Men tyvärr, det han egentligen gör är att han använder (Metropolitan Area of) New Yorks ökning i sin ekvation. Det är fullt möjligt att New York State peakar i mitten på april.
Det trodde åtminstone deras guvenör Cuomo i gårdagens pressbriefing;
"Apex of hospital need could be in 21 days from now in New York."
Men det är New York City.
Ute i övriga New York State så har ännu inte pandemin fått fäste. Inte heller i en majoritet av landets övriga stater. Storstad efter storstad i USA larmar nu om en explosionsartad ökning av coronafall. Detroit. Chicago. New Orleans.
De kommer inte peaka i mid April. De kommer senare.
Om man ska jämföra USA med något så är det Europa.
50 helt olika stater med sina olika förutsättningar - mot ungefär 50 helt olika länder med sina olika förutsättningar. Vi är så i olika fas i våra utbrott här i Europa, precis som USA's stater är där.
Här får du en drös diagram från New York Times som visar hur hur man vrider och vänder på statistiken för en hoper storstadsområden i USA, plus har Wuhan (inte Kina eller Hubei) och Lombardiet (inte Italien) med som jämförelse på områden som gått illa och gått längre än i USA.
https://www.nytimes.com/interactive...action=click&module=Spotlight&pgtype=Homepage