Jag tycker Sveriges sätt är bra och lagom (såklart som svensk
) men också realistiskt. Att stänga ner alla skolor osv kommer att skapa problem när stora delar av arbetskraften tvingas stanna hemma, samtidigt som +70 inte kommer sluta gå och handla, fika och umgås. Vad ska myndigheterna göra? Skicka in polis med munskydd och skyddsutrustning för att skingra ett gäng pensionärer som sitter och fikar? Vet inte om just svenska +70 är ovanligt envisa eller dumdristiga.
Kanske för att Sverige inte har upplevt en stor nationell kris som våra grannländer under WWII så har äldre aldrig upplevt skarpt läge och beteendet allmänt är lite annorlunda. Jag vill inte ha tillbaka covid igen när karantänen avslutas, utan hårt nog, om de är så dumma att riskgrupperna inte bryr sig (jag är själv i en) så bryr jag mig inte om dom, ärligt. Det kan inte direkt ha undgått någon som inte redan är en prepper och lever i en bunker i skogen i Norrland att det finns corona i Sverige just nu och vilka regler som gäller. Särskilt inte gammalsvenskar som kan tala, läsa och skriva svenska flytande.