Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Italien ser ju också ut att börja flacka sin kurva av insjuknade även om vi pratar enorma siffror där och stigande dödstal som troligen kommer att släpa länge.

Jag har kikat lite på Holland och Belgien som är ungefär som Sverige i befolkning, Holland något mer. De låg i nivå på sjuka och döda med Sverige när de införde restriktioner den 15 resp 18:e mars. (Även antal tester/capita men de är inte uppdaterade sedan dess) Ingen av deras siffror ser idag så kul ut och vida överstiger Sverige även i dödstal. Detta skulle i en amatöranalys tyda på vikten av att hålla avstånd då båda länderna är enormt mycket mer trångbodda än de nordiska länderna tex.
Om jag uppfattade Tegnell rätt igår så jämförde han med när Italien, Spanien m.fl. var i läge att spridningen verkligen tog fart och konstaterade att vi inte är där ännu. Om det beror på att vi ligger senare i förloppet eller på att vi faktiskt lyckas med att påverka genom insatserna (eller båda) går inte att veta förrän senare. (viss reservation för tolkning ur minnet dock)

Personligen tror jag det spelat roll att man kunnat gå ut med rekommendationerna "håll avstånd" resp "var hemma vid symtom" såpass tidigt, innan det hunnit bli någon betydande samhällsspridning. (jfr. Italien) Och att svenskarna troligen följt dem bättre och snabbare än andra. Mer otacksam uppgift att få ner en redan pågående spridning än att dämpa en ökning.
 
Socialstyrelsen publicerade igår en nationell vägledning om principer för prioritering inom intensivvård under extraordinära förhållanden, som hjälp för läkare att göra bedömningar och prioriteringar.
 
Det här är en segdragen historia, jag är inne på dag 16 med feber och har hostat lungorna ur mig i natt så jag gav upp och gick upp vid 3.

Läkaren sa när jag var på akuten i måndags att min sjukdom i bästa fall skulle nå kulmen inom en eller ett par dagar och då vända mot det bättre och mot helt frisk men än så länge är jag sjuk vilket han förutsåg var en stor risk med tanke på mitt tillstånd.

Men jag tycker nog att det går lite åt rätt håll i alla fall, vill intala mig det, det växlar under dagen hur jag mår, ibland känner jag mig jätte sjuk och ibland helt ok. Men det verkar som att man kan dras med Covid-19 ganska länge om man dessutom får lunginflammation som påföljd.

Läste att det kan ta 2 veckor i lindriga fall och 3-6 veckor vid allvarligare fall att bli frisk. Pratade med en sköterska på en mottagning jag tillhör och hon sa att man dessutom kan vara trött ett tag efter lunginflammationen även när man är frisk. Antar att samma gäller med Corona. Att kroppen kan vara trött även efter att jag blivit av med feber, andningsproblem och hosta. För det måste ju slita på kroppen att vara sjuk så pass länge.

Hur lång återhämtningstid brukar man behöva efter en liknande sjukdom? Räcker dom där 2 symtomfria dagarna eller kan jag känna av trötthet ännu längre tid?

Räknar du med alla symptom så räcker det förmodligen, trötthet är också ett symptom.
 
Enligt den så ligger vi ju just nu i en fördubbling var 5:e dag. Först steg kurvan ganska brant men de senaste dagarna verkar den faktiskt ha planat ut lite. Från en fördubbling varannan dag till var 5:e. Om jag tolkar bilden rätt.

USAs ser ju helt förskräcklig ut :(
Jag tror att knäcken på kurvan kan hänga ihop med när man ändrade principerna för provtagningen och att de siffrorna inte direkt kan jämföras före och efter?

Framför allt att den tendensen som råder nu är såpass stabil ser jag som positivt.
Snarare strax över fyra dagar för en fördubbling läser jag det som. Sen kommer ju även en stabil kurva att betyda mer och mer folk på sjukhuset ett bra tag till. Det är lätt att tänka bort hur stor ökning det ändå är när det är logaritmisk skala i diagrammet.
 
Har fått ett brev från neurologimottagningen jag hör till idag, det ena innehöll information i led med vad som står på svenska MS-sällskapets sida. Behandlingen i sig ökar inte risken att få en coronavirusinfektion, men däremot finns risken att det blir en kraftigare infektion. De ska även bedöma individuellt om behandlingen kan skjutas upp eller inte (i mitt fall var det på tapeten redan innan).

Sedan fanns det ett brev till, där mottagningen efterfrågade återkoppling gällande arbetssituationen, om det finns möjlighet att jobba hemifrån eller om en eventuell sjukskrivning behöver ske för att undvika risken att bli smittad av coronaviruset. Det här skiljer sig ju lite från de rekommendationerna gemene man får, där man ska stanna hemma vid symtom för att undvika att sprida smitta. Det känns på något vis läskigt att få ett brev om att undvika risken att bli smittad. Jag var ju medveten om det innan, men blir så svart på vitt.

Jag tillhör Örebro, här har vi inte hört någonting. Går på mabthera men har själv valt att avsluta behandlingen då jag har väldigt mycket biverkningar och ligger lågt i b celler. Fick sista infusionen förra sommaren, hade läkarbesök i veckan nu, de vet ju inte så mycket. Han sa typ att jag inte har lättare att bli sjuk men antagligen kommer drabbas lite hårdare om jag smittas :crazy:
 
Om jag uppfattade Tegnell rätt igår så jämförde han med när Italien, Spanien m.fl. var i läge att spridningen verkligen tog fart och konstaterade att vi inte är där ännu. Om det beror på att vi ligger senare i förloppet eller på att vi faktiskt lyckas med att påverka genom insatserna (eller båda) går inte att veta förrän senare. (viss reservation för tolkning ur minnet dock)

Personligen tror jag det spelat roll att man kunnat gå ut med rekommendationerna "håll avstånd" resp "var hemma vid symtom" såpass tidigt, innan det hunnit bli någon betydande samhällsspridning. (jfr. Italien) Och att svenskarna troligen följt dem bättre och snabbare än andra. Mer otacksam uppgift att få ner en redan pågående spridning än att dämpa en ökning.
Det var lite fel av mig att säga att Italien flackat sin kurva, i det här sammanhanget. Jag var nog bara glad över att deras procentuella ökning minskat de senaste dagarna. De har ju haft den kurvan vi strävar efter att inte få. Så fel att nämna det här, det kan förvilla.

Jag tror också som du säger, svenskar, generellt, är följsamma. Som de sa igår att även om siffran varit 500 pers förut så har evenemang med långt färre än så ändå ställts in. Som ett ex.

Edit; jag kollar denna blog en del. Han gör lite olika intressanta kurvor och jämförelser.
https://www.motherjones.com/author/kevin-drum/
Som denna som visar Italiens procentuella insjuknande över rullande fyra dagar vilket ger en bättre bild än dagliga siffror.
https://www.motherjones.com/kevin-d...-growth-in-western-countries-march-25-update/
 
Senast ändrad:
Jag tillhör Örebro, här har vi inte hört någonting. Går på mabthera men har själv valt att avsluta behandlingen då jag har väldigt mycket biverkningar och ligger lågt i b celler. Fick sista infusionen förra sommaren, hade läkarbesök i veckan nu, de vet ju inte så mycket. Han sa typ att jag inte har lättare att bli sjuk men antagligen kommer drabbas lite hårdare om jag smittas :crazy:
Jo, det om att man inte har lättare att bli sjuk, men förmodligen kommer drabbas hårdare stämmer ju överens med innehållet i mitt brev, och texten från svenska MS-sällskapet. Gå in och läs där om du inte gjort :)
 
Om jag uppfattade Tegnell rätt igår så jämförde han med när Italien, Spanien m.fl. var i läge att spridningen verkligen tog fart och konstaterade att vi inte är där ännu. Om det beror på att vi ligger senare i förloppet eller på att vi faktiskt lyckas med att påverka genom insatserna (eller båda) går inte att veta förrän senare. (viss reservation för tolkning ur minnet dock)

Personligen tror jag det spelat roll att man kunnat gå ut med rekommendationerna "håll avstånd" resp "var hemma vid symtom" såpass tidigt, innan det hunnit bli någon betydande samhällsspridning. (jfr. Italien) Och att svenskarna troligen följt dem bättre och snabbare än andra. Mer otacksam uppgift att få ner en redan pågående spridning än att dämpa en ökning.

Svenskar är nog tacksamma att leda i detta, vi är i grunden ganska socialt distanserade. Det finns en tydlig kulturskillnad där jämfört med t.ex. Italien och Spanien som t.ex. kindpussas och umgås över generationerna på ett annat sätt.
 
Det var lite fel av mig att säga att Italien flackat sin kurva, i det här sammanhanget. Jag var nog bara glad över att deras procentuella ökning minskat de senaste dagarna. De har ju haft den kurvan vi strävar efter att inte få. Så fel att nämna det här, det kan förvilla.

Jag tror också som du säger, svenskar, generellt, är följsamma. Som de sa igår att även om siffran varit 500 pers förut så har evenemang med långt färre än så ändå ställts in. Som ett ex.

Edit; jag kollar denna blog en del. Han gör lite olika intressanta kurvor och jämförelser.
https://www.motherjones.com/author/kevin-drum/
Som denna som visar Italiens procentuella insjuknande över rullande fyra dagar vilket ger en bättre bild än dagliga siffror.
https://www.motherjones.com/kevin-d...-growth-in-western-countries-march-25-update/
Förstod det. (tror inte det är direkt fel att säga att den flackat relativt tidigare utseende; men kanske har potential att kunna missförstås?)
Tänkte mest komplettera iakttagelsen med att (jag tror) jämförelsen inte gjordes direkt med hur det ser ut i de länderna just idag.

Har USA en underrapportering av dödsfall bland de som står utanför sjukvården pga de aldrig identifieras som covid-19-relaterade, eller varför skulle de annars hamna lågt?

Vad finns det för förklaringar till att Spanien är så fruktansvärt mycket värre? Motsvaras det av en liknande kurva för smittade också eller är det dödligheten som är så mycket större?
 
Svenskar är nog tacksamma att leda i detta, vi är i grunden ganska socialt distanserade. Det finns en tydlig kulturskillnad där jämfört med t.ex. Italien och Spanien som t.ex. kindpussas och umgås över generationerna på ett annat sätt.
Tror mer det handlar om att "ledbarheten" är bra oavsett vad det gäller, och att det är den kulturskillnaden som slår igenom, snarare än vilket beteende man har utan direktiv. Men i den enskilda situationen är det ju en komplex samverkan av många olika faktorer som inte alltid kan separeras enkelt. :)
 
Har USA en underrapportering av dödsfall bland de som står utanför sjukvården pga de aldrig identifieras som covid-19-relaterade, eller varför skulle de annars hamna lågt?

Vad finns det för förklaringar till att Spanien är så fruktansvärt mycket värre? Motsvaras det av en liknande kurva för smittade också eller är det dödligheten som är så mycket större?

Min teori gällande USA är att deras dödssiffra är att den är eftersläpande. De hade dödsfall relativt tidigt och kom då in i statistiken medan sen dröjde det innan smittan tog fart och gjorde det med besked. Så min gissning är att om någon vecka när dödsfallen kommer in bland de som insjuknande när superaccelartionen kom, så kommer deras dödskurva också sticka iväg.
Detta är igen, mina amatörteorier så ingen tar dessa för sanning. ;)
 
Enligt mina föräldrar som bor permanent i Portugal och läser italienska och spanka nyheter lite mer frekvent än vi här i Sverige ofta gör så finns det teorier om att deras situation till största delen beror på hur deras regering har agerat samt hur folket har svarat på rekommendationerna. När man började stänga städer och regioner så var det en stor del människor som svarade med att lämna områdena och flytta till vänner och familj i andra delar av landet istället för att acceptera karantänen och bli hemma, därmed också ta med sig smittan dit. Istället för att folk blir hemma och isolerar sig enskilt så samlar man hela familjen i ett hus med planen att man ska vänta ut karantänen tillsammans, vilket bara får till effekt att ännu fler blir sjuka.
 
Tror mer det handlar om att "ledbarheten" är bra oavsett vad det gäller, och att det är den kulturskillnaden som slår igenom, snarare än vilket beteende man har utan direktiv. Men i den enskilda situationen är det ju en komplex samverkan av många olika faktorer som inte alltid kan separeras enkelt. :)

Ja visst är det samverkande faktorer, om vi ser till ledbarheten förstärker det den redan befintliga kulturskillnaden avseende social distansering.
 
Han refererar till sjukdomsfallen och inte dödsfallen. Han jämför inte heller med Norge eller Finland utan med Italien och Spanien.

Dödsfallen speglar smittspridningen för flera veckor sedan och i fråga om den senaste fördubblingen kan man kanske vara lite kritisk då Stockholm la till ett betydande antal dödsfall retrokativt. Vill man tala om vad som händer nu, och sia i vad som händer framöver, måste man titta på konstaterade fall/förändingar i vårdbehov tex. Tegnell själv har säkert en underbygd tanke kring detta, svårigheten för honom är att omsätta det till något begripligt för gemene man.

Jag läste en intressant artikel om situationen i Schweiz. Att de börjar vara hoppfulla kring att att de lyckats platta till kurvan med sina åtgärder, som är skarpare än Sveriges men inte på nivå av total karantän.
De ser ingen förändring i dödsfall just, nu men däremot har de den senaste veckan sett att ökningstakten i antalet människor som är behov av vård har avtagit. Dödsfallen släpar såklart efter. Det påtalades även att det är svårt för allmänheten att tolka statistiken eftersom att det som redovisas idag speglar situationen för ett par dagar sedan, allt uppdateras inte i realtid osv. Antar att Sverige inte är mycket snabbare på att få ut statistik än någon annan.

Vi får ju verkligen hoppas att vi inte hamnar där Spanien är som måste lagra döda i ishallar! Så att jämföra med Spanien och Italien är att sätta ribban lite lågt kan jag tycka. Att titta på antalet konstaterade fall är ju meningslöst eftersom nästan inget land testar tillräckligt mycket. Jag har inte följt med i utvecklingen i antal inlagda i Sverige så kan inte säga något om den kurvan.

Jag misstror inte Tegnell, och ett kort snabbt förlopp kanske är lika bra som ett utdraget, räknat i kronor och liv. Men jag tror vi använder "flack" lite olika.
 
Det känns som att det är väldigt stor del unga friska som dör/blir allvarligt sjuka i USA? Jag vet att det alltid kommer vara en viss andel som är helt utanför riskgrupperna som dör men både i Sverige och Italien verkar det ju ändå som att det är äldre eller de med underliggande sjukdomar som inte klarar sig, såg även att dom trodde att det kunde spela in hur stor "dos" smitta man fått vilket gör det rimligt att just sjukvårdspersonal dött trots att de inte var i riskgrupperna i övrigt, men det förklarar inte just USA.

Kanske finns det en del som tillhör riskgrupper utan att de själva vet om det pga sjukvården? eller så vågar man inte åka till sjukhus och då är det för sent när man väl kommer in?
 
Det känns som att det är väldigt stor del unga friska som dör/blir allvarligt sjuka i USA? Jag vet att det alltid kommer vara en viss andel som är helt utanför riskgrupperna som dör men både i Sverige och Italien verkar det ju ändå som att det är äldre eller de med underliggande sjukdomar som inte klarar sig, såg även att dom trodde att det kunde spela in hur stor "dos" smitta man fått vilket gör det rimligt att just sjukvårdspersonal dött trots att de inte var i riskgrupperna i övrigt, men det förklarar inte just USA.

Kanske finns det en del som tillhör riskgrupper utan att de själva vet om det pga sjukvården? eller så vågar man inte åka till sjukhus och då är det för sent när man väl kommer in?
Min högst personliga gissning i sammanhanget är att hälsan spelar in oerhört. USA har om jag minns rätt den absolut största mängden överviktiga personer sett till folkmängden, med allt vad det innebär av blodtryck, colesterol och annat som påverkas negativt av en ohälsosam vikt och dålig mat. Sen finns det inte allmän sjukvård i USA som det finns här. I takt med att jobben försvinner så försvinner folks sjukförsäkringar och man drar sig för att uppsöka vård eftersom det kostar mer än vad man klarar av. När jag läser och hör om USA ur en hälso- och sjukvårdsaspekt så får jag alltid intrycket av att samhället är väldigt mycket "survival of the fittest", "every man for himself" osv vilket får stora koncekvenser i lägen som detta när samthället snarare behöver hjälpas åt för att klara det.
 
Vi får ju verkligen hoppas att vi inte hamnar där Spanien är som måste lagra döda i ishallar! Så att jämföra med Spanien och Italien är att sätta ribban lite lågt kan jag tycka. Att titta på antalet konstaterade fall är ju meningslöst eftersom nästan inget land testar tillräckligt mycket. Jag har inte följt med i utvecklingen i antal inlagda i Sverige så kan inte säga något om den kurvan.

Jag misstror inte Tegnell, och ett kort snabbt förlopp kanske är lika bra som ett utdraget, räknat i kronor och liv. Men jag tror vi använder "flack" lite olika.
Ett kort, snabbt förlopp kommer innebära fler döda pga att sjukvården då inte kan ta hand om folk. Därav att man vill flacka ut kurvan och försöka hålla antalet som är sjuka samtidigt lågt, helst då under vad sjukvården kan hantera så att de som behöver vård kan få det.
20200328_124131.jpg
 
Senast ändrad:
Vi får ju verkligen hoppas att vi inte hamnar där Spanien är som måste lagra döda i ishallar! Så att jämföra med Spanien och Italien är att sätta ribban lite lågt kan jag tycka. Att titta på antalet konstaterade fall är ju meningslöst eftersom nästan inget land testar tillräckligt mycket. Jag har inte följt med i utvecklingen i antal inlagda i Sverige så kan inte säga något om den kurvan.

Jag misstror inte Tegnell, och ett kort snabbt förlopp kanske är lika bra som ett utdraget, räknat i kronor och liv. Men jag tror vi använder "flack" lite olika.
Med allmän smittspridning och såpass många fall det gäller, och det urvalet som provtagningen baserar sig på i vart fall i Sverige, så borde antalet bekräftade fall vara relativt representativt.
Även om man inte vet de absoluta siffrorna så är det ändå utvecklingskurvan som är det intressanta i de flesta sammanhang. Exakt hur stor andel som blir sjuka med endast milda symptom spelar inte så stor roll för de större krishanteringsfrågorna.
Varför skulle den informationen skulle vara värdelös? Speciellt om man använder lite statistiska metoder för att bearbeta siffrorna innan man drar slutsatser.

Om du inte hänger upp dig på den semantiska definitionen av "flack" utan tittar på vad han verkligen sade och de jämförelser som han beskrev så kan du värdera informationsinnehållet istället för ordvalet.
 
Det var lite fel av mig att säga att Italien flackat sin kurva, i det här sammanhanget. Jag var nog bara glad över att deras procentuella ökning minskat de senaste dagarna. De har ju haft den kurvan vi strävar efter att inte få. Så fel att nämna det här, det kan förvilla.

Jag tror också som du säger, svenskar, generellt, är följsamma. Som de sa igår att även om siffran varit 500 pers förut så har evenemang med långt färre än så ändå ställts in. Som ett ex.

Edit; jag kollar denna blog en del. Han gör lite olika intressanta kurvor och jämförelser.
https://www.motherjones.com/author/kevin-drum/
Som denna som visar Italiens procentuella insjuknande över rullande fyra dagar vilket ger en bättre bild än dagliga siffror.
https://www.motherjones.com/kevin-d...-growth-in-western-countries-march-25-update/
Man ska inte lägga så stor tilltro till några siffror från Italien just nu.
Så här skrev jag för en vecka sedan:

21 Mar 2020 21:57
Såg nyss på en brittisk nyhetskanal, med ett extremt deprimerande reportage från Lombardiet.

Först intervju med en kvinna, där hela familjen fick Corona. Alla har klarat sig, förutom gamle morfar - som dog i hemmet."Vi skickade honom aldrig till sjukhus, eftersom det skulle bli den sista gången vi såg honom. Han blev bättre omhändertagen hos oss."

Se'n en läkare på videolänk. Han berättade att han kände till 70 dödsfall idag. 55 av dem var på 'home care' och i hemmet - Det var bara de femton på sjukhus som var testade och konstaterade Corona-fall. Så till statistiken hade de levererat 15 fall.

https://www.bukefalos.se/threads/covid-19-sars-cov-2-del-3.1489755/page-63#post-19227795
 
Min teori gällande USA är att deras dödssiffra är att den är eftersläpande. De hade dödsfall relativt tidigt och kom då in i statistiken medan sen dröjde det innan smittan tog fart och gjorde det med besked. Så min gissning är att om någon vecka när dödsfallen kommer in bland de som insjuknande när superaccelartionen kom, så kommer deras dödskurva också sticka iväg.
Detta är igen, mina amatörteorier så ingen tar dessa för sanning. ;)
Vad hänvisar du till för några USA-siffror?
De jag ser är hur illa som helst. Nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 343
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 600
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp