Om jag uppfattade Tegnell rätt igår så jämförde han med när Italien, Spanien m.fl. var i läge att spridningen verkligen tog fart och konstaterade att vi inte är där ännu. Om det beror på att vi ligger senare i förloppet eller på att vi faktiskt lyckas med att påverka genom insatserna (eller båda) går inte att veta förrän senare. (viss reservation för tolkning ur minnet dock)Italien ser ju också ut att börja flacka sin kurva av insjuknade även om vi pratar enorma siffror där och stigande dödstal som troligen kommer att släpa länge.
Jag har kikat lite på Holland och Belgien som är ungefär som Sverige i befolkning, Holland något mer. De låg i nivå på sjuka och döda med Sverige när de införde restriktioner den 15 resp 18:e mars. (Även antal tester/capita men de är inte uppdaterade sedan dess) Ingen av deras siffror ser idag så kul ut och vida överstiger Sverige även i dödstal. Detta skulle i en amatöranalys tyda på vikten av att hålla avstånd då båda länderna är enormt mycket mer trångbodda än de nordiska länderna tex.
Personligen tror jag det spelat roll att man kunnat gå ut med rekommendationerna "håll avstånd" resp "var hemma vid symtom" såpass tidigt, innan det hunnit bli någon betydande samhällsspridning. (jfr. Italien) Och att svenskarna troligen följt dem bättre och snabbare än andra. Mer otacksam uppgift att få ner en redan pågående spridning än att dämpa en ökning.