Sådana frågor hanterar ju vården varje dag och har riktlinjer för, både medicinska och etiska, och det lär inte hanteras annorlunda i nuläget.Hur menar du nu? Och var går gränsen för en svag person?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sådana frågor hanterar ju vården varje dag och har riktlinjer för, både medicinska och etiska, och det lär inte hanteras annorlunda i nuläget.Hur menar du nu? Och var går gränsen för en svag person?
Om en person är i, eller på gränsen till pallativ vård så är det ingen välgärning att utsätta hen för IVA-vård. Det är jobbigt även för en normalstark person.Hur menar du nu? Och var går gränsen för en svag person?
En grej jag undrar lite över. Ni som jobbar på äldreboenden @strawberrysylt @kolblakkur mfl
Har ni märkt av större förändringar nu?
Hur menar du nu? Och var går gränsen för en svag person?
Med tanke på att Corona skiter i vilket klimat de härjar i - se listan nedan på länder viruset är aktivt i - skulle jag inte satsa några större pengar på att det kommer ta sommarlov hos oss.Det påtalas även där att huruvida viruset ”tar paus” över sommaren vet man inte alls men det anses troligt att viruset beter sig liknande som andra virus som orsakar luftvägsproblem och trappar ner under den perioden.
I wuhan dog 64% av alla som låg på intensiven. Så det är väntat.Det jag tycker är obehagligt är den höga dödligheten bland de som har fått intensivvård. 92 dödsfall av hittills 214 intensivvårdade patienter (givet att samtliga avlidna har fått genom genom den vårdkedjan, det är ju inte säkert).
Jag förstår inte hur du både kan fråga hur jag menar och var gränsen går, för att fråga om gränsen bör du ha förstått vad jag menar, det handlar om gränsen för vad man kan göra för att förlänga liv och vilka som klarar det.
Ingen vet exakt var gränsen går om vi vetat hade ingen behövt dö under intensivvård utan man hade kunnat välja ut de som kunde klara sig och låtit resten dö under palliativ vård vilket är mycket värdigare. Det gäller inte bara med Corona utan under all intensivvård. Nu gör man så gott man kan när man avgör vem som ska intensivvårdas och misslyckas hellre med att klara någons liv skulle jag tro.
Många väljer säkert själv och har redan på förhand beslutat sig om att avstå från intensivvård, eller så har deras anhöriga gjort det om de inte har förmågan.
Superintressant om coronavirusets ursprung läste jag om nu på scientificamerican.com. Denna virolog, Shi Zhengli känd som "The bat woman" har vigt sitt liv åt virussjukdomar så som corona, orsakade av fladdermöss. https://www.scientificamerican.com/...wn-viruses-from-sars-to-the-new-coronavirus1/
Medan jag läser intervjun får jag tanken "tänk om folk skulle börja utrota fladdermöss i Kina nu, för att motverka framtida värre virus". Dock beskriver Zhengli att människor ej får viruset direkt från fladdermössen. Utan det behövs visst mellanvärdar för att viruset skall kunna hoppa över till människor. Mällanvärdar så som grisar och hästar. Så om man kunde se till så dessa djur ej kommer i kontakt med fladdermössen och dess avföring etc?
Iaf väldigt lärorik intervju där man lär sig mer om ursprunget. Inte kul dock att läsa att "det är fler virus ute där som väntar på att få hoppa över till människor".
https://www.scientificamerican.com/...wn-viruses-from-sars-to-the-new-coronavirus1/
Mitt favorithotell och restaurang har gått i konkurs.
Nej jag blandar inte ihop, att rädda någons liv med att förlänga livet det var ett avsiktligt val att se intensivvård som det. Behöver någon intensivvård så är det oftast för att förhindra att personen dör så länge att man kan stabilisera/förbättra tillståndet så man klarar av att leva för egen maskin. Ibland lyckas man kanske bara minuter eller timmar ibland så blir folk helt friska.I ljuset av det inlägg som du svarade på så förstod jag faktiskt inte det. Du sammanblandar att behandla akut sjukdom med att förlänga liv. Vid akut sjudom ska likvärdig vård ges oavsett ålder. Behöver man däremot prioritera så ska biologisk ålder avgöra. Först då kommer frågan in om överlevnadschans och förväntad livslängd in. Men i de fallen kan lika gärna en 86-åring prioriteras före en 16-åring.
Vaddå engelsk stavning?Språkdetalj. Varför har vi i Sverige valt den engelska stavningen av viruset framför vår egen?
Du argumenterar som jag nämnt någon ålder, varför gör du det?
Om en person är i, eller på gränsen till pallativ vård så är det ingen välgärning att utsätta hen för IVA-vård. Det är jobbigt även för en normalstark person.