Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
En grej jag undrar lite över. Ni som jobbar på äldreboenden @strawberrysylt @kolblakkur mfl
Har ni märkt av större förändringar nu?

Inga stora förändringar faktiskt hos mig.

Besöksförbud (eller nej, det är inte förbud, men avråds från onödiga besök, vilket verkar respekteras tack och lov).
Sen att vi inte är med allihopa på rapporterna utan är färre, rör oss mindre mellan avdelningar och i korridorer.

Personligen försöker jag hålla mer space till folk.
 
Såg att Romme Alpin slagit igen nu och avbokar alla Påskfirare :D :heart Tänk att någon tänker i rätt riktining iaf.
Sitter med hemtentan och följer utvecklingen som sker, samtidigt som jag ska försöka hålla min sambo vid gott mod som tycker de här är skit jobbigt, blev bättre en period men nu är han igång och nojjar och övertänker dygnet runt.
 
Eftersom vi nu är på ett hästinriktat forum...
(lånad från facebook, där den delas friskt)
1585339755491.png
 
Hur menar du nu? Och var går gränsen för en svag person?

Jag förstår inte hur du både kan fråga hur jag menar och var gränsen går, för att fråga om gränsen bör du ha förstått vad jag menar, det handlar om gränsen för vad man kan göra för att förlänga liv och vilka som klarar det.

Ingen vet exakt var gränsen går om vi vetat hade ingen behövt dö under intensivvård utan man hade kunnat välja ut de som kunde klara sig och låtit resten dö under palliativ vård vilket är mycket värdigare. Det gäller inte bara med Corona utan under all intensivvård. Nu gör man så gott man kan när man avgör vem som ska intensivvårdas och misslyckas hellre med att klara någons liv skulle jag tro.

Många väljer säkert själv och har redan på förhand beslutat sig om att avstå från intensivvård, eller så har deras anhöriga gjort det om de inte har förmågan.
 
Det påtalas även där att huruvida viruset ”tar paus” över sommaren vet man inte alls men det anses troligt att viruset beter sig liknande som andra virus som orsakar luftvägsproblem och trappar ner under den perioden.
Med tanke på att Corona skiter i vilket klimat de härjar i - se listan nedan på länder viruset är aktivt i - skulle jag inte satsa några större pengar på att det kommer ta sommarlov hos oss.

_coronawarmth.jpg
 
Behöver vi en till Covid19-tråd? En för Covid19-humor?


Dotter: Pappa, varför sätter du på dig rocken? Vart är du på väg?
Pappa: Jag ska gå och ta en kopp kaffe.
Dotter: Pappa, alla fik är stängda! Förstår du inte?
Pappa: Vad säger du?
Dotter: Ja! Allt är stängt!
Pappa: Det är okey.
Dotter: Nej, Pappa! Du kan inte gå ut.
Pappa: Nej. Jag går ut och tar en kopp kaffe. Jag är trött, jag har tråkigt.
Dotter: NEJ! DU KAN INTE GÅ UT! PAPPA!
Pappa: Jag går ut och tar en kopp kaffe. Ciao!

*olycklig hund tittar in och undrar vad som står på*

Kund: Ursäkta, är det här fiket öppet?
Servitris: Jadå, vad får det lov att vara?
Kund: Skulle jag kunna få en kaffe?
Servitris: Javisst, ett ögonblick.
 
Superintressant om coronavirusets ursprung läste jag om nu på scientificamerican.com. Denna virolog, Shi Zhengli känd som "The bat woman" har vigt sitt liv åt virussjukdomar så som corona, orsakade av fladdermöss. https://www.scientificamerican.com/...wn-viruses-from-sars-to-the-new-coronavirus1/

Medan jag läser intervjun får jag tanken "tänk om folk skulle börja utrota fladdermöss i Kina nu, för att motverka framtida värre virus". Dock beskriver Zhengli att människor ej får viruset direkt från fladdermössen. Utan det behövs visst mellanvärdar för att viruset skall kunna hoppa över till människor. Mällanvärdar så som grisar och hästar. Så om man kunde se till så dessa djur ej kommer i kontakt med fladdermössen och dess avföring etc?

Iaf väldigt lärorik intervju där man lär sig mer om ursprunget. Inte kul dock att läsa att "det är fler virus ute där som väntar på att få hoppa över till människor".

https://www.scientificamerican.com/...wn-viruses-from-sars-to-the-new-coronavirus1/
 
Det jag tycker är obehagligt är den höga dödligheten bland de som har fått intensivvård. 92 dödsfall av hittills 214 intensivvårdade patienter (givet att samtliga avlidna har fått genom genom den vårdkedjan, det är ju inte säkert).
I wuhan dog 64% av alla som låg på intensiven. Så det är väntat.
 
Jag förstår inte hur du både kan fråga hur jag menar och var gränsen går, för att fråga om gränsen bör du ha förstått vad jag menar, det handlar om gränsen för vad man kan göra för att förlänga liv och vilka som klarar det.

Ingen vet exakt var gränsen går om vi vetat hade ingen behövt dö under intensivvård utan man hade kunnat välja ut de som kunde klara sig och låtit resten dö under palliativ vård vilket är mycket värdigare. Det gäller inte bara med Corona utan under all intensivvård. Nu gör man så gott man kan när man avgör vem som ska intensivvårdas och misslyckas hellre med att klara någons liv skulle jag tro.

Många väljer säkert själv och har redan på förhand beslutat sig om att avstå från intensivvård, eller så har deras anhöriga gjort det om de inte har förmågan.

I ljuset av det inlägg som du svarade på så förstod jag faktiskt inte det. Du sammanblandar att behandla akut sjukdom med att förlänga liv. Vid akut sjudom ska likvärdig vård ges oavsett ålder. Behöver man däremot prioritera så ska biologisk ålder avgöra. Först då kommer frågan in om överlevnadschans och förväntad livslängd in. Men i de fallen kan lika gärna en 86-åring prioriteras före en 16-åring.
 
Superintressant om coronavirusets ursprung läste jag om nu på scientificamerican.com. Denna virolog, Shi Zhengli känd som "The bat woman" har vigt sitt liv åt virussjukdomar så som corona, orsakade av fladdermöss. https://www.scientificamerican.com/...wn-viruses-from-sars-to-the-new-coronavirus1/

Medan jag läser intervjun får jag tanken "tänk om folk skulle börja utrota fladdermöss i Kina nu, för att motverka framtida värre virus". Dock beskriver Zhengli att människor ej får viruset direkt från fladdermössen. Utan det behövs visst mellanvärdar för att viruset skall kunna hoppa över till människor. Mällanvärdar så som grisar och hästar. Så om man kunde se till så dessa djur ej kommer i kontakt med fladdermössen och dess avföring etc?

Iaf väldigt lärorik intervju där man lär sig mer om ursprunget. Inte kul dock att läsa att "det är fler virus ute där som väntar på att få hoppa över till människor".

https://www.scientificamerican.com/...wn-viruses-from-sars-to-the-new-coronavirus1/

Jag läste nyligen om att det fanns tusentals virus som när som helst kan mutera sig vidare. Fast de har funnits väldans länge, så det är liksom inte alldeles ny händelse eller ny kunskap.
 
I ljuset av det inlägg som du svarade på så förstod jag faktiskt inte det. Du sammanblandar att behandla akut sjukdom med att förlänga liv. Vid akut sjudom ska likvärdig vård ges oavsett ålder. Behöver man däremot prioritera så ska biologisk ålder avgöra. Först då kommer frågan in om överlevnadschans och förväntad livslängd in. Men i de fallen kan lika gärna en 86-åring prioriteras före en 16-åring.
Nej jag blandar inte ihop, att rädda någons liv med att förlänga livet det var ett avsiktligt val att se intensivvård som det. Behöver någon intensivvård så är det oftast för att förhindra att personen dör så länge att man kan stabilisera/förbättra tillståndet så man klarar av att leva för egen maskin. Ibland lyckas man kanske bara minuter eller timmar ibland så blir folk helt friska.

Du argumenterar som jag nämnt någon ålder, varför gör du det? Eller är det ett knapplån?
 
Du argumenterar som jag nämnt någon ålder, varför gör du det?

Du svarade ju på ett inlägg som resonerade om varför det inte går att tänka i terner av ration mellan intensivvårdade och döda, som hade ålder som en förklarande faktor. Men om jag missförstod dig, så är ingen annan än jag gladare över det.
 
Om en person är i, eller på gränsen till pallativ vård så är det ingen välgärning att utsätta hen för IVA-vård. Det är jobbigt även för en normalstark person.

Om patienten redan är i palliativ vård så är ju saken solklar. Är det en brytpunktspatient så man ska man bedöma utifrån bl.a. reversibilitet och rimlig effekt (alltså om det finns någon rimlig chans att rädda liv) - om man inte på förhand har kunskap om patientens inställning att slippa. Bedöms behandlingseffekten som mycket liten så ska dock principen om att inte orsaka skada och lidande tillämpas. Men det var inte så jag läste det jag svarade på innan. Svaghet (t.ex. pga hög ålder och många bakomliggande sjukdomar) är i sig inte ett ensamt kriterium för en läkare att säga nej till intensivvård.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 343
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 600
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp