Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Saken är att vi måste se framåt. Dödsprocenten är fortfarande ca 3.4% om man slår ut den på hela befolkningen och äldre är mycket överrepresenterade i den gruppen. Som jag har förstått så kommer den akuta covid fasen att vara över vid sommaren. Sedan kommer den tillbaka igen i höst men inte lika akut eftersom en såpass stor del tillfrisknat från den, vilket är en del av FHM;s strategi, hur hårt det än låter för de som är akut sjuka och dör just nu. En eller två akututbrott till så är det inte bara Sveriges ekonomi utan globalt som kommer krascha.

Liksom, ska vi inte glömma, alla andra allvarliga influensor med dödlig utgång, Sverige och andra länder kommer inte att kunna stänga ner på samma sätt vi gjort nu.
 
Så vitt jag vet har vi inget känt o testat fall i byn och det märks, var just nere på Ica, folk flåsar en i nacken i kön,trängs i dörren trots att den är ca 2m bred och jag får en otrolig lust att hosta varje gång jag går in.
 
För att skippa tjatet om isolering hit och isolering dit.. Trigger warning!

En sak jag undrar är hur experterna kan vara så säkra på att covid-19 inte är skapat av människan? Menar inte att det måste vara en stat som skapat utan kan ju vara någon som experimenterar med virus i ett privat labb 😂 man har ju länge varnat om biologisk krigföring och att det kommer bli vanligt längre fram, så hur kan man med 100%säkerhet veta att inte det här är ett sånt exempel fast kanske av någon med andra motiv, tex klimatmotiv?
Någon som vet?
Virusets RNA stämmer överens med något som uppkommit naturligt, hade det varit konstruerat av människan så hade det sett annorlunda ut.
Sa de på tv för några dagar sen. Minns inte vem men det var nog någon av epidemiologerna på FHM.
 
Man hoppas att den ska vara över men jag har inte så stora förhoppningar om att vi kommer kunna återgå till i stort sett normala till sommaren. Hade det fungerat så hade man inte behövt införa fler och fler begränsningar men folk fortsätter gå på krogen, umgås, dejta och fler och fler restriktioner kommer införas för att folk helt enkelt inte har "common sense".

Det känns för tillfället lite orättvist eftersom jag isolerar mig i princip helt just för att jag inte vill bidra till spridningen men känns som om jag lika gärna hade kunnat fortsätta precis som vanligt så som många andra gör för dessa personer kommer ändå köra oss in i hårdare restriktioner med sitt beteende.
 
Har fått ett brev från neurologimottagningen jag hör till idag, det ena innehöll information i led med vad som står på svenska MS-sällskapets sida. Behandlingen i sig ökar inte risken att få en coronavirusinfektion, men däremot finns risken att det blir en kraftigare infektion. De ska även bedöma individuellt om behandlingen kan skjutas upp eller inte (i mitt fall var det på tapeten redan innan).

Sedan fanns det ett brev till, där mottagningen efterfrågade återkoppling gällande arbetssituationen, om det finns möjlighet att jobba hemifrån eller om en eventuell sjukskrivning behöver ske för att undvika risken att bli smittad av coronaviruset. Det här skiljer sig ju lite från de rekommendationerna gemene man får, där man ska stanna hemma vid symtom för att undvika att sprida smitta. Det känns på något vis läskigt att få ett brev om att undvika risken att bli smittad. Jag var ju medveten om det innan, men blir så svart på vitt.

Jag fick min start av ny bromsmedicin mot MS uppskjutet med minst 6 månader pga Corona.

Är under uppsikt och får tätare kontroller och kontakt med neurologen igen om några veckor.

Fick inga övriga restriktioner än att vara förnuftig och tvätta händerna ofta.
 
När covid är över även om det tar några månader så kommer folk att flytta dit jobben finns.

Ja, man kanske kan hoppas på att jobb som handlar om försörjning och beredskap värderas upp litegrann. Och såna finns överallt. Jag tror inte heller att vi ser någon anti-urbaniseringsvåg annat än högst temporärt.

En annan förhoppning är att vi blir lite mer medvetna om hur mycket jobb man kan göra hemifrån. Med planering kanske 5 jobbresor i veckan kan bli 2 eller 3 och då är det bra för den där andra frågan som tog upp debatten för bara någon månad sedan. Minns bara inte vad det handlade om, men kanske började det med ett k precis som i korona?
 
Saken är att vi måste se framåt. Dödsprocenten är fortfarande ca 3.4% om man slår ut den på hela befolkningen och äldre är mycket överrepresenterade i den gruppen. Som jag har förstått så kommer den akuta covid fasen att vara över vid sommaren. Sedan kommer den tillbaka igen i höst men inte lika akut eftersom en såpass stor del tillfrisknat från den, vilket är en del av FHM;s strategi, hur hårt det än låter för de som är akut sjuka och dör just nu. En eller två akututbrott till så är det inte bara Sveriges ekonomi utan globalt som kommer krascha.

Liksom, ska vi inte glömma, alla andra allvarliga influensor med dödlig utgång, Sverige och andra länder kommer inte att kunna stänga ner på samma sätt vi gjort nu.

Dödsprocenten måste ju vara i förhållande till antal testade och så länge som alla med symtom inte testas lär det finnas ett gigantiskt mörkertal på smittade och sedemera tillfrisknade.
 
Jag fick min start av ny bromsmedicin mot MS uppskjutet med minst 6 månader pga Corona.

Är under uppsikt och får tätare kontroller och kontakt med neurologen igen om några veckor.

Fick inga övriga restriktioner än att vara förnuftig och tvätta händerna ofta.
Vilken medicin ska du gå över till? Gissar på typ Mavenclad? Och i mitt fall skulle man ändå försöka glesa ut infusionstillfällena något, dels på grund av att mina IgG-värden sänkts, att forskning tyder på att det i många fall inte behövs så täta infusioner och att plåtarna sett OK ut senaste tiden. Så jag har inte haft anledning att ha kontakt med mottagningen sedan min senaste infusion i november. :)

I breven så betonade de såklart att man ska bedömas individuellt, men det är ju märkligt att samma information inte skickas ut till alla patienter på samma medicinering landet över. Även om jag alltid slitit håret för att det skiljer sig åt mellan landstingen. Som sagt skiljer sig inte informationen från den från svenska MS-sällskapet, men den ändå omtänksamma delen där de uppmanade en till att ser över sin arbetssituation skiljer sig ju åt. Men det är ju också garanterat så att de skulle ge lite olika råd om sjukskrivning baserat på vem som frågar om det.
 
Ganska nöjd med att bo i Sverige där vi har ett något sundare förhållningssätt än den totalkarantän och drakoniska åtgärder mot medborgare som införs runt världen.

Det ger oss nog något större möjligheter att komma igenom mer helskinnade på ett totalt plan. Kanske.
 
Vilken medicin ska du gå över till? Gissar på typ Mavenclad? Och i mitt fall skulle man ändå försöka glesa ut infusionstillfällena något, dels på grund av att mina IgG-värden sänkts, att forskning tyder på att det i många fall inte behövs så täta infusioner och att plåtarna sett OK ut senaste tiden. Så jag har inte haft anledning att ha kontakt med mottagningen sedan min senaste infusion i november. :)

I breven så betonade de såklart att man ska bedömas individuellt, men det är ju märkligt att samma information inte skickas ut till alla patienter på samma medicinering landet över. Även om jag alltid slitit håret för att det skiljer sig åt mellan landstingen. Som sagt skiljer sig inte informationen från den från svenska MS-sällskapet, men den ändå omtänksamma delen där de uppmanade en till att ser över sin arbetssituation skiljer sig ju åt. Men det är ju också garanterat så att de skulle ge lite olika råd om sjukskrivning baserat på vem som frågar om det.

Dom skjuter på alla infusioner sv immunsupprimerande om dom finner att det är risk för nya skov.

Dvs dom gör individuella bedömningar för alla patienter. Det är något jag sett att alla klinker i Sverige börjat med nu.

Ja det är Mavenclad dom pratar om för min del. Har varit utan Mabthera i nästan exakt 3 år nu och tyvärr är mina IgG värden fortfarande lägre än dom ska vara.
 
Hur går detta ihop? Kopierat från media:

Förbudet gäller de tillställningar där man behöver söka tillstånd hos polisen – allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Det påverkar exempelvis konserter, festivaler och teatrar. Den som bryter mot förbudet kan straffas med böter eller fängelse.

Jag förstår att många undrar om era planerade högtider och fester kommer beröras. Svaret är ja. Bröllopsfester, examensfester och begravningar kommer att beröras, säger socialminister Lena Hallengren (S).

Man behöver väl inte tillstånd för privata fester heller?
Det kanske menas fester som hålls i lokaler som hyrs ut för fester etc.? Den som äger lokalen måste ju ha tillstånd att hyra ut/arrangera fester.
Tänker jag.
 
Nej, men sammankomster på över 50 pers har de förbjudit oavsett anledning. Där räknas även privata saker in.
Antog jag alltså.
Ordningslagen gäller för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster. För dem är det FÖRBUD att vara över 50. För allt det andra, med privata fester, familjetillställningar osv. så är 50 en stark rekommendation. Där finns inte samma verktyg att regelrätt förbjuda.

Man talar om att man vill sätta "en ny norm" och då ha det hyfsat lika rakt över. Jag uppfattar det som en mängd personer som är rimlig att hålla koll på och kunna se till att lämpliga tilltag görs för att begränsa smittspridning inom den gruppen. Samtidigt säger de att det beror på förutsättningarna så i t.ex. en liten lokal så bör man hålla sig till betydligt mindre.

Det är här hänvisningen till sunda förnuftet kommer. Men vill inte sätta exakta siffror som ska vara svartvitt ok/ej ok, just för att uppmana till helhetsbedömning. Finns där riskgrupper, hur kan man organisera det praktiskt i lokalen, hur fungerar det att resa dit.

Sen uppfattar jag det som att de ska komma med mer konkreta riktlinjer kring vissa saker som det varit funderingar kring eller där folk upplevt problem. Ex. mataffärer och kollektivtrafiken för att det ska bli fungerande och tryggt. Någon sorts ansvar av den som har verksamheten att organisera och hålla koll så man kan förebygga och vid behov åtgärda trängsel låter det som. Något liknade restaurangreglerna för fler områden.

En mycket bra tanke måste jag säga. De verkar ha en tydlig linje om ett generellt tankemönster som de vill etablera. Inte en regel här och en där med godtyckliga avgränsningar. Så det ska bli lätt för alla att förstå modellen man ska använda när man värderar vad som är vettigt.
Att samma principiella modell ska gälla alla och sedan har var och en ansvaret att klura ut den bästa tillämpningen i sin vardag - oavsett om det gäller företagare eller privatpersoner.
 
Saken är att vi måste se framåt. Dödsprocenten är fortfarande ca 3.4% om man slår ut den på hela befolkningen och äldre är mycket överrepresenterade i den gruppen. Som jag har förstått så kommer den akuta covid fasen att vara över vid sommaren. Sedan kommer den tillbaka igen i höst men inte lika akut eftersom en såpass stor del tillfrisknat från den, vilket är en del av FHM;s strategi, hur hårt det än låter för de som är akut sjuka och dör just nu. En eller två akututbrott till så är det inte bara Sveriges ekonomi utan globalt som kommer krascha.

Liksom, ska vi inte glömma, alla andra allvarliga influensor med dödlig utgång, Sverige och andra länder kommer inte att kunna stänga ner på samma sätt vi gjort nu.
Det är ett enormt mörkertal framförallt bland de som inte dör av corona, jag tvivlar starkt att det i slutändan visar sig att procenten ligger såpass högt.

Hur pass akut det blir om Corona kommer tillbaks till hösten (den kan kanske inte dra sig tillbaks och kanske kommer den tillbaks senare eller inte alls). Vi vet inte hur stor andel av befolkningen som drabbats/kommer att drabbas av corona. Norra Italien bör klara sig bra vid en eventuell andra våg, det verkar som enormt många smittats där.
 
Det är ett enormt mörkertal framförallt bland de som inte dör av corona, jag tvivlar starkt att det i slutändan visar sig att procenten ligger såpass högt.

Hur pass akut det blir om Corona kommer tillbaks till hösten (den kan kanske inte dra sig tillbaks och kanske kommer den tillbaks senare eller inte alls). Vi vet inte hur stor andel av befolkningen som drabbats/kommer att drabbas av corona. Norra Italien bör klara sig bra vid en eventuell andra våg, det verkar som enormt många smittats där.

Jag tänker att tillgången på IVA-platser som kan tas fram med en veckas varsel och respiratorer kommer att kunna vara mycket större i höst och nästa vår. Om vi inte är helt dumma i huvudet vill säga.
 
Hur går detta ihop? Kopierat från media:

Förbudet gäller de tillställningar där man behöver söka tillstånd hos polisen – allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Det påverkar exempelvis konserter, festivaler och teatrar. Den som bryter mot förbudet kan straffas med böter eller fängelse.

Jag förstår att många undrar om era planerade högtider och fester kommer beröras. Svaret är ja. Bröllopsfester, examensfester och begravningar kommer att beröras, säger socialminister Lena Hallengren (S).

Man behöver väl inte tillstånd för privata fester heller?
Du får ha privata fester men är det inte eller åtminstone borde vara ett akademiskt problem. Det borde vara enkelt att hålla sig till fester med färre en 50 deltagare så varför tänja på gränserna.
 
Dom skjuter på alla infusioner sv immunsupprimerande om dom finner att det är risk för nya skov.

Dvs dom gör individuella bedömningar för alla patienter. Det är något jag sett att alla klinker i Sverige börjat med nu.

Ja det är Mavenclad dom pratar om för min del. Har varit utan Mabthera i nästan exakt 3 år nu och tyvärr är mina IgG värden fortfarande lägre än dom ska vara.
Ja, det är väl enligt riktlinjerna som ges på sagda sida också. :)

Håller tummarna för att det går ok för dig under kommande sex månader, Mavenclad låter ju annars som det vettigaste alternativet utöver Mabthera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 343
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 600
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp