Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick precis reda på att jag hade besökare här sista helgen i februari, som då kom rakt från norra italien.

Plötsligt känns min sega influensa, kaffebryggarlungor och överjävliga hosta lite läskigare, och jag blir väldigt glad över att jag lever så isolerat som jag gör...
Skönt att det inte påverkar din vardag så pass mycket, förutom att det blir jobbigare med hälsan ffs :heart
 
Nu blir det nog Lockdown i Stockholm. Statsministern talar strax.

Edit: nja, det stannar vid inga fler än 50 pers i sammankomst.
 
Senast ändrad:
Enligt vad TT erfar finns det planer på att minska antalet högsta tillåtna antal personer för folksamlingar, där den nuvarande gränsen ligger på 500 personer. Det har lett till att en del evenemang har begränsats till 499 personer, medan andra arrangörer helt ställt in även om de haft plats för betydligt färre personer.

Enligt SVT sänks gränsen till under 100 personer.

Enligt AB.
 
Hugger sista knappen i ämnet lite.

Antalet dödsfall relaterat till vårdplatser blir ju intressant först när tillgängliga antal vårdplatser är fullbelagda och folk börjar dö för att de helt enkelt inte kan erbjudas tillräcklig vård. Hittills i Europa är det väl Italien och Spanien som hamnat där? Övriga länder kan väl, om jag uppfattat rapporteringen rätt, fortfarande ta hand om sina sjuka som kräver intensivvård. Tyskland hjälper väl Frankrike också men uppfattade att det var för att det var närmre till närmsta tyska än att hela Frankrikes kapacitet är använd.

Och kompetensen inom vården i stort (vissa små specialområden kan säkert vissa länder ha mer kompetens än andra i) har jag svårt att tro skiljer något nämnvärt i västvärldens länder. Har ingen källa på det dock mer än generellt intresse för vård och det jag snappat upp iom det.
Tyskland har tagit emot patienter från Italien, Frankrike och ska börja ta emot från Spanien sa dom igår i Spiegel TV så det verkar ju som om vi har överkapacitet än så länge på IVA-platser.
 
Regeringen beslutade idag klockan 13.00 att förbjuda allmäna sammankomster med fler än 50 personer.
Aha, så detta blir den nya siffran.

Det blir intressant, på vissa av våra bokningar så händer det att det är över 50 deltagare.
 
Uppenbarligen är det inte Stockholm utan Borlänge som ska sättas i karantän. Gärna då med militär och taggtråd så ingen kan smita ut eller in, särskilt inte för införsel av livsmedel eftersom invånarna måste klara sig själva och inte kan riskera att någon utomstående kommer in, särskilt de som kommer med livsmedelstransporter (och vad ska Borlängeborna göra när toapappret är slut? :nailbiting:)
 
Fast i vilket fall som helst så har han setat i 2 veckor sedan förra diagnosen och sedan efteråt blivit diagnoserad med samma sak? Spelar det någon roll om var?
Han kan ha blivit smittad under isoleringen men det känns lite otroligt.
Var ett repotage igår här om en österrikare som fått tre postiva test efter varandra och har suttit i karantän och inte varit ut på 1 månad. Nu har man visst beslutat att han får bryta sin karantän trots positiva test för han inte kan smitta någon längre då han varit symptomfri de sista 14 dagarna men ändå testas postiv.
 
Uppenbarligen är det inte Stockholm utan Borlänge som ska sättas i karantän. Gärna då med militär och taggtråd så ingen kan smita ut eller in, särskilt inte för införsel av livsmedel eftersom invånarna måste klara sig själva och inte kan riskera att någon utomstående kommer in, särskilt de som kommer med livsmedelstransporter (och vad ska Borlängeboarna göra när toapappret är slut? :nailbiting:)
Blad! :idea::up:
 
Uppenbarligen är det inte Stockholm utan Borlänge som ska sättas i karantän. Gärna då med militär och taggtråd så ingen kan smita ut eller in, särskilt inte för införsel av livsmedel eftersom invånarna måste klara sig själva och inte kan riskera att någon utomstående kommer in, särskilt de som kommer med livsmedelstransporter (och vad ska Borlängeboarna göra när toapappret är slut? :nailbiting:)
Vi stänger av allt så får de värma sig och laga mat över öppen eld, preciiis som under stenåldern! :up:

Skitstickor. :up:
 
Var ett repotage igår här om en österrikare som fått tre postiva test efter varandra och har suttit i karantän och inte varit ut på 1 månad. Nu har man visst beslutat att han får bryta sin karantän trots positiva test för han inte kan smitta någon längre då han varit symptomfri de sista 14 dagarna men ändå testas postiv.
Undra om det som är kvar i honom är i immunsystemet, det fungerar väl lite så? Att de "kommer ihåg" tidigare virus för att kunna försvara kroppen igen. Kanske han är immun mot just den här genen virus? 🤔
 
Förbudet gäller även mer privata tillställningar med släkt och vänner.

– Det är dags att vi sätter en ny norm på sammankomster och möten, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.
Jag känner mest ... jag tror att jag aldrig varit på någon privat tillställning med över 50 pers? :cautious::D
 
Man har ju ändå spårat viruset rätt bra tillbaka till olika djur, coronavirus har redan innan spridits från tex fladdermöss. HIV och Ebola spårades till gorillor/apor om jag inte mins fel, det finns ju ingen riktig anledning att uppfinna virus som naturen regelbundet fixar själva. Det görs för övrigt MASSVIS av forskning kring sjukdomar som kommer från djur, här har du en intervju med en som skrivit om zoonoser

Som jag förstod det så vet man ännu inte helt hundra om så är fallet, men mycket tyder ju på det..
Kollar videon efter presskonferensen.



"De nya resultaten kan inte säga att myrkottar spred smittan till människor. Men enligt forskarna visar resultaten att djuren bär på virus som lätt kan ta sig över till människor och orsaka nya epidemier i framtiden." https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/myrkottarnas-coronavirus-kan-orsaka-nya-pandemier/
 
Jag blev plötsligt lite undrande över antalet på vår kommunfullmäktige ... och regeringen, etc. Blir nog mera arbete för de tekniska avdelningarna framöver :cautious:
 
Uppenbarligen är det inte Stockholm utan Borlänge som ska sättas i karantän. Gärna då med militär och taggtråd så ingen kan smita ut eller in, särskilt inte för införsel av livsmedel eftersom invånarna måste klara sig själva och inte kan riskera att någon utomstående kommer in, särskilt de som kommer med livsmedelstransporter (och vad ska Borlängeborna göra när toapappret är slut? :nailbiting:)

Borlänge klarar sig, de har IKEA, Jula, Biltema, ICA Maxi, Willys, Lidl, Dollarstore, ÖoB, Rusta och Granngården. Det är resten av Dalarna som får problem! :nailbiting: :rofl:

Edit: Två Systembolag också :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 341
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 598
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp