Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enligt Tegnell igår på nyheterna, när Norges regering varit väldigt kritiska mot vår hantering av viruset, säger han att myndigheterna och regeringen har ett väldigt nära samarbete i Sverige och litar mer på varandras sakkunnighet och håller inte isär politik (här synonymt med mångas syn på handlingskraft) och myndigheternas framförande av fakta.

Jag tycker det låter väldigt rimligt.
En annan viktig poäng som han säger här (tyvärr inte med i textreferatet)
"Att det är viktigt att fortsätta arbeta med de verktyg som man vet fungerar inom folkhälsoarbetet. Och i Sverige bygger det mycket på förtroende, frivillighet och att man själv hittar bra lösningar på olika problem. I andra länder har man andra traditioner där man mer eller mindre är tvungna att använda lagar för att folk verkligen ska ta det på allvar."

Intervjuaren är inriktad på att tänka i termer av att en linje ska vara rätt eller fel, att en majoritet som gör lika tyder på fler som tror att detta är "rätt" osv. Därmed negligeras hela poängen i svaret.

Dels att det knappast finns ett "rätt" som är lika för alla eftersom länderna har olika förutsättningar, historia, politisk kultur, tradition av hur myndigheter (resp. folk) brukar bete sig osv.
Dels att valet bygger en erfarenhetsgrundad kunskap om att att -i svenska förhållanden- så är detta ett framgångsrikt förhållningssätt.

Är det verkligen klarlagt att människan blivit smittad i Alperna, och inte senare - i Sverige?
Fast i vilket fall som helst så har han setat i 2 veckor sedan förra diagnosen och sedan efteråt blivit diagnoserad med samma sak? Spelar det någon roll om var?
Han kan ha blivit smittad under isoleringen men det känns lite otroligt.

En annan viktig poäng som han säger här (tyvärr inte med i textreferatet)
"Att det är viktigt att fortsätta arbeta med de verktyg som man vet fungerar inom folkhälsoarbetet. Och i Sverige bygger det mycket på förtroende, frivillighet och att man själv hittar bra lösningar på olika problem. I andra länder har man andra traditioner där man mer eller mindre är tvungna att använda lagar för att folk verkligen ska ta det på allvar."

Intervjuaren är inriktad på att tänka i termer av att en linje ska vara rätt eller fel, att en majoritet som gör lika tyder på fler som tror att detta är "rätt" osv. Därmed negligeras hela poängen i svaret.

Dels att det knappast finns ett "rätt" som är lika för alla eftersom länderna har olika förutsättningar, historia, politisk kultur, tradition av hur myndigheter (resp. folk) brukar bete sig osv.
Dels att valet bygger en erfarenhetsgrundad kunskap om att att -i svenska förhållanden- så är detta ett framgångsrikt förhållningssätt.
Läste nyss en lite äldre artikel där personer från Kina hade åkt till Italien för att hjälpa till. Och de hade tydligen blivit förskräckta över hur folk fortsatte med fester etc, trots isoleringen (om jag minns rätt så fanns det förbud redan då).
Tydligen krävs det mera krafttag i vissa samhällen. Känns tråkigt då det drabbar de "duktiga" individerna.

Fast i vilket fall som helst så har han setat i 2 veckor sedan förra diagnosen och sedan efteråt blivit diagnoserad med samma sak? Spelar det någon roll om var?
Han kan ha blivit smittad under isoleringen men det känns lite otroligt.
Men spelar det någon roll? Ingen har väl sagt att man är garanterat virusfri efter 2 veckor. Bara att risken att sprida smitta vidare är tillräckligt låg för att det ska vara en meningsfull tidsgräns att använda sig av.

För att skippa tjatet om isolering hit och isolering dit.. Trigger warning!

En sak jag undrar är hur experterna kan vara så säkra på att covid-19 inte är skapat av människan? Menar inte att det måste vara en stat som skapat utan kan ju vara någon som experimenterar med virus i ett privat labb 😂 man har ju länge varnat om biologisk krigföring och att det kommer bli vanligt längre fram, så hur kan man med 100%säkerhet veta att inte det här är ett sånt exempel fast kanske av någon med andra motiv, tex klimatmotiv?
Någon som vet?

"Necessity is the mother of invention"

En av dom positiva grejerna med katastrofer är väl sånt här. Rent allmänt så tror jag att vi ofta lyckas komma på många bra saker när det krävs just att tänka utanför boxen, min förhoppning är att vi under den här tiden lyckas göra det med betydligt fler områden än bara coronarelaterat och att det gör oss bättre rustade i övrigt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...osning-av-materialbrist-vid-coronaprovtagning

Trigger warning!

En sak jag undrar är hur experterna kan vara så säkra på att covid-19 inte är skapat av människan? Menar inte att det måste vara en stat som skapat utan kan ju vara någon som experimenterar med virus i ett privat labb 😂 man har ju länge varnat om biologisk krigföring och att det kommer bli vanligt längre fram, så hur kan man med 100%säkerhet veta att inte det här är ett sånt exempel fast kanske av någon med andra motiv, tex klimatmotiv?
Någon som vet?
När man pratar om biologisk krigsföring är det nog mer bakterier man tänker på, som mjältbrand, smittkoppor mm.

För att skippa tjatet om isolering hit och isolering dit.. Trigger warning!

Någon som vet?

Coronavirus känns ju som en hyfsat asdålig sjukdom att använda som vapen?

De använde de resurser som fanns på en plats och när de inte fanns längre rörde de sig till nästa. Det finns också exempel på hur de satte hjordar med djur i sken över ett stup som jaktmetod.
Tja, de utrotade ju t.ex. mamutar och en massa andra djur, med efterföljande konsekvenser på ekosystemet som helhet. Bara för att ta ett känt exempel...
Ja det är klart, detta visste jag ju redan i bakhuvudet någonstans.

Har människan någonsin inte förstört vår planet är frågan 🤔

"Necessity is the mother of invention"

En av dom positiva grejerna med katastrofer är väl sånt här. Rent allmänt så tror jag att vi ofta lyckas komma på många bra saker när det krävs just att tänka utanför boxen, min förhoppning är att vi under den här tiden lyckas göra det med betydligt fler områden än bara coronarelaterat och att det gör oss bättre rustade i övrigt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...osning-av-materialbrist-vid-coronaprovtagning
Vårdgivare ska även ta prov på sig själva för att skicka på analys, då behövs ingen skyddsutrustning. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 763
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 891
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 106
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 775
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar