Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
En nyfiken fråga, hur är sjukvården bättre i Tyskland? Mera personal eller mera respiratorer(?)? 🤔
Både ock även om sjukvården här (de sista 5 åren) lider för folk slutar pga skitlöner. Hörde på radion här om dagen att bara Niedersachsen (7900 milj invånare) hat 2100 IVA platser vilket är mer än hela Storbrittanien (66,4 milj invånare).
Källa: Antenne Niedersachsen
 
Plus att de har iskallt skitit i individen och sett till populationen. Jag säger inte att det är fel men helt klart svårt att göra i många andra länder.

Ja de har en stark kollektivism, så ja det fungerar inte att implementera i individualistiska kulturer på samma sätt, men onekligen har det sina fördelar i ett läge som detta. ”Iskallt skitit i individen” låter väldigt eurocentriskt.
 
Både ock även om sjukvården här (de sista 5 åren) lider för folk slutar pga skitlöner. Hörde på radion här om dagen att bara Niedersachsen (7900 milj invånare) hat 2100 IVA platser vilket är mer än hela Storbrittanien (66,4 milj invånare).
Källa: Antenne Niedersachsen
Hugger sista knappen i ämnet lite.

Antalet dödsfall relaterat till vårdplatser blir ju intressant först när tillgängliga antal vårdplatser är fullbelagda och folk börjar dö för att de helt enkelt inte kan erbjudas tillräcklig vård. Hittills i Europa är det väl Italien och Spanien som hamnat där? Övriga länder kan väl, om jag uppfattat rapporteringen rätt, fortfarande ta hand om sina sjuka som kräver intensivvård. Tyskland hjälper väl Frankrike också men uppfattade att det var för att det var närmre till närmsta tyska än att hela Frankrikes kapacitet är använd.

Och kompetensen inom vården i stort (vissa små specialområden kan säkert vissa länder ha mer kompetens än andra i) har jag svårt att tro skiljer något nämnvärt i västvärldens länder. Har ingen källa på det dock mer än generellt intresse för vård och det jag snappat upp iom det.
 
Jag tror att samhället på fem års sikt kommer vara ett bättre samhälle att leva i.
Men vägen dit kommer ha en grop i sig. En rejäl sådan.
Jag tvivlar. Människan är ett förkorkat djur som tänker med för korta perspektiv för att någon förändring ska ske. Jag hoppas jag har fel men med tanke på det resonemang många använder i diverse diskussioner på nätet så är jag extremt skeptisk :( .
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRdz15/gotlandska-keramiker-fast-i-indien
:eek::crazy::crazy:
Endast matbutiker och apotek får hålla öppet.Men i Goa går det inte ens att handla i några matbutiker.
– Poliserna bevakar alla gatorna. De är mycket aggressiva och tillåter inte någon att förflytta sig utomhus.
[...]
Vi lyckades köpa några apelsiner och en melon för några dagar sedan.
O_o Stackarna!
Jag undrar lite hur regeringen tänker där ... svält folk innan de dör av corona? :cautious:
 
Vad :devil: är det för fel i huvudet på folk?! Starkt kritisk till Arlanda, hur vore det om hon var starkt kritisk till sitt eget agerande som åter till Thailand under rådande pandemi? :banghead:

https://www.aftonbladet.se/nojesbla...-harda-coronakritik-mot-arlanda-helt-orimligt
Fast det står inte hur länge hon var i Thailand, om jag inte missar något, jag länkade till en annan artikel ovan om ett par personer i Indien. Där hade de varit där sedan i januari, när det precis började talas om detta. Jag tvivlar att de i din artikel varit där lika länge men ...
 
Från AB:s chat:
I utländska medier uttrycks både kritik och bestörtning mot den svenska linjen mot det nya coronaviruset. Nu svarar Folkhälsomyndigheten på kritiken, i Sveriges Radio.

Kritiken mot den svenska linjen bygger på en dålig förståelse för hur länge virusspridningen kan komma att pågå och hur länge det är möjligt att bibehålla strikta restriktioner i ett samhälle, säger Folkhälsomyndighetens analyschef, Lisa Brouwers. till SR.

– Jag reagerar på att man inte verkar ha tänkt särskilt långt. Att den strikta linjen som man förordar i olika länder inte är hållbar. Det är inte rimligt att tänka att man kan ha den strikta isoleringen så länge som det skulle krävas för att invänta ett vaccin, säger hon.
Låter vettigt faktiskt.





Även om det vore skönt med lite "semester" i ett par veckor ;)
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ositivt-for-corona--efter-12-symtomfria-dagar
Huh. Jag undrar hur detta kommer sig 🤔 2 veckor är rätt länge för att gå med en sjukdom. Eller är testet överkänsligt och känner av spår som dröjer kvar i kroppen? Iofs så har han inga symptom, så han kanske inte smittar även om han fortfarande rent medicinskt är smittad? 🤔
Är det verkligen klarlagt att människan blivit smittad i Alperna, och inte senare - i Sverige?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 339
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 867
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 597
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp