Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej vi skulle ställt in alla resor när det kom ut i Kina.
Innan Kineserna ens stängt ned Wuhan?
Du kräver rätt mycket kristallkuleförmåga av regeringen du.

Men, vet du, när det här är över är det inte säkert att vi tycker att ens det hade varit rätt väg att gå. Vi kommer istället tycka att vi skulle ha förberett oss bättre under hela 2000-talet på att en pandemi skulle kunna komma.
 
Jag tror också att vi skulle behöva omvärdera de bitarna. Inte lika säker dock på att det kommer att ske i praktiken. Litet som när en släkting eller kompis avlidit, och man tänker att nu får man se till att ta vara på livet, höra av sig till gamla vänner, leva sundare, carpe diem och alltihop. Och efter ett halvår, max, är man i precis samma gamla spår igen...
Jag tror att det här kalaset kommer ruska om oss i grundvalarna på en helt annan nivå än vad vi alla kan föreställa oss.
Tyvärr.

Men det är inte apokalypsen vi har framför oss.
 
Jag är väldigt väldigt orolig för mina vänner i USA...

Ja, det är ju ett samhälle som inte alls är redo för sånt här tyvärr. Sjukvård som inte alla har tillgång till, många som jobbar för minimilöner och en hel (väldigt stor) servicesektor som är beorende att dricks för sin försörjning. Det ger inte goda förutsättningar att klara såna här utmaningar tyvärr :(
 
Jag ber om ursäkt för att uppröra många i tråden. Det var mest ett kraftuttryck jag tog till igår. Ligger hemma med feber och halsont samt smittade kolleger, vänner, familj och släktingar så var överdrivet känslig. Mod får ta bort inläggen om den vill.
Så du menar att just Säter har mängder av Coronasmittade? Inkl dig och dina vänner, familj och släktingar?
 
Vilket land tror du kommer att ha ett utfall med noll dödsfall, där regeringen och experterna i det landet skulle slippa att dömas av din massivt kunskapsmässigt grundade utsaga?
Har du inte lyssnat? Nordkorea! :up:
Att de kanske mörkar antalen talar vi inte om dock :cool:

(Fast jag har läst att Nordkorea har sagt att de har (haft?) smittade/sjuka soldater, så även de undslapp inte helt.)
 
En nyfiken fråga, hur är sjukvården bättre i Tyskland? Mera personal eller mera respiratorer(?)? 🤔
Läste en text som en svensk läkare som skrev att de har väldigt mycket fler IVA-platser och respiratorer i Tyskland, för det är väldigt ekonomiskt gynnsamt när en patient väl behöver respirator. Alltså inte att de får det i onödan, men när de får det får vårgivaren väldigt mycket mer ersättning (av försäkringsbolaget) än IVA-vård utan respirator. Så de har en övertillgång till respiratorer redan från början för att aldrig behöva skicka en patient till ett annat sjukhus. Obs har dock ingen verifierad källa till detta påstående.
 
De skövlade med de medel de hade, för att överleva. Att de inte gjorde större skada än de gjorde var för att de hade inte medlen att göra det och att de var betydligt färre än vad vi är idag (pga ingen sjukvård etc).

På stenåldern? Det är det jag menar, har man inte medlen så blir det inte så stor skada? Precis allt i livet är. Kaniner, rådjur, älgar, rävar och vildsvin etc etc.
 
Enl DN var det igår 52 konstaterade fall i hela Dalarna. Då måste din ungängeskrets vara rena smitthärden?
Jag tvivlar.

Oj det var naivt. Kanske inte konstigt att vi har en sån spridning då. De flesta testas inte över huvudtaget. Men det kommer nog ändras i dagarna till Många fler fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 339
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 867
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 597
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp