Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter Corona tror jag att vi kommer omvärdera följande:
Jag tror också att vi skulle behöva omvärdera de bitarna. Inte lika säker dock på att det kommer att ske i praktiken. Litet som när en släkting eller kompis avlidit, och man tänker att nu får man se till att ta vara på livet, höra av sig till gamla vänner, leva sundare, carpe diem och alltihop. Och efter ett halvår, max, är man i precis samma gamla spår igen...
 
Efter Corona tror jag att vi kommer omvärdera följande:

supply-chain-modellen, just-in-time-konceptet.
vikten av att ha egen produktion, eller förmåga att snabbt ställa om till egen produktion.
vad syftet med vårt totalförsvaret är.
vikten av sjukvård i vårt samhälle.
vad som egentligen är viktig i livet.
fokus på egen vinning kommer flyttas till allas vinning.

Jag tror att samhället på fem års sikt kommer vara ett bättre samhälle att leva i.
Men vägen dit kommer ha en grop i sig. En rejäl sådan.
Hoppas att du har rätt! :up: Jag är lite rädd att allt ska bara återgå till status-quo efter detta, rädd för miljöns skull. För det vore bra om detta kunde leda till eftertanke.
 
Särbon gjorde ju lumpen är vi fortfarande hade ett försvar värt namnet. Majoriteten av fältsjukhusen de använde i övningar är nu borta.

Ett militärt försvar och hemvärn är inte bara användbart i en krigssituation. Vi hade en stor del av befolkningen som lärt sig jobba tillsammans, ha grundläggande kunskaper i sjukvård och hur de ska tänka i en krissituation. Det är en otrolig resurs vi slarvade bort och nu håller på att bygga upp igen.
Värnplikten som den var förr var omodern. Vi har allmän värnplikt i landet så alla kan kallas in men de vill helst ha dem de har utbildat.

Mintotala känsla av värnplikten som den var när de la ned var otroligt negativ. Mobbning och dåliga arbetsuppgifter var legio, homofobi, kvinnoförakt. De stal ett års tid i en ung persons liv utan hänsyn. Vinnarna var de som var kloka att fixa så de kunde slippa som typ Trump i USA som pga hälsporre slapp vietnamkriget. Det var för att bli av med 40-talisterna som de var tvungna att vara så drastiska.

Sen gick de för långt och borde de verkligen inte lagtned allt t ex psykologisk krigföring, planer och planeringar etc men förhoppningsvis har de byggt upp en del nu.
 
Det där med Tyskland stämmer (att de testar många fler än andra länder) och att det troligen har inverkan på siffrorna. Läste på Der Spiegel igår eller förrgår, men hittar inte artikeln nu såklart...
/ Tysklandsbo
Då blir min nästa fråga om detta innebär att mörkertalen är ungefär så stora mellan de (tex sveriges) officiella siffrorna och Tysklands siffror.
Men kanske inte relevant just nu, fann det intressant bara när man tittar på statistiken så ser det ut som att Tyskland är något bra på spåren. Om det stämmer i verkligheten återstår väl att se.
 
Så gör vi på många ställen i Finland också. Och vissa kommuner och städer kontaktar Alla 70+ för att kolla om de behöver hjälp.

Folk inom tex dagvården väntas förflyttas till hemtjänst och matutkörning.
FB_IMG_1585300125784.jpg
 
Givetvis hade det varit bra att stänga alla gränser rakt av och förbjuda alla att passera och det innan det ens behovet var känt. Nu är de inte utrustade med kristallkulor så de hade ingen förutsättning att ens inse behovet.
Nej vi är inte utrustade med kristallkulor men det känns ändå lite som att allt måste gå för långt. Alltid oavsett problemet!
 
Totala dumheter. Vi behöver hålla igång vår ekonomi för att ha råd med åtgärder mot smittan. Att stänga allt fungerar inte plus att hamna i en sådan situation som Sydkorea vill vi inte. Fine, de begränsade smittan... men när nästa smäll kommer och det kanske inte finns ett vaccin blir det katastrof eftersom de inte har någon immunitet. Åtgärder som de tog till har ett land inte råd med alltför många gånger.

Folk dör i infektionssjukdomar och har alltid gjort det. Det är sorgligt för de som drabbas men vi kan inte montera ner samhället för det. När det gäller pandemier ska myndigheterna inte hantera det på individnivå, de ska se till populationen som sådan.
Jag håller inte med. Jag säger inte att Sverige skulle stängt ner, bara stängt gränser från och till landet. Jag tror inte ekonomin klarat sig ändå ändå. Vi får se till hösten.
 
En fråga som egentligen inte har med covid-19 att göra.

Men hur får ett land hög medelålder? Blir folk äldre? Slutar yngre skaffa barn? Hur går det till?
Födelsetal som är så låga att de inte räcker för att ersätta befolkningen. Italien har länge haft notoriskt låga födelsetal, liksom hög ålder på de födande. Kombination urusel familjepolitik, patriarkal kultur och svag ekonomi. https://svenska.yle.fi/artikel/2019...lls-samma-mojligheter-som-finlandska-under-50

Eller stor utflyttning av unga men ingen inflyttning, ofta pga. svag/ensidig arbetsmarknad. En del svenska kommuner har 30% pensionärer i befolkningen (och prognos att det kommer öka)
 
Jag håller inte med. Jag säger inte att Sverige skulle stängt ner, bara stängt gränser från och till landet. Jag tror inte ekonomin klarat sig ändå ändå. Vi får se till hösten.

Största smittvågen var svenska turister som varit i alperna. Skulle vi ha vägrat svenska medborgare att komma hem?

Stänger ett land gränserna är det i allmänhet för icke medborgare.
 
Vilka tidigare exempel tänker du på då? Första och/eller andra världskriget? Spanska sjukan? TBC? Polio?

Jag tänker inte enbart på pandemier utan allt. Jag tänker framför allt på miljöförstöring. Det tjatas ju mycket om det nu för tiden. Alla vet ju att tex plast i havet, flygresor och trafik är dåligt. Varför tillåter vi det då.
 
Jag håller både regering och experter ansvariga för varje dödsfall. De skulle stängt ner allt första januari.

För mig låter detta inte som att du tänkte att det "bara" var inresor och utresor du menade. Mig veterligen har du inte förrän nu specifierat att det är det du menar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 339
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 867
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 595
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp