Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
För mig känns det självklart att totalisolering hade kunnat hjälpa.

Om vi hade isolerat samtliga som kom utomlands ifrån, från första stund som vi visste om detta, i sina hem i 4 veckor så att de alltså inte ens fick gå ut utanför dörren. Och sedan även kontrollerat deras grannar (Eftersom vi rent tekniskt faktiskt inte vet hur mkt det kan sprida sig, än så länge så är det ju bara teorier).

Och så skulle hela världen gjort detta, samtidigt och tills alla fall i Kina hade försvunnit. Och ingen av dessa personer i isolering skulle ha brutit mot sin isolering.

Låter det genomförbart? :rofl::rofl:

Nä, just det.
 
I England har det bildats lokala hjälpgrupper för t.ex. handling av mat och mediciner. Min lilla stad (40000 inv) har delats i en ”grid” och vi har ansvariga och volontärer för varje ruta. Lappar har lagts i varenda brevlåda med ett namn och nummer som man kan ringa om man behöver hjälp med någonting, t.ex. handla mat, hämta mediciner på apotek, rasta hund eller bara ringa och prata för sällskap.
utöver det har regeringen skickat ut brev till 1.5m människor som är särskilt utsatta, de måste stanna hemma i minst 12v men kan få hemleverans av mat och medicin organiserat av staten.
Det finns ju massor av mat i affärerna - men är man sjuk eller i riskzon så får man inte gå dit.
 
Kanske dum fråga, men jag ställer den ändå - vad är skillnaden i Sydkoreas och Tysklands agerande? Utifall någon kanske har svaret på frågan. Finner det fascinerande att Tyskland har så lågt antal döda samtidigt som antalet smittade ligger strax efter Spaniens antal.

Jag har inte fakta men en killgissning är att både Spaniens och Italiens befolkning har en hög medelålder (högre än i Tyskland) och att sjukvården är bättre i Tyskland.
 
Hur ska man göra med mathandling tänker de? De som erbjuder sig att handla verkar ju rikta sig mot äldre och riskgrupper. Men sjuka eller de som är i karantän, hur ska de lösa det?
Jag kollade häromdagen på hemköp om hemkörning och det var en veckas väntetid tills det fanns någon ledig plats för hemkörning av ens mat O_o ska man äta skräpmat fram tills dess om allt är slut hemma?

Då handlar någon åt dig! De flesta har nog en kompis, granne, släkting?
 
Är du säker på att de grupper osv som finns nekar hjälp till någon som är i isolering? Det låter konstigt.
Man får väl fråga folk man känner om hjälp, kolla med andra butiker eller dylikt om det är möjligt att få hemlevererat eller om man kan beställa hem måltider från restauranger osv. Har man tillgång till "skräpmat" (vad du nu menar med det?) så får man väl äta det.

Att gå till mataffären om man är i isolering pga sjukdom vore ju extremt korkat. Det är liksom inte bara på jobbet man kan sprida smitta.
Skräpmat = pizza, etc, sådan snabbmat som egentligen inte är så nyttig, aka skräpmat :D
Jag hade bara fått intrycket att de som erbjuder hjälp tänkte sig mera äldre personer, iallafall så skulle jag ha lite svårt att be om hjälp :o Men du har rätt i att det är värt att fråga iallafall då.
 
Efter Corona tror jag att vi kommer omvärdera följande:

supply-chain-modellen, just-in-time-konceptet.
vikten av att ha egen produktion, eller förmåga att snabbt ställa om till egen produktion.
vad syftet med vårt totalförsvaret är.
vikten av sjukvård i vårt samhälle.
vad som egentligen är viktig i livet.
fokus på egen vinning kommer flyttas till allas vinning.

Jag tror att samhället på fem års sikt kommer vara ett bättre samhälle att leva i.
Men vägen dit kommer ha en grop i sig. En rejäl sådan.
Jag hoppas verkligen att du har rätt!
 
Efter Corona tror jag att vi kommer omvärdera följande:

supply-chain-modellen, just-in-time-konceptet.
vikten av att ha egen produktion, eller förmåga att snabbt ställa om till egen produktion.
vad syftet med vårt totalförsvaret är.
vikten av sjukvård i vårt samhälle.
vad som egentligen är viktig i livet.
fokus på egen vinning kommer flyttas till allas vinning.

Jag tror att samhället på fem års sikt kommer vara ett bättre samhälle att leva i.
Men vägen dit kommer ha en grop i sig. En rejäl sådan.
Ja det är min förhoppning med.
 
Oj, jag har verkligen missat att Italien har mera dödsfall än Kina nu :crazy::crazy::crazy:
  • Land Smittade och döda
  • USA 83 836 1 209
  • Kina 81 782 3 291
  • Italien 80 589 8 215
Spanien verkar ju följa efter också.


Detta är tyvärr en plusartikel, men enligt länken jag läste så verkar denna artikel innehålla teorier på att tyskland har så lågt dödsantal pga deras höga tal tester? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdVz93/forskare-darfor-dodar-corona-sa-fa-i-tyskland
Kan någon bekräfta?

Från ABs chat.
Det där med Tyskland stämmer (att de testar många fler än andra länder) och att det troligen har inverkan på siffrorna. Läste på Der Spiegel igår eller förrgår, men hittar inte artikeln nu såklart...
/ Tysklandsbo
 
Jag har inte fakta men en killgissning är att både Spaniens och Italiens befolkning har en hög medelålder (högre än i Tyskland) och att sjukvården är bättre i Tyskland.
En fråga som egentligen inte har med covid-19 att göra.

Men hur får ett land hög medelålder? Blir folk äldre? Slutar yngre skaffa barn? Hur går det till?
 
Skräpmat = pizza, etc, sådan snabbmat som egentligen inte är så nyttig, aka skräpmat :D
Jag hade bara fått intrycket att de som erbjuder hjälp tänkte sig mera äldre personer, iallafall så skulle jag ha lite svårt att be om hjälp :o Men du har rätt i att det är värt att fråga iallafall då.
Alltså ingen människa tar skada av att äta pizza eller dylikt ofta under en begränsad period. Det är tusen gånger bättre än att du går till affären och smittar både andra som handlar och personalen.

Jag är rätt säker på att grupperna hjälper alla som har behov.
 
Efter Corona tror jag att vi kommer omvärdera följande:

supply-chain-modellen, just-in-time-konceptet.
vikten av att ha egen produktion, eller förmåga att snabbt ställa om till egen produktion.
vad syftet med vårt totalförsvaret är.
vikten av sjukvård i vårt samhälle.
vad som egentligen är viktig i livet.
fokus på egen vinning kommer flyttas till allas vinning.

Jag tror att samhället på fem års sikt kommer vara ett bättre samhälle att leva i.
Men vägen dit kommer ha en grop i sig. En rejäl sådan.

Särbon gjorde ju lumpen är vi fortfarande hade ett försvar värt namnet. Majoriteten av fältsjukhusen de använde i övningar är nu borta.

Ett militärt försvar och hemvärn är inte bara användbart i en krigssituation. Vi hade en stor del av befolkningen som lärt sig jobba tillsammans, ha grundläggande kunskaper i sjukvård och hur de ska tänka i en krissituation. Det är en otrolig resurs vi slarvade bort och nu håller på att bygga upp igen.
 
Hur ska man göra med mathandling tänker de? De som erbjuder sig att handla verkar ju rikta sig mot äldre och riskgrupper. Men sjuka eller de som är i karantän, hur ska de lösa det?
Jag kollade häromdagen på hemköp om hemkörning och det var en veckas väntetid tills det fanns någon ledig plats för hemkörning av ens mat O_o ska man äta skräpmat fram tills dess om allt är slut hemma?
Jag handlade åt mitt ex förra veckan när han var sjuk och denna veckan när jag är sjuk handlade han åt mig.
Att hunden måste ut kan jag dock inte lösa utan att gå ut,trots lägenhet men jag spritar som satan allt jag rör.
 
Efter Corona tror jag att vi kommer omvärdera följande:

supply-chain-modellen, just-in-time-konceptet.
vikten av att ha egen produktion, eller förmåga att snabbt ställa om till egen produktion.
vad syftet med vårt totalförsvaret är.
vikten av sjukvård i vårt samhälle.
vad som egentligen är viktig i livet.
fokus på egen vinning kommer flyttas till allas vinning.

Jag tror att samhället på fem års sikt kommer vara ett bättre samhälle att leva i.
Men vägen dit kommer ha en grop i sig. En rejäl sådan.
Jag hoppas verkligen att du har rätt.

Själv ser jag mest exempel på hur folk agerar tvärt emot alla rekommendationer, och blir än mer uppgiven...
 
I England har det bildats lokala hjälpgrupper för t.ex. handling av mat och mediciner. Min lilla stad (40000 inv) har delats i en ”grid” och vi har ansvariga och volontärer för varje ruta. Lappar har lagts i varenda brevlåda med ett namn och nummer som man kan ringa om man behöver hjälp med någonting, t.ex. handla mat, hämta mediciner på apotek, rasta hund eller bara ringa och prata för sällskap.
utöver det har regeringen skickat ut brev till 1.5m människor som är särskilt utsatta, de måste stanna hemma i minst 12v men kan få hemleverans av mat och medicin organiserat av staten.
Det finns ju massor av mat i affärerna - men är man sjuk eller i riskzon så får man inte gå dit.
Så gör vi på många ställen i Finland också. Och vissa kommuner och städer kontaktar Alla 70+ för att kolla om de behöver hjälp.

Folk inom tex dagvården väntas förflyttas till hemtjänst och matutkörning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 339
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 867
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 594
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp