Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Båda tabellerna visar ju egentligen bara vad som följer av sunt förnuft.

Jag tror att mga fler som har djur eller annat åtagande som gör att de dagligen måste ut, måste ta fram en plan för hur situationen ska lösas vid sjukdom. Vem kan ta över åtagandena? Vilka kan hjälpa varandra? För lösningen är inte att fortsätta att tex rasta hunden själv om man är sjuk och inte bor ensligt.

Likaså att fundera över hur man på bästa sätt ska isolera en sjuk familjemedlem i hemmet och vilka rutiner man ska ha för att skydda övr familjen så gott det går.
 
Båda tabellerna visar ju egentligen bara vad som följer av sunt förnuft.

Jag tror att mga fler som har djur eller annat åtagande som gör att de dagligen måste ut, måste ta fram en plan för hur situationen ska lösas vid sjukdom. Vem kan ta över åtagandena? Vilka kan hjälpa varandra? För lösningen är inte att fortsätta att tex rasta hunden själv om man är sjuk och inte bor ensligt.

Likaså att fundera över hur man på bästa sätt ska isolera en sjuk familjemedlem i hemmet och vilka rutiner man ska ha för att skydda övr familjen så gott det går.
Ja exakt. Tyvärr verkar en jävligt stor del av världens befolkning sakna sunt förnuft.
 
20200327_074826.jpg


Såg inte jag vilka dom var nu, men här är en bild.
 
Fast Norges motsvarighet till Anders Tegnell och FHM rekommenderade regeringen att inte stänga gränser och skolor. Det beslutade regeringen på eget bevåg. Det är fler smittskyddsmyndigheter som sagt samma men där regeringarna gått emot. Kan kolla närmre källor när jag inte är på väg att somna. Om Norge står det iaf i ABs artikel med försökskaninrubriken.

Men som du säger, vi kommer inte veta förrän efteråt. Och då lär de bli sågade oavsett hur det gått i Sverige för det kommer finnas de som menar att om Sverige gjort som alla andra hade siffrorna blivit ännu bättre/mindre dåliga, om det nu skulle visa sig att strategin är mindre dålig. Är den sämre, ja då ryker de ju då också.

Enligt Tegnell igår på nyheterna, när Norges regering varit väldigt kritiska mot vår hantering av viruset, säger han att myndigheterna och regeringen har ett väldigt nära samarbete i Sverige och litar mer på varandras sakkunnighet och håller inte isär politik (här synonymt med mångas syn på handlingskraft) och myndigheternas framförande av fakta.

Jag tycker det låter väldigt rimligt.
 
Ja jag tror att det skulle vara mer lönsamt att stoppa all handel, transporter, matproduktion och matdisttrubition för tre månader mot var vi kommer få nu framöver.
Vad skulle det tjäna till? Att folk gör uppror eller svälter? Klart har man svultit ihjäl får man inte Corona i och för sig, men att det skulle ensamt stoppa Corona känns direkt orealistiskt, det är knappast att vi har mat som driver infektionen om nu syftet inte var att döda folk


Konsekvenserna skulle vara att fler människor överlevde ett virus som vi inte har något att göra med. Det negativa är att folk måste vänta lite till.
Att folk överlever viruset för att de svälter (eller trotsar förbudet att se till att det inte finns mat)? För att folk ska följa och lita på myndigheternas beslut så behöver de vara rimliga. Inget land har hittills kommit på tanken att stoppa just att det finns mat, att bekämpa Corona med matbrist finns det ingen som helst mening med.

Nu tycker jag att Sverige borde vara mer självförsörjande än det är idag ändå. Överskottet av det vi producerar kan gå utomlands.
Fast vad hjälper det om du stoppar (mat)produktionen? Alltså det vore bra om vi var mer självförsörjande och kan exportera, varför nu andra länder skulle välja att ensidigt importera våra varor om vi slutar importera kan man fråga sig.
 
Ja jag tror att det skulle vara mer lönsamt att stoppa all handel, transporter, matproduktion och matdisttrubition för tre månader mot var vi kommer få nu framöver.

Konsekvenserna skulle vara att fler människor överlevde ett virus som vi inte har något att göra med. Det negativa är att folk måste vänta lite till.

Nu tycker jag att Sverige borde vara mer självförsörjande än det är idag ändå. Överskottet av det vi producerar kan gå utomlands.

Vet du egentligen varför dessa restriktioner görs? Är du medveten om att vi inte är ute efter att inte smittas utan är ute efter att plana ut kurvan bara. Vi i Sverige "vill" att vi ska smittas men inte i den snabba takt som för mycket kontakt orsakar.

"....ett virus vi inte har något att göra med"? När tänker du att ett virus är något vi har att göra med då? När vi endast "tillverkat" det själva? Alltså bara ett nordiskt virus eller kanske ett svenskt eller kanske bara ett så lokalt virus som bara är i staden/byn du bor i?

Tämligen naivt och frånskyllande inställning. Virus i pandemi är allas ensak, däran klassningen av viruset.
 
Enligt Tegnell igår på nyheterna, när Norges regering varit väldigt kritiska mot vår hantering av viruset, säger han att myndigheterna och regeringen har ett väldigt nära samarbete i Sverige och litar mer på varandras sakkunnighet och håller inte isär politik (här synonymt med mångas syn på handlingskraft) och myndigheternas framförande av fakta.

Jag tycker det låter väldigt rimligt.
Inte att förglömma förbudet mot ministerstyre som en del från andra länder tycker är extremt udda.
Det ger myndigheterna en tydligare plattform att verkligen vara professionella i det som är deras kompetensområde. Och en typ av maktbalans där politikerna å ena sidan är överordnade, men å andra sidan inte fria att agera på vilka godtyckliga impulser som helst utan att kunna motivera sig.

Precis som med folket så har myndigheterna både mer ansvar och förtroende från regeringen, och svarar med att leverera mindre försvar av särintressen och mer helhetsperspektiv. Vilket slutar med att istället för att maktkampa så samarbetar eller förhandlar man. :)
 
Lockdown har prövats tidigare i världshistorien,
och det behöver inte nödvändigtvis betyda att slutresultatet blir bättre.

San Franscisco blåsta faran över efter sin lockdown under spanska sjukan 1918.
Andra vågen var etter värre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 338
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 867
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 593
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp