Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men spelar det någon roll? Ingen har väl sagt att man är garanterat virusfri efter 2 veckor. Bara att risken att sprida smitta vidare är tillräckligt låg för att det ska vara en meningsfull tidsgräns att använda sig av.
Det har gett det intrycket kan jag tycka. Som att det är en magisk gräns. Kanske man borde förtydliga att två veckors isolering inte innebär att man är helt fri.
Just personen i fråga är dock i Berlin men om det hade varit här, behöver han verkligen sitta i isolering/karantän i två veckor till då?
Ska man "släppa" folk som testat sig positiva ut i samhället så länge de haft det i en viss tid och/eller är symptomfria?

Å andra sidan så testar vi inte så många här i Sverige utan säger mera två veckor och symptomfrihet ... Vilket faller ju väl i attityden att låta sjukdomen sprida ut sig bland folk i sakta mak än om folk gick omkring med symptom..
Det slog mig helt plötsligt :o😅
 
Det har gett det intrycket kan jag tycka. Som att det är en magisk gräns. Kanske man borde förtydliga att två veckors isolering inte innebär att man är helt fri.
Just personen i fråga är dock i Berlin men om det hade varit här, behöver han verkligen sitta i isolering/karantän i två veckor till då?
Ska man "släppa" folk som testat sig positiva ut i samhället så länge de haft det i en viss tid och/eller är symptomfria?

Å andra sidan så testar vi inte så många här i Sverige utan säger mera två veckor och symptomfrihet ... Vilket faller ju väl i attityden att låta sjukdomen sprida ut sig bland folk i sakta mak än om folk gick omkring med symptom..
Det slog mig helt plötsligt :o😅

Tror jag läst att efter sjukdomsförloppet när man blivit symptomfri så kan man ändå har virus kvar som hittas vid test, men det är så få att det är för lite för att smitta, och att testen även hittar delar av virus, dvs sådana som kroppen bekämpat och dödat men de detekteras ändå i tester.
 
Fast i vilket fall som helst så har han setat i 2 veckor sedan förra diagnosen och sedan efteråt blivit diagnoserad med samma sak? Spelar det någon roll om var?
Han kan ha blivit smittad under isoleringen men det känns lite otroligt.

Frågan är om testet enbart ger utslag för aktivt virus eller om det även ger utslag för antikropparna mot viruset.
 
Tror jag läst att efter sjukdomsförloppet när man blivit symptomfri så kan man ändå har virus kvar som hittas vid test, men det är så få att det är för lite för att smitta, och att testen även hittar delar av virus, dvs sådana som kroppen bekämpat och dödat men de detekteras ändå i tester.
Som jag tänkt alltså :up: Låter inte så otroligt!
Alltså egentligen skulle han inte behöva sitta i isolering så länge han är symptomfri ... Jag börjar förstå det svenska systemet mer och mer :idea:
 
Fick precis reda på att jag hade besökare här sista helgen i februari, som då kom rakt från norra italien.

Plötsligt känns min sega influensa, kaffebryggarlungor och överjävliga hosta lite läskigare, och jag blir väldigt glad över att jag lever så isolerat som jag gör...
 
Fick precis reda på att jag hade besökare här sista helgen i februari, som då kom rakt från norra italien.

Plötsligt känns min sega influensa, kaffebryggarlungor och överjävliga hosta lite läskigare, och jag blir väldigt glad över att jag lever så isolerat som jag gör...
Har besökarna varit sjuka då? :)
 
Menar inte att syftet var att starta krig, utan kan vara ett experiment eller vad som. Hur vet man att det inte var skapat av människan? Syns det på strukturen eller hur vet man det?

Man har ju ändå spårat viruset rätt bra tillbaka till olika djur, coronavirus har redan innan spridits från tex fladdermöss. HIV och Ebola spårades till gorillor/apor om jag inte mins fel, det finns ju ingen riktig anledning att uppfinna virus som naturen regelbundet fixar själva. Det görs för övrigt MASSVIS av forskning kring sjukdomar som kommer från djur, här har du en intervju med en som skrivit om zoonoser

 
Fick precis reda på att jag hade besökare här sista helgen i februari, som då kom rakt från norra italien.

Plötsligt känns min sega influensa, kaffebryggarlungor och överjävliga hosta lite läskigare, och jag blir väldigt glad över att jag lever så isolerat som jag gör...
Oj, och redan då var ju norra Italien känt som coronasmittat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 339
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 868
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
108 598
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 710
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp