Cornish rex

bollen__

Trådstartare
Vad får man räkna med att ge för en Cornish rex unge om det är honans första kull någonsin? Ungefär?

Ni som har en sådan, hur är de i temperamentet? Hur fungerar de ihop med andra katter, hundar? Är det en sällskaplig ras?

Är så sugen..

Sv: Cornish rex

Mycket sällskaplig och aktiv ras, vill ha sällskap av annan katt eller trevlig hund.

Normalpris kan andra säkert svara bättre på, men jag har för mig det ligger mellan 5-8000:- Det beror inte på om honan (eller hanen) fått andra kullar tidigare utan om linjer och hur uppfödaren resonerar i sin prissättning. Lite olika priser i olika delar av landet tex.

Okidoki! Det låter bra att dom är sällskapliga, jag har redan en kisse, som jag märk vill ha sällskap. Hund finns hemma hos far och dit åker kisse ofta så det är ju bra om de trivs med hundrar också.

Finns det några "måsten" med att ha raskatt? Jag har "bara" haft bondkatter tidigare så jag har ju aldrig varit på utställning och sånt..

Okidoki! Det låter bra att dom är sällskapliga, jag har redan en kisse, som jag märk vill ha sällskap. Hund finns hemma hos far och dit åker kisse ofta så det är ju bra om de trivs med hundrar också.

Finns det några "måsten" med att ha raskatt? Jag har "bara" haft bondkatter tidigare så jag har ju aldrig varit på utställning och sånt..

Nej, det finns inga "måsten" annat än att man ska ta väl hand om katten.

Jag har en devon, och har fått höra att devon och cornish är likadana i temperamentet.
Känner du att du orkar med en liten illbatting till plåsterkatt så är det den bästa levnadskamrat man kan tänka sig :love:

Oftast ligger priset på 5000-6000kr. Beror på om föräldrarna är importerade eller inte osv. Sen kan man även få en katt på foder och då får du ju katten efter att uppfödaren tagit några kullar. Brukar stå på hemsidorna om de letar foderhem.
Jag har min senaste på halvfoder och betalade 3000kr för henne och då skulle uppfödaren ta en kull på henne. Nu blir det dock inte så pga hennes allergi.

Jag har haft tre katter av denna underbara ras. Du lär aldrig ångra dej utan vill bara ha fler!! Det är smittsamt kan man säga. :)

Nu har jag bara en kisse kvar för jag fick ta bort min Saga i höstas pga kissproblem och hennes dotter Willa är ute på prov hos en familj på landet pga att hon vill vara utekatt när vädret tillåter.
Ska snart få en till och det ska bli så kul. Kullen är inte född än så jag längtar ihjäl mej snart.

Rasen är VÄLDIGT social. Du kan inte göra ngt utan att de ska kolla vad du gör. Stänga dörren till toa kan du glömma för då går hela världen under :D Jag tycker att de är som självständiga hundar. Är bra om man kan ha två katter eftersom de är så sällskapliga men det är så olika från katt till katt.
Nåt som är skönt är att man knappt märker att de fäller. Så skönt att slippa hår på kläder, möbler och dammtussar. Pälsen behöver inte skötas direkt heller. Jag duschar katterna då och då bara för att lockarna ska ligga finare och synas mer.

Gå in på www.rexringen.nu så hittar du massor av info och uppfödare.

Lycka till!

Tack så mycket för all bra info!
Det låter bra med en social kisse..(till) min kisse jag har nu är redan sån att hon följer med överallt, speciellt in på toan. hon blir galen om hon inte får följa med in och sitta i badkaret! :p Så det blir nog finemang.
Nu börjar jag längta..som en tok!
Ska kolla upp fodervärd också, det lät intressant. Men är det bara vuxna katter det brukar vara fråga om då?

Aha. Det lät ju som en smart ide, ifall man inte har råd att köpa en kisse. Ska spana lite efter det också..fast roligast kanske det är om man kan avla själv.. :)

Visst fungerar rasen som innekatt?

Alla raser funkar som innekatter (inkl huskatter) och de allra flesta uppfödare säljer bara som innekatt. (Utevistelse i sele eller rastgård)

Är man fodervärd föds kullen i ens egent hem, och man får ta ansvaret för skötseln av ungarna. Det är i mitt tycke det bästa sättet att börja med uppfödning eftersom man har en kull men det är den mer rutinerade uppfödaren som har det övergripande ansvaret. Dessutom får man stor chans att knyta viktiga kontaker.

Aha. Det lät ju som en smart ide, ifall man inte har råd att köpa en kisse. Ska spana lite efter det också..fast roligast kanske det är om man kan avla själv.. :)

Visst fungerar rasen som innekatt?

Fast man ska tänka på att en fodervärdskatt inte bara innebär att man får en raskatt billigt. Är det en hankatt får man stå ut med en hane som skriker på nätterna, kanske matvägrar och i värsta fall börjar revirmarkera inomhus.

Är det en honkatt förväntas det oftast att man ska föda upp kullen hemma och då enligt uppfödarens anvisningar. Jag har dock valt att ta hem honkatten jag har på foder någon vecka innan förlossningen, hon kommer även bo här med sina ungar fram tills de blivit minst 12 veckor gamla. Detta är möjligt eftersom jag har denna katt hemma hos mig minst en gång i månaden så hon känner mig, mina katter och miljön.

Sedan ska man komma bra överens med uppfödaren, det är superviktigt. Man har en mycket tätare relation med en uppfödare man är fodervärd åt än en uppfödare man "bara" har köpt katt av så är man inte på samma våglängd kan det bli väldigt påfrestande.

Är du intresserad av avel själv kan det vara en jättebra start att få vara fodervärd åt en honkatt. Då får man praktiskt erfarenhet och man har en person som vet vad han/hon gör (förhoppningsvis) bakom kullen. Man får i bästa fall en bra mentor.

Jag kommer också att skaffa denna ras i framtiden, verkar vara den ultimata katten! sociala trevliga vackra och hårar minimalt! :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 369
Senast: Bluefish
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka