Sv: Collie

Hon har 2 tikar den ena 1 ½ år.. o den andra 7 mån.. Dom är så lugna o harmoniska o sociala de är bara massa puss hela tiden.. :love: Oerhört snälla hundar.. Dom busar mycket men kan oxå rätt som deär bara ligga på golvet o sova.. Den stora tiken har dom börjat med spår o de går kanon bra.. duktig som 17 är hon.. o lilla bäbis ska oxå få prova på...:)
 
Sv: Collie

Jag har bara 2 kvar nu :cry:
Den tredje somnade in vid 13.45 idag.

Jag ska berätta för dig om dom en annan dag, nu orkar jag inte :cry: :cry:
 
Sv: Collie

Har ingen egen men har känt folk som haft.

Det verkar vara en lugn och trevlig ras.
Och väldigt vackra:love:

Funderar du på att skaffa dig en sådan?
 
Sv: Collie

Ja. :)
Dom verkar uppfylla mina önskemål väldigt bra, då min ideal-hund i dagsläget är:
-Snäll och lugn utan att vara lat
-Lättlärd och intresserad av att vara till lags
-Lagom stl
-Vacker
-Kan gå lös på gården utan att hitta på en massa hyss, och vara med i stallet utan att skrämma hästarna (inte våldsam och bufflig)
-Ingen jaktinstinkt att tala om

Dom jag har lärt känna har dock varit enormt olika mentalt.. En lugn och klok, självständig. En rätt dominant och väldigt utåtriktad. Och den sista väldigt kuvad och vek. Inte nervös eller rädd men han har liksom ingen stolthet.. Dom sista två har samma ägare... :crazy:

Jag vill helst ha en som hund nr 1 om jag får välja. Men vad jag förstått så är det många collies med dåligt psyke? Hur vet man vilken typ av valp man köper? Är det särskilda linjer som ger mer robusta individer än andra?

Verkar även som att vanliga collies inte är så populära längre - googlade på collie och får massa träffar om border collie, och en sån vill jag Inte ha..

Är inte intresserad av att stilla ut öht, så hur snygg den är enligt rasstandarden kvittar.. :p
 
Sv: Collie

Jag tror det är viktigt hur föräldrarna är.

Det idealiska vore ju om man kunde få träffa både mor och far. Försök att få komma iväg till en uppfödare som är seriös. De hjälper dig mer än gärna även om du inte har bestämt dig.

Jag har själv tax så jag är inte så insatt i collieavel, men bland taxar så finns det definitivt olika "linjer". Det är inget uttalat men man märker det om man träffar på flera olika individer som är nära släkt och jämför med andra "familjer".

Det viktiga tror jag är att ta god tid på sig när man köper en ny hund. Då vet man att man får det bästa.

Lycka till!
 
Sv: Collie

De har haft stora problem med mentalbiten efter Lassie-boomen, men det börjar väl ordna upp sig. Problem med rädslor osv finns dock fortfarande kvar och jag har sett en viss tendens till hanhundsaggressivitet inom rasen. Dessutom är väl kanske HD-statusen inte så bra.

Dock en underbar ras, jag har själv har några i kurs som var helt fantastiska.

Jag vet iaf en uppfödare som föder upp exemplariska collies, med vädligt bra mental status. Försök hitta en uppfödare som ex. tävlar lydnad, bruks med hundarna, det krävs en iaf hyffsat mentalitet för det och de kan inte vara aggressiva eller liknande för att få bra resultat.

Sen är ju MH-test en självklarhet;)

Men om du vill så PMa mig så kan jag försöka komma på vad den duktiga uppfödaren heter, hon bor en bit ifrån dig, men om inte annat så kanske hon kan tipsa om andra seriösa uppfödare.

//E
 
Sv: Collie

Hej!
Min syster har en collie.
Hon är 9 år men hon är och har alltid varit, en lugn och trevlig hund. Lätt var hon att lära och springer inte ifrån gården.
Vacker tycker ju vi att hon är ;) .
Det negativa är väl att hon hårar en hel del, men hon är kasterad sen några år (livmoderinflammation) och pälsen blir sig inte lik efter det.
 
Sv: Collie

Ja det blir väl så när en ras blir så oerhört populär, den avlas sönder.. Men som du säger borde det ju blivit bättre nu, och dom verkar ju inte vara så jättepopulära numera. Går 10 rottisar på varje collie man ser på stan..

Hur är det med hälsan hos blue merle? Vet att blå/grå pälsfärg hos vissa raser ger hundar med mindre bra hälsa..
 
Sv: Collie

Vi har 2 collies, en tik som är sobel och en hane som är blue merle, båda är 5 år. Båda hundarna och pigga, friska och glada. Tiken är lite "ostyrig" och drottning i huset, hon inköptes som valp. Hanen är en omplaceringshund som vi haft 1.5 år nu. Han kan ibland vara lite "kort" mot andra hanhundar, förmodligen vill han vakta sin "kvinna", i övrigt är båda hundarna otroligt sociala och vänliga mot allt och alla.

De är lätta att ha med sig, de tar ingen plats i huset heller. Tiken gillar att ligga i sängen :o och hanen i soffan i vardagsrummet. :o Hanen följer efter oss (framför allt mig) överallt, tiken är lite mer självständig.

Båda hundarna är utställda, men ingen av de är brukstränad. Har funderat lite på agility, hanen älskar att hoppa. Han är doch ENORMT entusiastisk på utställningar.:)

I den lilla by där vi bor finns faktiskt 10-11 collies, det är den dominerande rasen, kul!

För mig är collie hunden med stort H! :)
 
Sv: Collie

Vi har 2 katter, varav den ena är innekatt. Det fungerar hur bra som helst ihop med hundarna. Hanen var van vid katter innan vi köpte honom, och hos tikens uppfödare fanns katt.

Vi har också 3 hästar som hanen verkligen ÄLSKAR. :love: Tiken har en lite mer ljummen inställning, men hon är snäll mot dem. Hon kan bli lite upphetsad när de rullar sig i hagen...:angel:

När det gäller vilt så kan jaktinstinkten vakna till en del. Hanen ska tydligen vara tränad på att inte jaga rådjur, har inte träffat på vilt än med honom. Tiken blir dock ganska upphetsad över både älg och rådjur.
 
Sv: Collie

Såg en bild på en uppfödares hemsida där valparna och katten åt ur samma skål, en sån ska jag ha tänkte jag. :D Har ju sex katter så det är ett måste att hunden kommer överens med dom.
Men det fanns bara en tik kvar, jag vill nog helst ha en hane tror jag? Brukar föredra handjur.

Hur funkar det att ta med dom på ridtur tex?
 
Sv: Collie

Tiken är som sagt lite "ostyrig" och hon har en egenhet: hon älskar fötter i alla former :love: , även hästhovar. Har därför inte försökt ha henne med.

Hanen skulle förmodligen gå jättebra att ha med eftersom han är överförtjust i hästarna och dessutom följer mig överallt. Men jag är en fegis, är rädd för att han ska bli påkörd. Visserligen skulle man kanske kunna ha honom i ett långt koppel, men då är jag å andra sidan rädd att han kommer för nära hästens ben, och det gillar INTE hästen.
 
Sv: Collie

Ska man välja en hane eller tik? Hur resonerar ni?
Jag tycker mest om han-hästar och kattar, men dom är ju iofs kastrerade.. :p

Haft tik innan och tyckte det var väldigt jobbigt med allt blod. :crazy: Vill gärna undvika det.. Samtidigt vill jag inte ha en hund som sticker iväg för att ragga brudar så fort jag vänder ryggen till... :p
 
Sv: Collie

Kul att du ev. ska skaffa collie =) Helt UNDERBAR ras, Lovar dig det!

Dom är så tillgivna och pigga och glada, men även lugna. Har nu en långhårigcollie. Haft en tik som fick valpar, så söta :).
Hon är rätt skällig, även hennes mamma var väldigt skällig. Jag har hört att collie kan vara rätt nervösa och rädda men har inte märkt av det så mycket på mina collier jag haft.

Mycket lyhörda och lyssnar bra, lättlärda! Min hund går både sök, lydnad, agility och freestyle. Vad jag vet så är det inte jakt i dom, men min hund hajjar till när hon ser rådjur eller älg, springer fort dit men är lika fort tillbaka till mig igen! Har alltid henne lös utan problem, även när jag rider. Älskar att hoppa! Hon är 7 år, men pigg och kry som en valp! Bilder från i sommras:

1hoppar.jpg


1vacker.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 938
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 506
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp