Anledningen till att schäfern tycks tåla värmen bättre, tror jag är att den är en bra brukshund. Din blandis lär inte ha generna från crème de la crème av arbetande hundar i sig eftersom de hundarna inte blandrasavlas. De generna kan mycket väl din schäfer ha.Det här med hur päls skyddar mot värme/kyla så klarar min schäfer både lägre och högre temperaturer än min klippta blandras. När det var nästan 40 grader varmt I Italien så kunde hon fortfarande röra på sig ganska länge och till och med leka. Sen svalkade hon sig gärna I vatten. Hanen däremot hade mycket svårare för värmen trots att han var nyklippt. Så en rätt dubbelpäls borde väl skydda rätt bra mot både och? Vet dock inte exakt hur den gör det. Men gissar att den isolerar mot värmen som den isolerar mot kylan?
Visa bifogad fil 31930
En bra brukshund tar i mer när det börjar ta emot, den är aktiv tills den tuppar av om det finns en uppgift. Det beror alltså på mentaliteten, inte på pälsen att din schäfer verkar piggare än den tunnhårigare blandisen.
Själv har jag en stor svart riesen med hårda täckhår och mycket underull som aldrig har frusit. Sist jag tävlade lydnad var det mitt i sommaren i 30+ på en appellplan helt utan skugga. Jag hade anmält till en kvällstävling för att få skuggigare förhållanden, men starttiden visade sig vara kl.15.
Jag hade inte behövt oroa mig för att hunden skulle dämpas eller bli långsammare i värmen, hon gick som en raket och fick ett förstapris på fina poäng och en andraplacering. Däremot kroknade några duktiga sällskapshundar som egentligen har mer lydnadslydnad-talang än min hund. Men de hundarna hade inte förmågan att jobba under besvärliga förhållanden, som min hund har.
Slutligen undrar jag om du någonsin tagit på dig en jacka en riktigt varm sommardag "för att isolera dig mot värmen"? Antagligen inte, eller hur?