🎄Jul 2024🎄

....och nĂ€r det Ă€r slĂ€ckt đŸ„°đŸŒČ

KÀlken gjorde min morbror Ät mig nÀr jag var liten. Nu fick den komma fram, tycker att den passar fint i julpyntet!

1000001569.webp

Edit: Jag har samma instÀllning till den sk "svarta graniten" som sÀljs som bÀnkskivor. En granit kan för f-n inte vara svart! :mad: :D

OT men nu mÄste jag ju fÄ veta; vad Àr det för sten de sÀljer som svart granit, och varför vill man kalla den nÄgot den inte Àr? :confused: Tittar inte sÄ ofta pÄ bÀnkskivor...

(Om jag nÄgonsin skulle byta skiva hÀr skulle det fÄ bli virrvarr, som köket hade i original.)

OT men nu mÄste jag ju fÄ veta; vad Àr det för sten de sÀljer som svart granit, och varför vill man kalla den nÄgot den inte Àr? :confused: Tittar inte sÄ ofta pÄ bÀnkskivor...

(Om jag nÄgonsin skulle byta skiva hÀr skulle det fÄ bli virrvarr, som köket hade i original.)

Mafiskt berg, diabas. Dvs det innehĂ„ller INGEN kvarts, nĂ„got som granit innehĂ„ller mycket av... :meh: Det Ă€r mer eller mindre totalt motsatta sorter av magmatiskt berg 🙄

Mafiskt berg, diabas. Dvs det innehĂ„ller INGEN kvarts, nĂ„got som granit innehĂ„ller mycket av... :meh: Det Ă€r mer eller mindre totalt motsatta sorter av magmatiskt berg 🙄
I trakterna dÀr jag bor, och dÀr det traditionellt har brutits massor av denna sten, har den alltid kallats bÄde svart granit och diabas. Jag har alltsÄ hört bÄda namnen nÀr jag har vuxit upp, och hade till och med gamla slÀktingar som arbetade i stenbrotten. Varför det har blivit sÄ, det vet jag inte... :)

IMG_1522.webp

Retrotyget blev fint som duk till bonaden i stugan. Bonaden sitter lite lĂ„gt men hĂ€ngde den pĂ„ samma krok som tavlan som Ă€r dĂ€r annars. Orkade inte fixa om 😅

Fick ett ovĂ€ntat SMS idag dĂ„ jag stĂ„tt i kö pĂ„ luciatĂ„g frĂ„n Keramik av Lena och nu fanns det ett till mig sĂ„ kommer pĂ„ posten i veckan đŸ€©

Visa bifogad fil 158366
Retrotyget blev fint som duk till bonaden i stugan. Bonaden sitter lite lĂ„gt men hĂ€ngde den pĂ„ samma krok som tavlan som Ă€r dĂ€r annars. Orkade inte fixa om 😅

Fick ett ovĂ€ntat SMS idag dĂ„ jag stĂ„tt i kö pĂ„ luciatĂ„g frĂ„n Keramik av Lena och nu fanns det ett till mig sĂ„ kommer pĂ„ posten i veckan đŸ€©
Fint! Älskar fĂ€rgsĂ€ttningen och med de blĂ„mĂ„lade stolarna vart det ju pricken över i :love:

Jag har satt ihop pepparkakstraktorn med vagn och pepparkakshuset idag - utan att brÀnna mig pÄ det smÀlta sockret :up:

Jag tĂ€nkte pynta lite mer ordentligt i Ă„r för brorsbarnen skulle komma pĂ„ besök. Hade börjat lite smĂ„tt men i fredags skedde tomtemord hĂ€r hemma. Vet inte riktigt hur jag tĂ€nkte kring placeringen men Ă„ andra sidan sĂ„ verkar valpen nĂ„ exakt allt hon vill nĂ„ sĂ„.. och brorsonen blev sjuk sĂ„ det blir inget besök i jul, sĂ„ nu kom jag av med med pyntandet. Lika bra tĂ€nker jag, sĂ„ inte fler tomtar blir mördade - kĂ€nns dĂ„ligt för min karma 😅

Tivoli gjorde oss inte besvikna! Tror dock att Lisebergs julmarknad Àr snÀppet mysigare om jag nu ska jÀmföra, men det var fantastiskt fint Àven i Köpenhamn (ljusen vid Kongens Nytorv och Nyhavn rekommenderas varmt de ocksÄ, om det Àr nÄgon som har vÀgarna förbi i december). NÀsta helg tar jag mig an Skansen, Äterkommer kanske med ytterligare en rapport dÄ ;)

Visa bifogad fil 157902
Vi ska dit pÄ lördag. Ska bli mysigt.

Liknande trÄdar

Relationer Eller rĂ€ttare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje Ă„r eller olika? Är alla nöjda med upplĂ€gget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
6 729
Senast: Mirre
·
Tjatter Nej men nu Ă€r det vĂ€l hög tid, tycker ni inte? 2024 Ă„rs upplaga av Secret Santa Ă€r hĂ€r! đŸ€“ Ni som har varit med tidigare har koll pĂ„...
39 40 41
Svar
813
· Visningar
24 953
F
  • LĂ„st
TrÀdgÄrd & VÀxter Med bara fyra dagar kvar av odlingsÄret 2023 tar jag mig friheten att skapa nÀsta för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan Àr igÄng...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 830
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 Är, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 610
Senast: Acto
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försĂ€kring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod