chodský pes

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Piggelkot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 17 616
Sv: chodský pes

Nina verkar ha övergivit den här tråden..
Jag har ju Kh collie och bor nära och träffar Nina och hennes hund minst en gång i veckan så jag tror att jag kan jämföra....

Henns hund aktiveras inte mer än vad en vanlig gårdshund gör, dvs hon är med hela dagarna och är med ute och rider och går promenader, hon är lyhörd och har en hög "will to please". Lättlärd men hittar inte på en massa själv om hon inte aktiveras utan nöjer sig med det som sällskapet med matte och husse har att erbjuda! Ligger matte sjuk så ligger hon nojd brevid och passar henne. Det enda "negativa" jag kan säga är att hon är väldigt blyg, jag gillar hundar som inte springer fram och hälsar på alla, men hon är lite väl blyg för min smak. Men det kan ju handla om henns historia, hon har valpar som inte har detta problem.....

Men nu har jag ju bara träffat henne och kan inte beskriva rasen i stort!

Jag kan bara tala för min hund och på vinterhalvåret får hon inte alls lika mycket motion som på sommaren. På våren/sommaren/hösten springer hon med när vi är ute och rider. På vintern är det svårare när det är mycket snö eftersom vi rider på trafikerade vägar så får hon inte följa med. På vintern är hon med oss i stallet varje dag (har stallet där vi bor) och är då lös (följer med när vi fodrar, hämtar hästar i hagen osv)+ får en promenad om dagen. Följer med och hämtar ved, skottar snö osv så hon är ofta med. Sen följer hon med om vi åker en sväng med bilen, besöker någon osv. Utöver det brukar vi köra lite kurra gömma, leka lite eller vardagslydnad några minuter. Hon ligger stencool inne och syns och hörs inte. Även dagar när vi inte hinner göra något utan hon får nöja sig med att vara lös kring stallet osv så blir hon inte stissig. Hon har inga problem med att vara ensam hemma oavsett om jag lämnar henne inne i huset eller ute på tomten (staket runtom).

Nädå Boerperd, har bara haft mycket att göra och varit borta i helgen :-)
Som sagt, hon är lite blyg men det har sin historia. Dock har jag följt upp hennes valpar för att se hur de är och uppvisar inte hennes blyghet. Det är till och med så att en valt att ta en kull i höst (dock inte i Sverige) samt att flera valt att importera från bla Tyskland och Tjeckien.
Det är en "klassisk gårdshund" som är hemkär men används även som tjänstehundar, leta upp folk i rasmassor, agility och bruks/lydnad. Vår hund älskar att spåra. Jag tror att de är så lättlärda och allround tack vare att de är otroligt förarintensiva och vill alltid göra sitt bästa. Vet att min tiks valp Izzy tävlar i Norge. Ägaren har lagt ut bilder på sin personliga hemsida www.chodsky-pesjenta-izzy.com

Och som jag skrev tidigare i tråden så har en kille som heter Mats gjort denna sida http://sites.google.com/site/kalistadahlstedt/ för att samla information om rasen. Där finns rasbeskrivning och under CP-register så har han samlat ihop Chodskysar i både Norden och Europa samt länkar till hemsidor där många lagt ut bilder och skriver om sina hundar!

Det är en "klassisk gårdshund" som är hemkär men används även som tjänstehundar, leta upp folk i rasmassor, agility och bruks/lydnad. Vår hund älskar att spåra. Jag tror att de är så lättlärda och allround tack vare att de är otroligt förarintensiva och vill alltid göra sitt bästa.

Då låter det ungefär som en collie även om den verkar nöja sig med lite mindre än så. Det är då definitivt en ras jag ska titta på när det är dags för hund nr 2.

Mmmm, jag upplever den väldigt lik collien... nu är ju min 13år och jag har bara haft henne i 5år, så det är svårt att jämföra....

Men den Nina har skulle passa mig! Tyvärr är dom svåra att få tag på, och har lite för mycket päls för min smak.... Fast den verkar väldigt lättskött!

Jag har ju redan långhårig collie så pälsen blir inget problem, dock skulle nog skillnaden vara att den kan fälla? Det vet jag inte något om men jag hoppas att pälsen är som på den lh collien, enkel att sköta och kräver inte mycket ;) Korthåriga fäller ju massor periodvis.

Har inte rasen etablerat sig här i Sverige får jag väl importera helt enkelt, men det blir en senare fråga i så fall. Det är ett par år innan vi skaffar oss en till hund, ingen av oss kan vara valpledig den närmaste tiden.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 080
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 834
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 520
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka