chodský pes

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Piggelkot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 17 616
Sv: chodský pes

kl

Jag tycker också att det är en väldigt vacker ras :love:
Ska bli kul att följa utvecklingen på de som finns i Sverige

*kl*
Bara en kul grej. Gör en bildgoogling på Chodsky pes, och finn ett fel på de första två sidorna!

*kl*
Bara en kul grej. Gör en bildgoogling på Chodsky pes, och finn ett fel på de första två sidorna!

Men äääääär du riktigt säker på att Råda inte är en Chodsky då? (Vet att det ifrågasatts förr men nu verkar det finnas bildbevis också) ;)

Eller hur. Hon fanns på tredje sidan också. Det är givetvis mitt eget fel som lagt ut bilder på henne i en tråd där jag också skrivit Chodsky.
Å andra sidan är det inte helt lätt att hitta schäfern bland hermelinerna..

nämen sötisar! jag och sambon pratade i förra veckan om en "mini-schäfer" - och så fanns den ju! :D

Haha jag hittar fortfarande inte Råda där! :p

Var kommer hon ifrån förresten?

Ang. rasen så låter det ju helt klart intressant. Men det (väldigt lilla dock) jag läst om dem låter det mer som gårds- och sällskapshund, inte brukshund?

Är det bara jag som skulle missta en chodsky för en blandning mellan dessa om man såg den på stan?;)

Schäfer
brit%202.jpg

Finsk lapphund
Sinni%20Justiina%20Kanto%20s.JPG

(båda bilder lånade från nätet)

Jag hade nog faktiskt tagit det för en schäfer snarare men en korsning mellan schäfer och finsk lapphund hade säkert kunnat vara väldigt lik!

Haha jag hittar fortfarande inte Råda där! :p

Som en ledtråd kan jag säga att hennes kedja runt halsen syns på båda bilderna.

Var kommer hon ifrån förresten?

Waagendorf.

Ang. rasen så låter det ju helt klart intressant. Men det (väldigt lilla dock) jag läst om dem låter det mer som gårds- och sällskapshund, inte brukshund?

tio tecken..

Jag läste runt och hoppas verkligen att jag uppfattat rasen ganska rätt, dvs den har inte samma aktiveringsbehov som en schäfer men kan jämföras med collie då den är aktiv. En collie kan ju bara klara sig på promenader några dagar och enklare trix, kräver inte tävlingsmål eller konstant träning.

http://www.kpchp.org/index.html verkar vara rasklubben i Tjeckien och om du använder google översättning ser man att man kan använda den till typ allt.

Definitivt en intressant ras, när det är dags ska jag börja kolla o ev importera en om det nu stämmer med min uppfattning om rasen då jag vill prova en ny ras förutom collie.

Jag läste runt och hoppas verkligen att jag uppfattat rasen ganska rätt, dvs den har inte samma aktiveringsbehov som en schäfer men kan jämföras med collie då den är aktiv. En collie kan ju bara klara sig på promenader några dagar och enklare trix, kräver inte tävlingsmål eller konstant träning.

http://www.kpchp.org/index.html verkar vara rasklubben i Tjeckien och om du använder google översättning ser man att man kan använda den till typ allt.

Definitivt en intressant ras, när det är dags ska jag börja kolla o ev importera en om det nu stämmer med min uppfattning om rasen då jag vill prova en ny ras förutom collie.

Väldigt bra om den inte har samma aktiveringsbehov - för hundens skull.

De allra flesta schäfrar vi har lever ju ett sällskapshundsliv i alla fall.

Söt hund, tycker jag - men ingen ras jag skulle skaffa mig. Det skall bli roligt att se om det blir en alternativ schäfer för dem som vill ha utseendet men inte jobbet.

Den har fö en kroppskonstitution som jag skulle uppskatta. Lagom storlek också. :)

Senast ändrad:

Tycker också den låter superintressant, hoppas det dyker upp någon buke-chodsky inom kort så man får lite inside information. Om tre år eller så borde det vara dags för nästa föryngring i hundflocken för min del och då hoppas jag att chodsky pes etablerat sig i Sverige.

Nu är ju inte jag en expert, men får inte räkryggar oftare höftproblem och ryggproblem osv.osv.. än en rakryggad?

Nej, rent statistiskt av de som är röntgade så har räkorna nån liten nuffra bättre HD statistik, om man tittar på Försvarmaktens framavlade Schäfrar så är den statistiken verkligen under all kritik.

Sen varierar det så klart mellan olika kennlar, men som grupper betraktade så har räkorna inte sämre höfter.
Huruvida deras fysik skulle lämpa sig för hårt arbete i flera år är en annan femma.

mvh

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 080
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 834
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 520
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!