chodský pes

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Piggelkot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 17 616
P

Piggelkot

Jag läste i brukshunden att chodský pes (dvärg schäfer.. eller aa 50 cm) blivit en godkänd ras i sverige! :love:

Sv: chodský pes

Vad roligt! Var i tidningen läste du det? Måste leta fram den och få läsa själv. Dom är så fina!!! :love:

Vädligt söt hund:love: men....
Hoppas man inte avlar sönder dem bara, ser hemskt ut när hundar går på haserna och har den klassiska "räkryggen":crazy:

Såg det på skk's sida idag :D

Tycker dock att det amerikanska namnet för rasen är lättare att associera till x)

Jag har en Chodsky Pes som fått valpar som finns i både Swe, No och DK. Dock inte jag som tog valparna på henne. Hon är importerad från Tyskland. Som hund är hon vaken, känslig, lyhörd och inte nybörjarhund. Hon är en klassisk vakt- och vallhund väldigt lik schäfern. De tror att Chodskyn är en ursprungsras till denna hund. 1985 höll rasen på att dö ut och man startade aveln på den klassiska hunden. Sen slutet av 2010 så är rasen godkänd i annexregistret på SKK. För mer information, besök gärna http://sites.google.com/site/kalistadahlstedt/ som är en kille i Falun som lägger ner jättmycket tid på att samla information om rasen!

Åh, vad härligt! :bump: Verkar som en riktigt trevlig ras! Hur lång tid tror ni det tar innan vi är uppe i 3-4 kennlar i Sverige?

Är en Chodsky pes lika krävande som en schäfer eller i nivå med t.ex collie/labbe, dvs har inget behov av att träna varje dag men är lika villig när det kommer till skott men kan vara nöjd med endast promenad nån dag eller två?

En schäfer är lite för krävande och jag hittar egentligen inte vad jag söker hos en collie men den passar mina behov som det är då jag inte andas hundar utan det är hästar som gäller. Därför är jag nyfiken på någon annan liknande ras men som räknas som brukshund.
Om nu Chodsky pes ska bli klassificerad som en brukshund kan den vara av intresse om den nu har ett aktiveringsbehov som är jämförbart med en collie.

(Varför brukshund? Det är för jag vill tävla inom bruks och ha en chans att få cert och bli t.ex brukschampion eller dylikt ifall vi kommer långt)

Sitter o försöker hitta info men hittar ingenting om hur aktiveringsbehovet ser ut. Men det låter ju som på dem att det kan vara en hund för mig då de också används som gårdshund. Typ perfekt kombo och lagom, jämförbart med collien då enligt mig.

Hamnar det en sån på önskelistan nu? :)

Njae. Jag tycker de är fina, men jag skulle nog vilja att en ev. nästa hund var mer åt sällskapshållet. Kanske sällskap med kapacitet att arbeta på något sätt när tillfälle gavs, men med möjlighet att agera sällskapshund därimellan.
Silken ligger fortfarande långt upp på listan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 080
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 834
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 520
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka