"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Jag får väl hålla mig till Jan Fennell, hon har ju studerat vargar i hägn, sammansatta flockar utan familjeband. Hon har aldrig varit där o träffat vargarna IRL, hennes forskning bygger på videoupptagningar av vargar i hägn.
https://www.psychologytoday.com/blo...shment-effective-way-change-the-behavior-dogs

https://www.psychologytoday.com/blo...-dominance-is-the-concept-the-alpha-dog-valid

Nu har länkarna inte specifikt med CM eller JF att göra. Vad gäller polishunden i filmen som länkats till verkar föraren vara en velour polis som använder såväl röst samt godis o klick som belöning. Stackars hund som inte blir slängd i marken.................

Här ser man faktiskt väldigt tydligt vad för inverkan CM har på hunden, eller, hans metoder rättare sagt. När ägarna går iväg och gömmer sig för att hunden ska leta upp dom så blir hunden genast låg i Cesars närhet. När han sen släpper den så vågar den inte leta upp ägarna. Kollar man kroppsspråket så är den väldigt låg och off. Cesar förklarar det med att hunden inte vet vad den ska göra. Vilket säkert låter helt logiskt. Men när hunden tidigare "letade" upp ägarna såg man ändå att den förstod uppgiften: ägare försvinner = spring ikapp. Såfort den är tillräckligt nära ägarna igen så blir den glad. Att hunden dessutom SER med egna ögon att ägarna försvinner borde trigga direkt, speciellt eftersom att den faktiskt ÄR intresserad av dom. Säkert något som man som vanlig Svensson hemma i tv soffan inte tänker på. Men det är väldigt tydligt att hans metoder ger låga avstängda hundar som inte vågar ta initiativ.

PS: Hade faktiskt inte kollat klart på klippet innan jag svarade. I slutet ser man också tydligt att hunden är obekväm i CM´s närhet. När de alla sitter på huk och gör en inkallning (?) så går hunden sakta sakta mot Cesar med låg kroppshållning men såfort den vänder upp mot ägaren går svansen som en propeller igen och kroppsspråket ändras. Djur pratar hela tiden, vissa är bara för döva, eller blinda för att lyssna på vad dom säger..

Senast ändrad:
Nämen sluta nu.
Nu börjar det bli tramsigt med att "hitta" saker som tyder på kuvade å rädda hundar.
Han verkar ju inte ens ha haft mkt kontakt med den hunden innan.

Min hund kan slääääpa sig fram till mig när han vet att det är dax att göra ngt han inte vill. Då ser han verkligen ut som en kuvad stackare. Och jag har aldrig någonsin varit "hård" mot honom.
HAn kan se riktigt kuvad ut i vissa situationer, men garanterat att han inte är det. Men han har ett sånt uttryck

Fast hur är det något negativt? Att känna till sina egna begränsningar är jätteviktigt när man jobbar med djur. <snip>.

Sjalvklart ar det bra. Vad jag narmast menade med det ar att for Victoria ar det kort med alla storre hundar som visar direkt aggressivitet. Jag kan kanske tycka att om hunden blir en valanpassad medborgare efter en tid med CM eller bli avlivad for att ingen vill hantera den skulle atminstone jag valja CM. (Det skulle ha kunnat vara min super skarpa rottis som blivit tillaten att ga overstyr och bli aggressiv med en annan agare:crazy:)

.<snip>
Skillnaden mellan USA och EU när det gäller djurskydd i lagen är milsvid och de ligger långt efter oss. I USA betraktas husdjur i lagens mening fortfarande som ägarens "property"; egendom. Inom EU slog man 1997 fast att djuren är "sentient beings"; att de har förmåga att känna smärta och lidande och att detta ska ligga till grund för allt rättsligt skydd. Detta kämpar flertalet djurrättsorganisationer att få igenom även i USA.
<snip>.

Landet USA har mycket varierande lagar da varje delstat satter sina egna lagar och straffsatser och man kan darfor battre gamfora USA med EU an med ett specifikt land. Dock finns har, precis som i EU en overgripande rattslig organisation. Har ar det (bland annat) FBI och vissa brott maste anmalas till FBI och aven om varje stat satter sin egen straffsats har de en "ram" for hur just det brottet ska bestraffas. (precis som vissa stater har dodsstraff och andra har det inte langre)

For nagot (nagra?) ar sedan bestamde FBI att brott mot djur tillexempel; avsiktlig skada or tortyr pa djuret, organiserad skada som hund eller tupp slagsmal, och sexual 'abuse' (tidelag?) nu ar klassad som ett "klass 1" brott och hamnar i samma kategori, och maste anmalas till FBI (och personen blir registrerad), som mord, mordbrand och overfall.
Min delstat (som jag snart flyttat ut fran:cool:) ar en av de mest bakatstravande och till och med har har "Animal Cruelty" en straffsats med fangelse upp till 5 ar.

Har ser man husdjur som beroende av sina agare och i behov av mat, vard, och skydd undan vader och vind och det ar klar skillnad mellan boskap och husdjur (med boskap kan viss behandling fa fortsatta for att den ar 'praxis' och darfor 'grandfathered' in. Hastar kan ibland raknas som husdjur och ibland som boskap)

Nämen sluta nu.
Nu börjar det bli tramsigt med att "hitta" saker som tyder på kuvade å rädda hundar.

Min hund kan slääääpa sig fram till mig när han vet att det är dax att göra ngt han inte vill. Då ser han verkligen ut som en kuvad stackare. Och jag har aldrig någonsin varit "hård" mot honom.
HAn kan se riktigt kuvad ut i vissa situationer, men garanterat att han inte är det. Men han har ett sånt uttryck

Fast det där är ju inte alls särskilt konstigt?

Du vet att din hund inte tycker om att göra vissa saker, du "stålsätter dig" för att nu jäklar ska hunden göra det jag vill och det uppfattar hunden. Det behöver inte ha något att göra med att du har varit hård mot hunden innan, men du förändrar förmodligen hela din utstrålning när du ska göra något med din hund som du vet att han inte vill.

Precis som att en del hundar har stora utfallsproblem med sina ägare, men inte om någon annan tar i kopplet. Ägaren vet att hunden brukar göra utfall - ägaren kortar upp kopplet så fort den får syn på en annan hund, tar in hunden till sidan och ändrar beteende helt - hunden uppfattar sin ägares förändrade beteende och reaktionen kan bli ett utfall.
När en människa som inte vet om hundens utfallsproblematik håller i kopplet är det inte säkert att hunden reagerar på alls samma sätt.

Nu har jag inte sett klippet ovan, men Cesar har ju onekligen en utstrålning som gör att vissa hundar blir osäkra kring honom, och vissa hundar blir triggade av det.

Du vet att din hund inte tycker om att göra vissa saker, du "stålsätter dig" för att nu jäklar ska hunden göra det jag vill och det uppfattar hunden. Det behöver inte ha något att göra med att du har varit hård mot hunden innan, men du förändrar förmodligen hela din utstrålning när du ska göra något med din hund som du vet att han inte vill.

Precis som att en del hundar har stora utfallsproblem med sina ägare, men inte om någon annan tar i kopplet. Ägaren vet att hunden brukar göra utfall - ägaren kortar upp kopplet så fort den får syn på en annan hund, tar in hunden till sidan och ändrar beteende helt - hunden uppfattar sin ägares förändrade beteende och reaktionen kan bli ett utfall.
När en människa som inte vet om hundens utfallsproblematik håller i kopplet är det inte säkert att hunden reagerar på alls samma sätt.

Nu har jag inte sett klippet ovan, men Cesar har ju onekligen en utstrålning som gör att vissa hundar blir osäkra kring honom, och vissa hundar blir triggade av det.
Så kan det absolut vara... Han vet direkt när det regnar ute, och nu när jag tänker efter så utstrålar nog min kropp att den vet dte oxå:P Rätt ofta senaste dagarna tyvärr..jäkla regn:(

För att inte tala om effekten som främmande tränare har på hundar. Meningen är ju inte att hunden ska fungera med någon annan, utan med ägaren. Således ger träning där ägarna själva utför den bättre resultat. Som instruktör är min uppgift att ge ägarna medlen att klara detta, inte att träna deras hund. Flera gånger har folk på kurs försökt lämna hunden till mig "för så gör de på TV", och det kan vara ganska svårt att övertyga dessa människor om att det är deras hund=de tränar.

Nämen sluta nu.

JAg kan inte se det tramsiga i att läsa en hunds kroppsspråk.

Inte jag heller. Det tramsiga ligger i att läsa allt hunden uttrycker som en negativ effekt av CM
Om en hund blir låg av en främmande människa men inte av sin familj så skulle jag se det som ett problem som orsakats av personen ifråga. Det skulle kunna vara så att hunden har ett problem med främmande människor, men då ska man också tänka på att det står fler främmande människor runt hunden bla de som filmar. Om hunden visar obehag runt en person så finns det anledning till det.

Nämen sluta nu.

Absolut kan vissa hundar vara väldigt känsliga och "mjäkiga". Men när hunden beter sig helt annorlunda mot andra personer i samma situation och man dessutom vet vad CM´s metoder ofta gör - stänger av hunden. Så blir det extra tydligt.

Jag tycker fortfarande allt detta är svårt att verkligen bedöma utav ihopklipp för ett tvprogram.
Allt är inte alltid som det ser ut och viceversa.

Precis som i hästvärlden kommer de flesta alltid anse att deras metoder är rätt och riktiga.
Jag säger varken bu eller bä ang CM då jag inte ser mig själv som kapabel att döma ngn utifrån det man ser på tv.

Jag säger varken bu eller bä ang CM då jag inte ser mig själv som kapabel att döma ngn utifrån det man ser på tv.

Vad finns i så fall att ens diskutera? Anser du att ingen kan avgöra något av att se programmet? Anser du att det inte går att säga att hans "fakta"påståenden är direkt felaktiga heller?

Ännu en lättläst förklaring av problemet.
http://4pawsu.com/cesarfans.htm

Vad vill säga med denna film? Hunden går från att vara glad och trygg, visserligen något uppvarvad men det är knappast konstigt, till att vara otrygg, låg och jättestressad. Att den slickat om munnen när den är ett tydligt tecken på obehag, även hur den håller sina öron och andas på slutet.

Mot slutet när CM håller hunden i koppel och de stannar hinner man precis se hur han är på väg att göra ett rejält ryck i kopplet innan de klipper. Hundar är oerhört känsliga över nacken och dessa ryck är direkt smärtsamma. Tycker ni det är ok att tillföra något djur smärta medvetet?

Känns som att de flesta vettiga hundtränade hade kunnat få den hunden att lyda utan det minsta obehag.

Vad vill säga med denna film? Hunden går från att vara glad och trygg, visserligen något uppvarvad men det är knappast konstigt, till att vara otrygg, låg och jättestressad. Att den slickat om munnen när den är ett tydligt tecken på obehag, även hur den håller sina öron och andas på slutet.

Mot slutet när CM håller hunden i koppel och de stannar hinner man precis se hur han är på väg att göra ett rejält ryck i kopplet innan de klipper. Hundar är oerhört känsliga över nacken och dessa ryck är direkt smärtsamma. Tycker ni det är ok att tillföra något djur smärta medvetet?

Känns som att de flesta vettiga hundtränade hade kunnat få den hunden att lyda utan det minsta obehag.

Men nu är det antaganden ju! att han skulle vara på väg att göra ett ryck?? Men dom hann klippa bort det ???

Jag har oxå "ryckt" tag i min hund vid tillfällen, när han helt fastnat vid att nosa på något eller gör ett utfall mot ngn hund. ja, det händer

Men nu är det antaganden ju! att han skulle vara på väg att göra ett ryck?? Men dom hann klippa bort det ???

Jag har oxå "ryckt" tag i min hund vid tillfällen, när han helt fastnat vid att nosa på något eller gör ett utfall mot ngn hund. ja, det händer
Det är viss skillnad på att dra med sig hunden, att hunden kastar sig i kopplet och på att rycka i halsband samt använda andra obehag som träningsfilosofi.

Jag tyckte detta var ett praktexempel på helt misslyckad träning. Hade jag fått en hund som betett sig som "efterhunden" på kurs så hade jag ansett att ägarna hade ett jättejobb framför sig i att få hunden lugn och trygg. Jämför gärna denna hunden med den rädda dalmatinern i en annan tråd, de beter sig likartat.

Förehunden har ju ett bra utgångsläge, det är mindre jobb med en sådan hund. Och ungefär så ser det ut när jag går på promenad med mina hundar, tills vi får möte. Då platsar jag dem eller kallar in dem. Sedan får de lov att springa lite som de vill igen.

Jag har tyvärr sett programmet tillräckligt många ggr för att känna igen rörelsen och helt klart tar han sats för att göra något med kopplet, trots att hunden inte gör något.

Det finns betydligt effektivare och humanare sätta att lära hunden bryta en aktivitet eller sluta göra utfall än att rycka i strypkopplet.

Hur tycker du hunden beter sig i slutet av filmen? Vad tror du har hänt mellan början och slutet av filmen som inte är med i klippet? Jag tror inte att det var något som man visar på film eller ens filmar. Det krävs nog en hel del för att bryta mer den glad trygga hund man kan se i början av filmen så mycket att den inte vågar göra något.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka