"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

<snip>
Att släppa föremål vid passivitet, trots hög arousalnivå, lär dock inte vara omöjligt på nått sätt att lära in med bra timing och belöningar.

I IPO gor man det med att armen, kudden, bitstocken eller vad som anvands blir stilla och inte gor motstand (bytet dor) ... sa fort hunden slapper pa uppmaning blir den inbjuden att bita igen och armen, kudden, bitstocken drar och ror sig igen. Igen och igen och igen och ...:p

Kan inte låta bli att undra om det var en annan person än CM på klippen. Tex en kille på 20. Med hunden i snara. Som tryckte ner den. Rullade den. En okänd kille... Skulle han bli lika hyllad som CM??
Troligtvis så skulle alla kalla honom fullständig idiot utan att veta vad hans sk kunskap var. Men CM kommer undan med det.

Inte av mig.

Ja, du verkar onekligen ha en högre tröskel för djurplågeri än vad de flesta här inne har.

Att ha samma tröskel för djurplågeri som en godtycklig skara på ett forum är inget jag aspirerar på. Särskilt inte när tröskeln verkar bero på om "det är en väldigt skillnad" eftersom någon i den egna gruppen har ett sånt koppel eller tränar på ett sånt sätt.

Jag vet inte hur du lyckades missa 30-sekunders strypningen, eftersom den pågår hela klippet? I stället för att ge hunden mer utrymme hänger han helt enkelt upp den i strypet. Effektivt, hunden får ingen luft och slutar försöka bita honom för att kämpa för sitt liv i stället. Hunden kan ju omöjligt veta att Cesar tänker sluta strypa honom när han lugnar sig.
Du tycker att det är oschysst att göra hunden försvarslös genom att sätta en munkorg på den, men inte att göra den försvarslös genom att hänga upp den i ett strypkoppel?

Nej, jag vet inte hur jag inte kan se den, och hur du kan. Det måste vara någon slags magi.

Hur i hela världen ska du kunna ha en arbetande hund om den alfarullas och hängs upp så som han gör? Han lär ju dem passivitet. De ska acceptera vilken skit som helst, och nästan vilket liv som helst. Passivitet och fjäsk är enda utvägen för dem. Till och med när de tror att de ska dö måste de förbli passiva.

En hund som faktiskt ska utföra ett jobb kan man inte träna så (säg ledarhund, eftersökshund, jakthund, narkotikahund, servicehund, vallhund) - den ska ju ta initiativ, den ska tänka själv, den ska varna, den ska agera, den ska visa, den ska leda, och lyda vid tillsägelse för att den förstår jobbet.

Hans egen förklaring är att det inte är träning utan vad han kallar rehabilitering. Hans flock-idéer och åsikter om dominans genomsyrar antagligen allting, men jag betvivlar att alfarullning och sådant är vardag för hans hundar.

Mycket få hundar blir direkt glada över att få ett vattensprut mitt i ansiktet. Även överraskning är ett visst obehag.
Nja, jag känner flera som använder vattensprut som belöning då hundarna tycker det är jättekul och blir uppspelta och försöker fånga vattenstrålen.

Ok ja, i vissa situationer kan det mycket väl vara ett alternativ.

Jag satt å småkollade på avsnitt och klipp på CM igårkväll.

Jag anser fortfarande att han anpassar metod efter hund.
De ggr han tagit i med "hårdhandskarna" tycker jag har varit befogade.
Det är ju faktiskt rätt aggressiva hundsar och oftast har dom redan bitit någon, eller så är dte barn med i hushållet. Rätt viktigt att bryta beteendet.

HAn förklarar ju vad och varför han gör saker som han gör.

Säkert skulle många beteenden gå att bryta även med positiv förstärkning, men för den sakens skull anser jag inte att CM metoder är helt ute och cyklar.
Hundar i flock och vargar är inte så jäkla timida mot varandra heller alla ggr. Eller menar ni att en hund/varg som är ranglåg eller sätts på plats är lidande?

Ang retriverkoppel på utställning så är det för att man ska kunna släppa så kopplet inte stör hunden och inte stör intrycket av pälsen. Hunden ska stå fritt.

Minna-Tv%C3%A5%C3%A5ker-2012.jpg

Att det sen finns folk som inte förstått det är en annan sak. Vi som har långhåriga utställningsjyckar använder det så här.

OBS: Bild plockad från nätet eftersom det var ett så fint exempel. Det är inte jag eller någon jag känner.

Det är ju faktiskt rätt aggressiva hundsar och oftast har dom redan bitit någon, eller så är dte barn med i hushållet. Rätt viktigt att bryta beteendet.

De där aggressiva hundarna är sällan aggressiva. De jag hittills sett har helt andra problem i botten. Oftast osäkerhet. Ser inte att han botar grundproblemen utan ist endast kväser hundens reaktion på grundproblemet.
De förklaringar han ger är eget ihopsnack. Snacka kan han iaf.

Är det någon som vet om han har någon som helst utbildning eller liknade. Är allt självlärt? Vad har han för grund/bevis för sina påståenden?

De där aggressiva hundarna är sällan aggressiva. De jag hittills sett har helt andra problem i botten. Oftast osäkerhet. Ser inte att han botar grundproblemen utan ist endast kväser hundens reaktion på grundproblemet.
De förklaringar han ger är eget ihopsnack. Snacka kan han iaf.

Är det någon som vet om han har någon som helst utbildning eller liknade. Är allt självlärt? Vad har han för grund/bevis för sina påståenden?

"Redan som ung drömde Millan om att bli världens bästa hunddressör. Under sin uppväxt i Mexiko tog han hand om herrelösa hundar och lärde dem korrekt beteende. Han kallades El Perrero ("hundmannen") av människor i hans närhet.

I USA blev Cesar nästan upprörd när han såg hur mycket kärlek hundarna fick där. Det fanns lyxfrisörer som piffade upp hundarna och kammade till hundarna. Människor släppte hundarna lösa så att de kunde springa omkring hit och dit. Millan ville hjälpa dessa människor med hundarna eftersom han visste att detta inte var naturligt för husdjuren. Han fick hjälp av två damer som ägde en hundsalong, och i samband med detta lärde han sig också engelska. Efter det arbetade han på ett slags hundcenter. Många på hundcentret märkte att Cesar hade en speciell förmåga när det gällde hundar. Han fick börja med att gå ut med tre små hundar, men han kunde snart klara av att ta tre rottweiler. Han har arbetat med kändisar somOprah Winfrey, Nicolas Cage och Will Smith,[2] och så småningom tog hans karriär fart. Trots att hans metoder och teorier kritiserats starkt av bland annat etologer, veterinärer och i djurrättsliga kretsar åtnjuter hans affärsverksamhet stor uppmärksamhet."

Detta är från hans wiki-sida, så inte den allra mest pålitliga källan som finns, men det är alltid något. Precis som med allt annat så lär han ju ha "saltat" sin bakgrund i sina egna biografier så frågan är om det ö.h.t finns någon offentlig källa som är 100% korrekt.

"Redan som ung drömde Millan om att bli världens bästa hunddressör. Under sin uppväxt i Mexiko tog han hand om herrelösa hundar och lärde dem korrekt beteende. Han kallades El Perrero ("hundmannen") av människor i hans närhet.

I USA blev Cesar nästan upprörd när han såg hur mycket kärlek hundarna fick där. Det fanns lyxfrisörer som piffade upp hundarna och kammade till hundarna. Människor släppte hundarna lösa så att de kunde springa omkring hit och dit. Millan ville hjälpa dessa människor med hundarna eftersom han visste att detta inte var naturligt för husdjuren. Han fick hjälp av två damer som ägde en hundsalong, och i samband med detta lärde han sig också engelska. Efter det arbetade han på ett slags hundcenter. Många på hundcentret märkte att Cesar hade en speciell förmåga när det gällde hundar. Han fick börja med att gå ut med tre små hundar, men han kunde snart klara av att ta tre rottweiler. Han har arbetat med kändisar somOprah Winfrey, Nicolas Cage och Will Smith,[2] och så småningom tog hans karriär fart. Trots att hans metoder och teorier kritiserats starkt av bland annat etologer, veterinärer och i djurrättsliga kretsar åtnjuter hans affärsverksamhet stor uppmärksamhet."

Detta är från hans wiki-sida, så inte den allra mest pålitliga källan som finns, men det är alltid något. Precis som med allt annat så lär han ju ha "saltat" sin bakgrund i sina egna biografier så frågan är om det ö.h.t finns någon offentlig källa som är 100% korrekt.
Ser ingenting som kan styrka att han faktiskt har kunskap. Han är självlärd enligt det jag kan utläsa. Att han fått hantera kändisars hundar säger mig inte heller något om att han besitter någon speciell kunskap.
Ser däremot att även i denna text tas det upp att Etologer kritiserat honom. Tycker nog att finns betydligt mer bas i deras kunskap och var den kommer ifrån än vad CM själv har kokat ihop för egen "metod".
Vore väldigt intressant med lite forskning som stödjer hans teorier.

Säkert skulle många beteenden gå att bryta även med positiv förstärkning, men för den sakens skull anser jag inte att CM metoder är helt ute och cyklar.
Hundar i flock och vargar är inte så jäkla timida mot varandra heller alla ggr. Eller menar ni att en hund/varg som är ranglåg eller sätts på plats är lidande?
Hundar och vargar är inte jämförbara. Hundar bildar inte flock som vargar. När det gäller varg så är det dessutom de dominanta djuren som upprätthålls av de som är lägre i rang. Det är de som underordnar sig frivilligt. Om någon av de som är lägre i rang försvinner från flocken så rubbas balansen helt.

Det är påvisat flera gånger att bestraffning ökar aggression, inte motsatsen.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka